Jump to content

Min første store båt! Noen bilder:-)

M/B Shanty

Recommended Posts

.vær så vennlig og utdyp litt mer:-) jeg tror ikke jeg skjønner hva du mener. husk at jeg kan ikke dette...

En 34 fots båt har en enorm oppdrift og vekta på disse flatjernene på hver side utgjør absolutt ingenting i så måte!

Da er det mer sannsynlig (uten at jeg vet) at dette er montert for å holde bunnborda inn til kjølen.

Dette fordi kanskje båten i beste fall, har frostsprengte bunnbord, eller at spikeren er bortrustet.

Dette kan jo fint fikses ved at du forborrer og setter inn nye spiker i mellom de gamle.

Det som KAN være værre ,er hvis kjølen er "morken" slik at nye spiker ikke fester seg i treverket.

Da er flatjernene eneste løsningen for å holde skuta flytende.

La oss håpe at så ikke er tilfellet.

Det jeg prøver å si er at dette MÅ sjekkes jo før jo bedre.

Nei jeg er heller ikke trebåt spesialist, men vet at ballasta i stor grad befinner seg på innsiden av båten. Ser da bort fra seilbåter med jernkjøl, hvor det er snakk om en helt annen vekt !

Jeg prøver ikke på noen måte å ta motet fra deg, men vær obs på dette og undersøk skikkelig.

Forstå meg rett!

Ta gjerne kontakt med noen som kan trebåter!

.vær så vennlig og utdyp litt mer:-) jeg tror ikke jeg skjønner hva du mener. husk at jeg kan ikke dette...

Jeg prøver ikke på noen måte å ta motet fra deg, men vær obs på dette og undersøk skikkelig.

Forstå meg rett!

he he, trodde ikke det heller! er ikke så godt å se på bildene, men metallet ligger noen cm. under de nederste bordene, så det er ikke for å holde noe på plass. Han som hadde båten før meg hadde den i ca 21 år og mener absolut at disse jernene sammen med ballasten innvendig fungerte bra. Er jeg heldig har jeg 21 år på meg til å finne ut av dette:-)

Ingen som har forslag til hva slags tevirke jeg bør benytte i taket?(det er jo tross alt flere timer siden jeg postet spørsmålet! :smiley: )

Affe

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Du får vannfaste trykkimprignerte finerplater på 122 x 60 ? tror jeg. Det er hvertfall noe slikt jeg har i taket og det fungerer flott.. Tetter/limer kantlister med tec7 og det blir tett som en potte. Med glassfiberfinish bør du ikke merke regnet - ikke i Bergen på et normal år engang. :)

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

1. begge takene er råtne, skal byttes. Hva bør jeg legge? skal ha glassfiber på toppen, og male hvit inni, så det jeg er på jakt etter noe med bra holdbarhet.

Takker for svar.

Glassfiber på toppen? Har hørt at glassfiber ikke lett fester seg til tre eller sprekker fra, noe som var tilfelle hos oss. Skøyta vår hadde glassfibertak på kahytt og vi holder på å skifte til seilduk. Glassfiberen hadde løsna i festene til treverk ved lukegarasje og andre plasser der den støtte mot tre. Dette førte til at vann rant under glassfibern og ned på kahyttsider. (11 cm råte ned i kahyttvegg samt en god del på tak under glassfiber...) Det er vel delte meninger om dette, men vi skal ikke ha glassfiber igjen!

Det finnes også noe coelan som ser ut som seilduk, reklameres som helt tett og veldig bra (og dyrt). Forskjellige meninger om dette her på forumet, men verdt å vite om.

Du får nok en fin båt med denne :yesnod:

Glassfiber på toppen? Har hørt at glassfiber ikke lett fester seg til tre eller sprekker fra, noe som var tilfelle hos oss. Skøyta vår hadde glassfibertak på kahytt og vi holder på å skifte til seilduk.

feilen med glassfiber er at den blir lagt altfor tynt lag oppå tre - som gjør at vibrasjoner og evt tråkk oppå medfører til sprekker og utetthet.

Skal det legges glassfiber, må det gjøres ordentlig - men da blir det også bra!

feilen med glassfiber er at den blir lagt altfor tynt lag oppå tre - som gjør at vibrasjoner og evt tråkk oppå medfører til sprekker og utetthet.

Skal det legges glassfiber, må det gjøres ordentlig - men da blir det også bra!

Ok, int. hvor tykk bør glassfiberen være? grunnen til at jeg tenkte å bruke glassfiber er at det er glassfiber på kahytten og hardtoppen på mine foreldre sin "Jørgensen" snekke fra 1977, det er aldrig byttet og holder ute vannet den dag i dag. flott hvis jeg kan få en pekepinn på hvor mange lag jeg bør legge. Har også vurdert seilduk, men med alle de forskjellige oppskriftene som ligger tiljengelig blir jeg usikker på hva som er riktig fremgangsmåte, og hva som bør brukes.

tenkte jeg skulle legge duk mettet med epoxy? Vil ikke det være en bra variant??

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Ja det skal jeg nok, hansker har jeg brukt siden førdte gangen jeg fikk dette på hendene. Veldig vanskelig å få av og etter debn tråden om helseskade som gikk for en tid tilbake finnes ikke tvil. VÆRNEUTSTYR SKAL BRUKES

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Jo Epoxy fester mye bedre til tre enn f.eks. polyester. OBS! Bruk verneutstyr, hansker ol.

Jeg la epoxy og duk på Bastarden, jeg plundra litt da taket er litt stort.

