Jump to content

Min første store båt! Noen bilder:-)

M/B Shanty

Recommended Posts

Affe, om jeg kan få lov, vil jeg anbefale deg å legge nye tak i tre, da dette er aller penest på en trebåt. Epoxy og lignende produkter har lite å gjøre på trebåter.

Når jeg også ser på de siste innleggene, på kompleksiteten og "styret" med epoxyen, blinker trematerialer seg enda bedre ut :rolleyes::wink:

Tja det komemr vel litt an på øyet det perlen. Taket mitt er hvitmalt og har bestandig hvert det slik at om epxy er underlaget for malingen kan jeg ikke se de helt store kvaler med. Alternativet vil jo være duk etter gammelmåten. Om det har hvert det på denne ser jeg ingen spor etter. Virker som om taket kun har hatt maling til beskyttelse.

Når det gjelder alt styret tror jeg man må lese litt mellom linjene da det vel ikke er så gærnt som det kan se ut som å jobbe med epoxy

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Hei.

Vi la duk på hyttetaket til Sigull her i fjor, med godt resultat. Vi slipte først ned det gamle taket slik at vi hadde en fin flate å jobbe på, så la vi på et lag med mahognifiner oppå dette. Deretter tre lag med duk og epoxy oppå det hele. Det ble ganske bra:

Bilde

Noen tips:

Klipp alle bitene med duk på forhånd, å klippe en våt duk er en ganske klissete og irriterende greie. Desto mer som er klart på forhånd, desto enklere blir jobben. Husk å ha litt overlapp.

Flere personer er enklere jobb. Vi var tre personer, to på dekk for å smøre epoxy, legge duk, og få ut luftlommer. Og så hadde vi en på bakken som var håndlanger og epoxyblander. Vi kunne med hell vært ennå en person, siden det hadde blitt enklere å håndtere mattene da. Sørg for at alle vet hva som skal gjøres, epoxy herder fort.

Mett duken skikkelig. Vi begynte med å smøre et ganske tjukt - men jevnt - lag utover hele taket. Så duk, mer epoxy, duk .. etc .. Treet suger til seg ganske mye, og imponerende raskt. Sørg for at duken er mettet, ellers syntes den igjennom det ferdige produktet. Har du for mye risikerer du at det begynner å renne, og det er heller ikke spesielt bra.

At det ble ganske bra er vel ingen overdrivelse ifølge bildet. Jeg skal ha taket hvitmalt slik at jeg har noe mulighet til å sparkle i ettertid hvis det blir ujevnheter. 3 lag med duk er det nødvendig da. Takt består jo av hel x-finer så det kan vel ikek være de store kreftene som jobber med dette

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Affe, om jeg kan få lov, vil jeg anbefale deg å legge nye tak i tre, da dette er aller penest på en trebåt.

Enig, har vurdert dette. har vurdert 21 x 70 furu gulvbord. disse kommer med not og fjær og bør være greie å legge. er ikke sikker på hvor pent det blir. finnes det egene typer "Plank" for dette??

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Jeg vil tro det er mye enklere å ta puss og sparkel før man legger på duk enn etterpå. Sliping/pussing på epoxy er ganske mye tyngere enn på kryssfiner. Skal du ha hvitt tak er det jo en mulighet å legge inn fargestoff i epoxyen også, så får du litt gratis der også.

Taket er pusset og sparklet det jeg mente var at jeg hadde muligheten til å gå over taket hvis jeg fikk buler etter leggingen av duk

Redigert av jonkare (see edit history)

Når det er mettet med epoxy, og man har vært påpasselig med å få vekk alle luftlommer; så skal vel ikke det kunne bli buler? I hvert fall slik jeg har forstått det. Vi har i hvert fall ikke hatt noe problemer med det på Sigull, men nå la jo vi ett lag finer først som hindrer luftgjennomtrengning gjennom taket. Men det er vel ikke noe problem på kryssfinertak heller ville jeg tro.

En ting som man kan være oppmerksom på er at om man legger på epoxy på kaldt trevirke og så varmer opp etterpå for å få fortgang i herdinga så vill trevirket gasse og man får fort små luftblærer i epoxyen. Ideelt sett bør man heller kjøle ned etterpå for nettopp å unngå denne gassinga.

ok, så denne smøres fra innsiden. da kan jeg vel prinsippet bruke en spray kanne og dynke i alle kroker og krinkler. må båten være strippet for lakk utvendig før denne behandlingen? hvor kjøper man rå linolje??

Affe

Örebro Lins linolje

Import: Liers produkter

Claus Lier, 1990 Sørum.

Tlf.: 63 82 45 12

Faren til en bekjent av meg.

Se ellers denne siden:

http://www.riksantikvaren.no/?module=Artic...licShow;ID=2270

Da jeg la på mere duk så blandet jeg ikke like mye herder (vet ikke om det er lurt) og hadde da mye bedre tid.

Epoxy har et fast blandingsforhold.

Hvis det herder for fort, bruk en langsom herder.

De fleste levrandører av epoxy kan levere forskjellige herdere, da kan man mer eller mindre bestemme hvor fort det skal herde.

Temperatur har også mye å si, når det er kalt herder det sent, og når det er varmt går det fort.

Ungå solskinn da går det virkelig fort.

Redigert av Wicma (see edit history)
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Pågangsmot kaller jeg det. Godt noen har guts til å kaste seg på en slik jobb. Fjær i hatten til deg. :flag:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Har du hatt båten på vannet i sommer? Den ser ut til å bli riktig så fin. Har du flere bilder av partier som har blitt restaurert.

Nei! ikke på vannet i sommer nei :-) har brukt i overkant av 400 timer og regner med jeg snart er halveis. Det værste grovarbeidet er ferdig, men alt tar jo tid. bilder ligger inne på bloggen her, men har ikke lastet opp alle enda. kommer litt etter litt etter som jeg får tid og ok bilder. I går fikk jeg startet olingen av overbygget. Håper å få lagt ut bilder i kveld etter at mitt nye vindu er inst.

Affe

• 3 uker senere...

Utrolig hva 10 minutter med pussepapir kan gjøre.

Picture_042__Custom_.jpg

Pusset ned, veldig bleket mahogny overbygg.

Picture_019__Custom_.jpg

hmmm, Jotun mahognybeis ser ut til å fungere....

Picture_024__Custom_.jpg

Ferdig beiset og oljet.

Picture_027__Custom_.jpg

Første vindu på plass, ett strøk lakk på overbygg og Kalsejen på for første gang etter at jeg overtok Shanty.

Picture_037__Custom_.jpg

Går jo fremover heldigvis.

Affe

Redigert av Affe (see edit history)

Den snekka der kommer til å bli et smykke Affe. Det er det som er så moro med treverk; at utgangspunktet kan se relativt begredelig ut, men allikevel kan ende opp som en av de blankere fartøyene på sjøen.

Det er gøy å se hva du og andre med trebåtprosjekter får til med tid og pågangsmot som de viktigste driverne.

Lykke til videre, og kom gjerne med bilder litt oftere :flag:

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Flott båt, flott arbeide, noe som betyr: Flott sommer i "ny" trebåt!

Legg ut flere bilder, gjerne her og på bloggen din!

Var og leste bloggen i sted, og så at dette var noe jeg ville ha også. Du finner min i signaturen min.

Neste sesong har vi flotte trebåter som mange gjerne ville hatt!!!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

• 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...