Wiking 28 Startet 6.April.2006 Del på Facebook Startet 6.April.2006 Hei. Er noen som kan komme med forslag til propell på ein Wiking 28 med 180 hk motor. Hva med skew-back.? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 6.April.2006 Del på Facebook Svart 6.April.2006 Hei. Er noen som kan komme med forslag til propell på ein Wiking 28 med 180 hk motor. Hva med skew-back.? Det var magert med informasjon her.... trenger mere data for å kunne hjelpe...Vekt vannlinjelengde gearutveksling max diameter propell turtall motor.. skrogtype Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Ola Dekksgutt Svart 7.April.2006 Del på Facebook Svart 7.April.2006 Hei, Henger meg på denne tråden med samme spørsmål. Båt er Wiking 28 halvplaner Motor Ford/sabb 155 Hk Turtall motor 2400 rpm Gear 1,52:1 Lengde vannlinje ca 8 meter vekt 3500-4000 kg Diameter på propell er 19" På båten nå står det en 19"x18" Hva bør denne båten ha av propell ? 3 eller 4 bladers ? mvh, Ola Dekksgutt Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 7.April.2006 Del på Facebook Svart 7.April.2006 Hvilken fart oppnår dere med eksisterende propell, og med hvilket turtall? Sitér dette innlegget Link to post
Ola Dekksgutt Svart 7.April.2006 Del på Facebook Svart 7.April.2006 Jeg får 15 knop ved 2300 rpm. "Mangler" ca 100 rpm på den propellen som står på i dag. Har ikke sjekket om turtelleren er korrekt enda, men det kommer. Båten er ikke grodd under eller på propellen, så det kan ikke være det som er problemet. Så på bilder at forrige eier har satt på en stor aksel anode av den firkantede typen, og ikke egg typen. Denne står ca 5 cm fra forkant av propellen, og fra denne til hylsen er det ca 5 cm. Mulig det blir turbulens p.g.a denne. Skal i allefall bytte denne ut med en egg formet når båten skal opp på land. mvh, Ola dekksgutt Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 7.April.2006 Del på Facebook Svart 7.April.2006 (redigert) Ser på disse spørsmålene som vanskelige å besvare generelt, da alt er avhengig av omstandighetene ... Her har vi alt fra manglende informasjon, til firkantanode, som vil skape friksjon og turbulens. Generelt så vil en finne ut at manglende turtall på topp er vanligvis et resultat av( ingen spesiell prioritet, og forutsatt at turtelelren er riktig): 1. Groe 2. For stor propell 3. For stor stigning på propell 4. Drivstoff filter 5. Luft filter Når en sjekker dette så kan en tenke KIS (Keep it Simple.... og "billig"). Filter først, deretter groe, og andre ting som kan skape friksjon. Får maskinen fult turtall i fri forresten??... hvis ikke så kan det være dieselpumpe, dyser mm. Når alt ovenfor er sjekket og dobbelsjekket, så kan en begynne å tenke på propell. Hva ønsker du a oppnå med et evt skifte? ... dette selvsagt ut over å rikting belastning på maskinen ved gitt turtall, slik at en har god levetid for maskinen(e). 1. Lydnivå 2. Økt Fart Og her kan en ikke ha Ole Brum regelen med "ja takk begge deler" desverre. Propeller er mer effektive når de har få og store blader, men disse bråker mer.. Dvs at en riktig propell med tre blader vil gi større hastighet enn en med fire, men en propell med fire blader vil gi mindre støy enn en med tre. Enda mer effekt vil man få hvis man kan øke diameteren på propellen, samtidig som man senker hastigheten som propellen roterer med (girutveksling). Her finner man vanligvis at skrogutformingen og plass til propellen er begrensningen. I den moderne produksjonen av Fairline, Princess, Sunseeker osv., ser man nå både fem og seks blader på propellene med høy stigning, da disse har store maskiner, begrenset plass under skroget, men en må finne et kompromiss hvor man noenlunde effektivt kan få overføre maskinkraften til fremdrift... når begrensningene blir til hinder, så benytter mand overflate propeller, IPS, Zeus og vannjet ..... men disse er deler av en helt annen diskusjon, da en kommer inn på effekttap ved fast aksling vs., duoprop vs., friksjon, bruksområde osv. Stopper her... og tar en kaffepause før mer informasjon er tilgjengelig.... Redigert 7.April.2006 av Divemaster (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Ola Dekksgutt Svart 7.April.2006 Del på Facebook Svart 7.April.2006 (redigert) 1.Det er ingen groe på båten/propellen. 