Jump to content

Min første store båt! Noen bilder:-)

M/B Shanty

Recommended Posts

Da var det i boks! Har i dag kjøpt båt! litt fakta som jeg tror stemmer:

34 Fots klinkbygd Tresfjord. Bygget i 1965 for en reder. bygget på tegningene til 27 foteren.

Perkins maskin på ca 75 hester.

Stor og god plass.

For dem som har møtt båten tidligere heter den "Shanty"(Feda, Sørlandet)

Endel som må gjøres:

*Bytte / fikse Hæl

*Bytte noen klinker, samt skru noe av skroget med syrefast

*Bytte alt treviket i tak /hardtop

*Ny glassfiber på alle tak.

*Ny dørk.

*Pusse ned og lakke alt inne og ute. + bunnstoff.

* Masse småfiks

Bilde

Bilde

Bilde

Affe

Redigert av Affe (see edit history)

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Flott båt!

Ligner mye på min dorry denne. Jeg hadde nesten samme utgangspunkt som deg, og båt ble det!

Bilde

Etter dette er jo overbygget og innvendig blitt mye bedre - ref. min avatar.

Min tråd i fjor...

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=12758&hl=

Lykke til!

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Den så jammen romslig ut, kunne tenkt meg den.

Hva er forresten den lekta som er festet i overgang kjøl og første bordgang?

Til andre trebåtfrelste, jeg skal se på et objekt i løpet av helgen.

Ikke kjøpe altså, men jeg så dem fra veien da jeg passerte så jeg må ta en ny titt.

Så intressant ut :smiley:

2 objekt var det, ska se om jeg får tatt bilder

Hei Affe!

Velkommen på sidene og til lykke med svært fartøy. Pent skrog, dette kan bli riktig bra.

Hva har skjedd med hælen? Er det råte eller har den vært utsatt for en skikkelig smell?

Mulig du kan laminere inn ny hæl av treverk, men jeg tror jeg ville overveid å skjære vekk det hele og satt på en ny av stål eller aluminium? Er spent på å se flere bilder, hvordan ser det ut innvendig?

Håper du holder oss oppdatert på utviklingen. Og det er mange her du kan spørre til råds hvis du er fersk i faget. Her er ingen spørsmål for store eller for små!

Lykke til med prosjektet. :flag::flag:

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Gratulerer.

Et tips

når noen spør når du skal sjøsette, svarer du - når jeg er ferdig. :wink:

Du har en masse hyggelig, lærerikt og kanskje tildels frustrerende jobb framfor deg. Det lønner seg ikke å "ta noe senere" gjør alt fornuftig i rett rekkefølge.

hold det ryddig, ha ordentlig verktøy og husk at mange bekker små osv.

Lykke til :flag:

Hei!

Takker for tilbakemeldinger! har en kjempe stor jobb foran meg. båten har vært under vann, men maskinen sviver. Legger ved noen flere bilder. mye jobb innvendig også.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Hælen har fått seg en real SMELL!

Har under bestilling 2 stk "T-Jern" Merket med rødt. skal bytte noe av treet og håper dette blir bra sammen med marin epoxy. Noen innvendinger eller bedre forslag??

Bilde

Endel som må gjøres:

*Bytte / fikse Hæl

*Bytte noen klinker, samt skru noe av skroget med syrefast

*Bytte alt treviket i tak /hardtop

*Ny glassfiber på alle tak.

*Ny dørk.

*Pusse ned og lakke alt inne og ute. + bunnstoff.

* Masse småfiks

Gratulere med ny båt :flag:

Sjøsetting etter påske? :cool:

Sånn. Da var båten plasert hjemme i hagen! "Shanty" veier 7 tonn, og det var kun en lastebil som klarte jobben. Lastebilen fra Agder veitransport klarte jobben med glans. Min personlige platearbeider (min far) var innom og tok mål av t-jern til hælen på båten. noen kjappe spm.

1. begge takene er råtne, skal byttes. Hva bør jeg legge? skal ha glassfiber på toppen, og male hvit inni, så det jeg er på jakt etter noe med bra holdbarhet.

2. Hvor kan jeg få kjøpt vannfast kryssfiner med teak / mahogny laminering?

Takker for svar.

7 tonn? :eek:

Min dorry veier ca. 4,8 tonn og er bare 2 fot mindre. Har du ekstra ballast i bunnen?

