Som Startet 6.April.2006 Link til dette innlegget Startet 6.April.2006 Noen tips om hvor det er billigst å kjøpe denne belgen ? Sitér dette innlegget Link to post
p.aas Svart 6.April.2006 Link til dette innlegget Svart 6.April.2006 Drevia i SE dersom det er VP drev. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 6.April.2006 Link til dette innlegget Svart 6.April.2006 Pass på at det er belg med ny dato som du får. Jeg kjøpte en som var et år gammel etter merkinga. Fikk et godt avslag på prisen som plaster på såret. Sitér dette innlegget Link to post
Som Svart 6.April.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2006 Pass på at det er belg med ny dato som du får. Jeg kjøpte en som var et år gammel etter merkinga. Fikk et godt avslag på prisen som plaster på såret.Betyr det såpass mye, ett år fra eller til ? Kan jeg spørre hva du måtte betale for herligheten ? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 7.April.2006 Link til dette innlegget Svart 7.April.2006 Eg kjøpte nye belgar, til mine Yanmar 2GM20F, i Portugal i fjor. Betalte ca. 1 000 euro for to sett. Det er berre dyrt. I Norge er det bloddyrt. Dette var for to motorar. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 7.April.2006 Link til dette innlegget Svart 7.April.2006 SEK 2390 hos Hjertmans. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Som Svart 7.April.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2006 Noe annet av deler som bør kjøpes inn for bruk i samme "operasjonen" ? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 7.April.2006 Link til dette innlegget Svart 7.April.2006 2330 SEK hos DREVIA Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Sebaldus Svart 7.April.2006 Link til dette innlegget Svart 7.April.2006 Fikk akkurat min i posten fra Drevia. Kanskje lurt å bestille f.eks Zink til drevet samtidig. Ellers avhenger hva du trenger av motor og tilstand på f.eks klemring og tetteplate mot skrog på utsiden. Kanskje må dette også byttes? Skal i alle fall bytte min belg i år. Sikkert helt unødvendig etter bare 8 år men sier de 7 år så sier de vel 7 år. I forrige båt var belgen 18 år og se helt ok ut. Sitér dette innlegget Link to post
p.aas Svart 7.April.2006 Link til dette innlegget Svart 7.April.2006 Skifte av belg er noe overdrevet. Sjekk gummi'n og se etter sprekker og om gummi er tørr. Jeg har aldri hør om at en båt har gått ned som følge av at belgen har sprukket. En lekasje vil uansett ikke medøre en stor lekasje som kan føre til forlis. Forsikringsselskapene sier bytte etter 7 år og dette liker selvfølgelig leverandørene. Jeg byttet på min 91 modell for noen år siden og det var totalt unødvendig. Til og med fagmannen som utførte arbeidet sa at dette ikke var nødvendig (etterpå). Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 7.April.2006 Link til dette innlegget Svart 7.April.2006 2330 SEK hos DREVIA Ja, og så må du kjøpe O-ting og pakning mellom gear og legg i tillegg. "Noe annet av deler som bør kjøpes inn for bruk i samme "operasjonen" ?" Nei, kjøper du kit hos Hjertman eller andre, ligger alt med unntatt nedre belg. Den kan du lage selv av no' gummimatte. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Herman Svart 7.April.2006 Link til dette innlegget Svart 7.April.2006 Skifte av belg er noe overdrevet. Sjekk gummi'n og se etter sprekker og om gummi er tørr. Jeg har aldri hør om at en båt har gått ned som følge av at belgen har sprukket. En lekasje vil uansett ikke medøre en stor lekasje som kan føre til forlis. Forsikringsselskapene sier bytte etter 7 år og dette liker selvfølgelig leverandørene. Jeg byttet på min 91 modell for noen år siden og det var totalt unødvendig. Til og med fagmannen som utførte arbeidet sa at dette ikke var nødvendig (etterpå).Så når skal man skifte belgen da? Når den er tørr og