Epoxyen herder fort. :eek:

Tenkte tanken på å bruke stiftepistol med rustfrie stifter for å stifte duken fast på taket med før metting med epoxy, kan dette være en farbar vei??

Tenkte tanken på å bruke stiftepistol med rustfrie stifter for å stifte duken fast på taket med før metting med epoxy, kan dette være en farbar vei??

Ja, jeg gjorde dette.

Noe jeg kanskje skulle gjort (vet ikke om det er riktig) men det hadde vært og rulle på et lag epoxy før jeg la på duken. Bart tre suger veldig.

Men det ble ikke så værst til slutt, det skal sparkles og legges ett lag til med topcoat. Men vet ikke om det skjer i år

Å legge duken først for så å mette den er vel det de kaller tørr metoden og anbefaler. Hva ble du plaget med?? Hva med å bare sette inn X-fi neren med epoxy uten duk??

Redigert av jonkare (see edit history)

Nå må jeg legge til at det var min første gang med epoxy :blush: hadde ingen erfaring fra før av.

Slet litt med for rask herding, slik at jeg mått slipe vekk noe av duken da jeg ikke fikk feste. Da jeg la på mere duk så blandet jeg ikke like mye herder (vet ikke om det er lurt) og hadde da mye bedre tid.

Og legge epoxy uten duk er vel ikke smart tror jeg, da det er duken som hindrer epoxyen i og sprekke opp.

Da jeg la på mere duk så blandet jeg ikke like mye herder (vet ikke om det er lurt) og hadde da mye bedre tid.

I motsettning til Polyester så skal du altid bruke eksakt roktig mengde med herder når du jobber med Epoxy, herderen til Polyester er egentlig ikke en herder men en katalysator som setter i gang herdinga. Så med polyester vil mer herder gi raskere herding, og mindre herder vil gi langsommmere herding. Med epoxy så vil for mye eller for lite herder ikke gi herding i det hele tatt og du får et h@£$ete med å fjerne den siege guga av delvis herdet epoxy før du kan gjøre alt på nytt igjenn. Om for rask herding er problemet så må du bytte til en annen herder som har lengre herdetid. Selv ville jeg ikke ha stiftet fast glassfiberduken, da du lett strekker og gjør mindre forflyttninger på den når du metter den med Epoxy, om den da er stiftet fast noen steder så vil du ende opp med en bulkete sak. Du kan godt legge på et lag med spoxy på trevirket først, la det herde noe og så legge på duken oppå når epoxyen er delvis herdet, da vil den ligge fast. Men da må du være sikker på at du får lagt den akkurat slik den skal vært, da det er mye vanskeligere å justere den. Skal du legge duk på et stort område så kan det lønne seg å bruke langsom herder, samtidig bør du ikke blande opp all epoxyen du skal bruke i en gang, bland opp litt (f.eks. 200g) og begynn i et hjørne og jobb deg utover. Bland deretter en ny ladning og fortsett utover. Når du da til slutt er ferdig er kansje stedet der du begynnte mer eller mindre ferdigherdet. Og så kan det lønne seg å være flere personer, slik at det er en som har ansvaret for blandinga av Epoxy og forsyner "smøreren" med nyblanda epoxy hele tida.

Slik skal det gjøres ja, takk ok67 :smiley:

Men jeg blandet ikke så lite at det ble seigt, jeg hadde bare litt ekstra tid. (10min kanskje)

Som sagt var det første gangen, og jeg burde vel ha prøvd meg på ett mindre stykke før jeg la hele taket. Fornøyd er jeg ikke men kan vel heller ikke forvente en plastbåt finish da underlaget ikke er helt plant. Måtte da isåfall ha sparklet en hel masse først.

Vel, gjort er gjort og jeg får leve med det så lenge jeg eier båten

Takk for utfyllende info (beklager at jeg bruker tråden din Affe men det har vel noe relevans) kan det være en ide å gjøre dette ned mot minimumstemraturen for epoxyen da den herder saktere da, og heller guffe opp denne når man er ferdig utlagt?

Har prøvd dette tidliger på bunnen av jolla der jeg la duk metett med epoxy da denne både hadde hull og store slitasjer, jeg ble der noe plaget med at duken dro seg med når jeg dro ut epoxyen. Får prøve rådet til OK67 med å smøre på epoksy først for så å legge ned duken. (antar det han mener her er noe ala kontaktlim metoden bare ikke fullt så herdet) Regner med at man kan legge ned duken for så å la det herde til man kjenner at den begynner p sitte. Skal se i morgen ettermiddag om jeg får gjort dette eller tirsdag. Hvis utretempraturen er med meg drar jeg båten ut av verkstedet for å ta den inn i varmen etterpå. Epoxyen min fra trebåtenm skal ha minimum 5+ grader. Er det noen som har noe å tilføye så kom med det alle gode råd mottas med takk før det er forseint.

Takk for utfyllende info (beklager at jeg bruker tråden din Affe men det har vel noe relevans) kan det være en ide å gjøre dette ned mot minimumstemraturen for epoxyen da den herder saktere da, og heller guffe opp denne når man er ferdig utlagt?

Absolut relevant :-)

Affe, om jeg kan få lov, vil jeg anbefale deg å legge nye tak i tre, da dette er aller penest på en trebåt. Epoxy og lignende produkter har lite å gjøre på trebåter.

Når jeg også ser på de siste innleggene, på kompleksiteten og "styret" med epoxyen, blinker trematerialer seg enda bedre ut :rolleyes::wink:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...