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Den lekta er jern! ligger på begge sidene. dette er ballast.

Hei og gratulerer med prosjektet!!

Dette kan bli ei kjempeskute!

Den jernskinna har ikke noe som helst med ballast å gjøre! !

Heller er det en uprofesjonell forsterkning som er gjort av en eller annen grunn!

Dette bør du absolutt finne årsaken til.

Tresfjord har helt sikkert ikke montert denne.

Jeg ville løsnet disse og sjekket baksiden, som noe av det første jeg gikk igang med.

Lykke til med prosjektet!

OK...

Litt ballast inni er nok bare bra - disse båtene ruller godt i sidesjø.

Fuktigheten bør jo bli noe mindre. :wink: Skal du mette med olje, og fordrive vannet på den måten?

OK...

Litt ballast inni er nok bare bra - disse båtene ruller godt i sidesjø.

Fuktigheten bør jo bli noe mindre. :wink: Skal du mette med olje, og fordrive vannet på den måten?

Har foreløpig bare kledd den inne i presenninger med utlufting fremme og bak. kjenner ikke til hvordan man metter med olje for å fordrive vannet.. må den pusses helt ned

, og så oljes til det utrettelige med clipper?

ang. jern på kjølen. jeg veit at dette ble lagt på for ballastens skyld. kjenner forige eier meget godt.

Affe

... kjenner ikke til hvordan man metter med olje for å fordrive vannet.. må den pusses helt ned

, og så oljes til det utrettelige med clipper?

....

:yesnod: Men du må gjerne bytte ut clipper med noe rimeligere som finnes i dunker på 5-10 + liter.

Jeg bruker rå linolje som jeg kjøper inn i 5 l. dunker til 190,- stykket. Dette oljer jeg fra innsiden, på utsiden legger jeg et par strøk med clipper I før jeg maler dorryen (furuholmen får akkurat den samme behandling nå, men der har jeg litt mahognybeis i oljen, og lakker opp etterpå).

Masse jobb, men du legger grunnlaget for lettere vedlikehold i mange år, og ikke minst unngår du at båten trekker vann.

Når det er sagt, så metter ikke jeg båtene, men de får seg 20-30 liter med olje/terpentin. Jeg kunne sikkert klart å få inn 100 liter på hver, men 20 x 190,- på hver båt er mer enn hva som står på "olje-budsjettet", så jeg klarer meg med noe mindre.

Doryyen oljer jeg på høsten fra innsiden, og tar utsiden på våren - Furuholmen er ny i år, og får det hele nå.

:yesnod: Men du må gjerne bytte ut clipper med noe rimeligere som finnes i dunker på 5-10 + liter.

Jeg bruker rå linolje som jeg kjøper inn i 5 l. dunker til 190,- stykket. Dette oljer jeg fra innsiden, på utsiden legger jeg et par strøk med clipper I før jeg maler dorryen (furuholmen får akkurat den samme behandling nå, men der har jeg litt mahognybeis i oljen, og lakker opp etterpå).

Masse jobb, men du legger grunnlaget for lettere vedlikehold i mange år, og ikke minst unngår du at båten trekker vann.

ok, så denne smøres fra innsiden. da kan jeg vel prinsippet bruke en spray kanne og dynke i alle kroker og krinkler. må båten være strippet for lakk utvendig før denne behandlingen? hvor kjøper man rå linolje??

Affe

Skal nok være enig i at jernet ikke fungerer så mye som ballast, men det er nok mer enn 40-50 kg. :)

Om jernet ikke har annen funksjon en at det er "ballast", så burde du bare fjerne dette og eventuelt legge inn noen hundre kilo innvendig.

ok, så denne smøres fra innsiden. da kan jeg vel prinsippet bruke en spray kanne og dynke i alle kroker og krinkler. må båten være strippet for lakk utvendig før denne behandlingen? hvor kjøper man rå linolje??

Affe

Trykk-kanne er ypperlig, og lakken på utsiden bør du fjerne om du skal mette, men jeg ser ikke på det som "et must" - spesielt ikke om du oljer godt før du lakker opp båten igjen på utsiden.

Gå over med kannen og legg "vått i vått" flere ganger .... vent gjerne noen timer og gjenta så mange ganger du orker og har olje. :wink:

Jeg kjøper rå linolje fra malingfabrikk (Grenland malingfabrikk), men mange malingssjapper har dette også, men da gjerne dyrere.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...