Jump to content

Min første store båt! Noen bilder:-)

M/B Shanty

Recommended Posts

Har lagt inn en kommentar til deg i bloggen din...er det søster av Shanty jeg har funnet?

Skal ikke se bort ifra at "Cordial" som du har funnet er lillesøsteren av "Shanty" men jeg tror ikke at det er "Fant" som jeg har fått opplyst at er søsterbåten. På 80 tallet var fant innom hytta vår( bu hu... gikk i konkurs på 90 tallet) på Bjørnen i Spangreid. Da hadde den hvitmalt skrog. Klarer heller ikke å se om "Cordial" har ribber eller spant.

Alf Kåre

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

• 1 måned senere...

Så var det dette med prosjekt som står stille da.....har du sjøsatt? :lol:

Jeg har bestilt kranbil og mastekran 4 dager etter .....så seil heises på Agnes rundt 10. juni! :sailing:

Men du ligger vel på havet og dupper du.... :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

• 4 uker senere...
  • 5 uker senere...

Min første båt var akkurat samme type. Disse dorryene var opprinnelig bygd for sildefiske. Moderskipene hadde normalt 2 stk av disse på slep ut på feltet. De var lastet med hver sin halvdel av nota. Disse ble da kjørt i hver sin halvsirkel rundt sildestim. Nota lukket seg da disse to båtene møttes. Jeg mener å huske at siste tur Sig. Bergesen hadde var ca 1969 (usikker). De eldste av disse båtene var nesten like for og akter. I Stavanger omr ble flere av disse sliterne bygd om til lystbåter. Tresfjord bygde etterhvert en variant som var penere. Bla med rett bau. Dette med henblikk sannsynligvis på lystbåtmarkedet.

Vel, sørgelig nok ligger mange av disse på havets bunn. Da spesielt langs jæren. Disse båtene er som tidligere nevnt bygd for å ha relativt tung last. Da disse ble tatt ibruk som lystbåt fløt de altfor lett i vannet. Når disse møtte tung motsjø på sin ferd sørover slo de dem lekk. Båtene er som kjent klinkerbygd samt ganske så flatbunnede, da spesielt midtskips og forover.

Min var lastet med ca 1500kg ballast fra motor. Da var den en fantastisk sjøbåt. Lykke til med skuta. Mye historie rundt disse dorryene.

Ps! fordel gjerne litt ballast opp langs skutesiden, da dette vil motvirke på rullingen.

En stolt vestlending bosatt på østlandet. :yesnod:

kjempefin båt :flag:

Takk skal du ha!

Min første båt var akkurat samme type. Disse dorryene var opprinnelig bygd for sildefiske. Moderskipene hadde normalt 2 stk av disse på slep ut på feltet. De var lastet med hver sin halvdel av nota. Disse ble da kjørt i hver sin halvsirkel rundt sildestim. Nota lukket seg da disse to båtene møttes. Jeg mener å huske at siste tur Sig. Bergesen hadde var ca 1969 (usikker). De eldste av disse båtene var nesten like for og akter. I Stavanger omr ble flere av disse sliterne bygd om til lystbåter. Tresfjord bygde etterhvert en variant som var penere. Bla med rett bau. Dette med henblikk sannsynligvis på lystbåtmarkedet.

Vel, sørgelig nok ligger mange av disse på havets bunn. Da spesielt langs jæren. Disse båtene er som tidligere nevnt bygd for å ha relativt tung last. Da disse ble tatt ibruk som lystbåt fløt de altfor lett i vannet. Når disse møtte tung motsjø på sin ferd sørover slo de dem lekk. Båtene er som kjent klinkerbygd samt ganske så flatbunnede, da spesielt midtskips og forover.

Min var lastet med ca 1500kg ballast fra motor. Da var den en fantastisk sjøbåt. Lykke til med skuta. Mye historie rundt disse dorryene.

Ps! fordel gjerne litt ballast opp langs skutesiden, da dette vil motvirke på rullingen.

En stolt vestlending bosatt på østlandet. :yesnod:

Takk for opplysningene! Gode å ta med seg når ballasten skal inn igjen. Min båt ble bygget i 1964 hos Brødrene Kjøpstad i Tresfjord. Ble bygget som fritidsfartøy. Shanty er bygget med spant nede og kun ribber fra vannlinjen (ca) og opp.

Alf Kåre

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...