Jump to content

Hvor kjøper jeg ny belg til seildrevet ?

Som

Recommended Posts

Pass på at det er belg med ny dato som du får. Jeg kjøpte en som var et år gammel etter merkinga. Fikk et godt avslag på prisen som plaster på såret.

Betyr det såpass mye, ett år fra eller til ?

Kan jeg spørre hva du måtte betale for herligheten ?

Fikk akkurat min i posten fra Drevia. Kanskje lurt å bestille f.eks Zink til drevet samtidig.

Ellers avhenger hva du trenger av motor og tilstand på f.eks klemring og tetteplate mot skrog på utsiden. Kanskje må dette også byttes?

Skal i alle fall bytte min belg i år. Sikkert helt unødvendig etter bare 8 år men sier de 7 år så sier de vel 7 år. I forrige båt var belgen 18 år og se helt ok ut.

Skifte av belg er noe overdrevet. Sjekk gummi'n og se etter sprekker og om gummi er tørr. Jeg har aldri hør om at en båt har gått ned som følge av at belgen har sprukket. En lekasje vil uansett ikke medøre en stor lekasje som kan føre til forlis. Forsikringsselskapene sier bytte etter 7 år og dette liker selvfølgelig leverandørene. Jeg byttet på min 91 modell for noen år siden og det var totalt unødvendig. Til og med fagmannen som utførte arbeidet sa at dette ikke var nødvendig (etterpå).

2330 SEK hos DREVIA

Ja, og så må du kjøpe O-ting og pakning mellom gear og legg i tillegg.

"Noe annet av deler som bør kjøpes inn for bruk i samme "operasjonen" ?"

Nei, kjøper du kit hos Hjertman eller andre, ligger alt med unntatt nedre belg. Den kan du lage selv av no' gummimatte.

Store Norske Kullseilingskompani.

Skifte av belg er noe overdrevet. Sjekk gummi'n og se etter sprekker og om gummi er tørr. Jeg har aldri hør om at en båt har gått ned som følge av at belgen har sprukket. En lekasje vil uansett ikke medøre en stor lekasje som kan føre til forlis. Forsikringsselskapene sier bytte etter 7 år og dette liker selvfølgelig leverandørene. Jeg byttet på min 91 modell for noen år siden og det var totalt unødvendig. Til og med fagmannen som utførte arbeidet sa at dette ikke var nødvendig (etterpå).

Så når skal man skifte belgen da? Når den er tørr og oppsprukket? Er det ikke litt risikabelt å vente til den MÅ skiftes. Det er jo ikke så dumt å ha litt ekstra sikkerhetsmargin. Står det 7 år, går det sikkert bra å vente i 8 eller 9 år, men å vente i 20 år bare fordi belgen SER fin ut ville jeg aldri gjort. Kan det ikke være skjulte skader/slitasjer som du ikke ser før du har fjernet den?

Hilsen fra en som har funnet lekkasje nummer to i motoren siden oktober :headbang:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Skifte av belg er noe overdrevet. Sjekk gummi'n og se etter sprekker og om gummi er tørr. Jeg har aldri hør om at en båt har gått ned som følge av at belgen har sprukket. En lekasje vil uansett ikke medøre en stor lekasje som kan føre til forlis.

Jag har sett en båt i Lysekil för ett antal år sedan som måste paniklyftes med mobilkran för att

bälgen gått...........om det berodde på ålder eller något annet det vet jag ikke....men bälgen

var ikke tät......... :rolleyes:

S/Y Gunga Din

Betyr det såpass mye, ett år fra eller til ?

Et år betyr minst 14,3 % avslag.

Uansett så er det ikke noen svær kostnad fordelt over år og heller ingen stor jobb.

Og så får man samtidig gjort rent under drevet og påført ny primer.

Helt enig, jeg hadde ikke følt meg komfortabel noe særlig mer enn 7 år uten inspeksjon av klemring, brønn, simringer på drevet mv. uansett.

Bør man ikke uansett også etter 7-10 år ta en liten overhaling / stor service på motoren; tenker på rengjøring av topp, varmeveksler osv..? Iallefall har jeg tenkt sånn.

mvh

Barsk II :sailing:

Ingen ekspert på det, men det skal vel mye til at det er nødvendig. Er det slark er det vel greit å bytte det. Ellers så vil antagelig et nytt vibrere noe mindre. Men det ligger såpass langt bak motoren at jeg tror det har vesentlig mindre innvirkning enn motorfestene.

mvh

Barsk II :sailing::flag:

Da vil jeg heller tro at de fremre gummiene blir bløte og at en kan få mer bevegelse i motoren enn ønsket. Det bakre er ikke utsatt for noen særlig belastning.

Motorlabbene foran (hvis det er det som menes her?) vil bli slitt, og må byttes fra tid til annen. Lurt å vurdere dette i samband med belgskifte. De koster omtrent en båtpenge pr stk.

Den bak vil jeg tro har svært mye lengre levetid.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...