oppsprukket? Er det ikke litt risikabelt å vente til den MÅ skiftes. Det er jo ikke så dumt å ha litt ekstra sikkerhetsmargin. Står det 7 år, går det sikkert bra å vente i 8 eller 9 år, men å vente i 20 år bare fordi belgen SER fin ut ville jeg aldri gjort. Kan det ikke være skjulte skader/slitasjer som du ikke ser før du har fjernet den? Hilsen fra en som har funnet lekkasje nummer to i motoren siden oktober Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Gunga Din Svart 7.April.2006 Link til dette innlegget Svart 7.April.2006 Skifte av belg er noe overdrevet. Sjekk gummi'n og se etter sprekker og om gummi er tørr. Jeg har aldri hør om at en båt har gått ned som følge av at belgen har sprukket. En lekasje vil uansett ikke medøre en stor lekasje som kan føre til forlis. Jag har sett en båt i Lysekil för ett antal år sedan som måste paniklyftes med mobilkran för att bälgen gått...........om det berodde på ålder eller något annet det vet jag ikke....men bälgen var ikke tät......... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Krapyl Svart 7.April.2006 Link til dette innlegget Svart 7.April.2006 (redigert) Uansett så er det ikke noen svær kostnad fordelt over år og heller ingen stor jobb. Og så får man samtidig gjort rent under drevet og påført ny primer. Redigert 7.April.2006 av Krapyl (see edit history) Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Suzuki Svart 7.April.2006 Link til dette innlegget Svart 7.April.2006 tipper uansett det er fler som får problemer med rak aksel, og klønete kranførere, enn med drevbelghavari i løpet av året. En uvøren kranfører, kan kjapt lage hoppetau av en ellers fin aksel.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Barsk IV Svart 7.April.2006 Link til dette innlegget Svart 7.April.2006 Betyr det såpass mye, ett år fra eller til ?Et år betyr minst 14,3 % avslag. Uansett så er det ikke noen svær kostnad fordelt over år og heller ingen stor jobb. Og så får man samtidig gjort rent under drevet og påført ny primer. Helt enig, jeg hadde ikke følt meg komfortabel noe særlig mer enn 7 år uten inspeksjon av klemring, brønn, simringer på drevet mv. uansett.Bør man ikke uansett også etter 7-10 år ta en liten overhaling / stor service på motoren; tenker på rengjøring av topp, varmeveksler osv..? Iallefall har jeg tenkt sånn. mvh Barsk II Sitér dette innlegget Link to post
Som Svart 7.April.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2006 Dette gummifestet som støtter bakkant av 110S drevet, er det noe som slites og muligens bør skiftes/kontrolleres ? Sitér dette innlegget Link to post
Barsk IV Svart 7.April.2006 Link til dette innlegget Svart 7.April.2006 Ingen ekspert på det, men det skal vel mye til at det er nødvendig. Er det slark er det vel greit å bytte det. Ellers så vil antagelig et nytt vibrere noe mindre. Men det ligger såpass langt bak motoren at jeg tror det har vesentlig mindre innvirkning enn motorfestene. mvh Barsk II Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 7.April.2006 Link til dette innlegget Svart 7.April.2006 Dette gummifestet som støtter bakkant av 110S drevet, Da vil jeg heller tro at de fremre gummiene blir bløte og at en kan få mer bevegelse i motoren enn ønsket. Det bakre er ikke utsatt for noen særlig belastning. Sitér dette innlegget Link to post
Fenix Svart 7.April.2006 Link til dette innlegget Svart 7.April.2006 Da vil jeg heller tro at de fremre gummiene blir bløte og at en kan få mer bevegelse i motoren enn ønsket. Det bakre er ikke utsatt for noen særlig belastning.Motorlabbene foran (hvis det er det som menes her?) vil bli slitt, og må byttes fra tid til annen. Lurt å vurdere dette i samband med belgskifte. De koster omtrent en båtpenge pr stk.Den bak vil jeg tro har svært mye lengre levetid. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.