2.Om det er for stor propell er en av tingene jeg prøver å finne ut av. 3.Om det er for stor stigning er en av de tingene jeg prøver å finne ut av. 4.Drivstoff filtere er byttet. 5.Luftfilter er kun "hønsenetting" Motoren får 2850rpm på rusningsturtall. Alle dyser er sjekket og funnet OK. Første ønsket er først å fremst å finne ut om propellen som står på båten har for stor stigning. Propellen er hvertfall ikke for stor i diameter. Andre ønske er i utgangspunktet ole brum. Noe som kan oppnås dersom det viser seg at stigningen på propellen er feil. mvh, Ola Dekksgutt Redigert 7.April.2006 av Ola Dekksgutt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 7.April.2006 Del på Facebook Svart 7.April.2006 Motoren får 2850rpm på rusningsturtall. Alle dyser er sjekket og funnet OK. Første ønsket er først å fremst å finne ut om propellen som står på båten har for stor stigning. Propellen er hvertfall ikke for stor i diameter. Hvis alt annet er som beskrevet, og ingen andre friksjon elementer kan spille inn ... (taukutter, jolle daviter mm)., så ser det ut som om du har litt høy stigning på din propell. Med 2850 RPM, så skal du vel oppnå 2500 max ved belastning, så du mangler vel muligens 200 RPM (maskinspec??). Så mye er det faktisk ikke å hente i fart, men du vil muligens gå en mer behagelig gange, og kanskje litt mindre sot på hekken over lengre strekk. Faktum er vel at dysene og pumpen vil gi nok diesel for 150HK ? og 2500 RPM, men maskinen klarer ikke å oppnå dette turtallet, noe som gir en noe ineffektiv forbrenning ved full belastning. Hvis noe oppnås med å gå ned i stigning, så er det vel en liten forbedring i drivstofføkonomi ved høyere belastning (70% + ), samt mindre belastning på maskinen som vil gi mindre vedlikeholdsutgifter over lengre tid. Haddi ikke forventet noe annen fartsøking enn muligens 1/2 knop med denne båten (halvplaner) og ferieopplastning. Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Ola Dekksgutt Svart 7.April.2006 Del på Facebook Svart 7.April.2006 Noen som kan regne ut teoretisk størrelse på stigning dersom diameteren er på 19" med 3 eller 4 blader? mvh, Ola Dekksgutt Sitér dette innlegget Link to post
Al-Tec Svart 8.April.2006 Del på Facebook Svart 8.April.2006 (redigert) Ta kontakt med Winrace Propellers AS på His ved Kristiansand De kan kontaktes på telefon 37011888. Winrace er de ultimate propellekspertene, og kan sikkert hjelpe deg med dette! Har du skroget med lang aksling på brakett uten kjøl, så skal din båt klare drøye 20 knop. Redigert 8.April.2006 av Jon_P (see edit history) Sitér dette innlegget AL-TEC al-tec.no Link to post
Nemo Svart 8.April.2006 Del på Facebook Svart 8.April.2006 (redigert) Noen som kan regne ut teoretisk størrelse på stigning dersom diameteren er på 19" med 3 eller 4 blader? mvh, Ola Dekksgutt Hei.Har et beregningsprogram, men i innledningen i programmet står det "Dårlige data inn, dårlige data ut". For først å se på de data du har oppgitt, vil det si at du har en slipp på 33%. Uten at jeg kjenner båten så godt, ville jeg tro at det er noe høyt. Da bør man sjekke hvordan dette stemmer med andre båter av samme type. Av data som kan være usikre og har betydning for vurderingen bør du da sjekke følgende før du beregner propellen. 1 Turteller er riktig, har sett at den kan være 100 o/m feil på maks. 2 Båtens vekt, 500 kg virker godt inn på fart og turtall. 3 Fart, at dette er sikker måling. Er den gjort med GPS må man ta hensyn til strøm. 4 Motoren må selfølgelig være i "form". Hvilken modell Sabb/ Ford er det du har? Ser også at noen nevner at denne båten leveres med og uten kjøl. Det har stor betydning for propell og fart. Tommelfinger regler. 1 tomme diameter tilsvarer 2,5 tomme stigning. To timmer ekstra stigning vil redusere motorens o/min med 450. 1 tomme mindre diameter ved 4 blad propell enn 3 blad propell, forutsatt at bladene er like på begge propellerne. Lykke til. Redigert 9.April.2006 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enjoy Svart 8.April.2006 Del på Facebook Svart 8.April.2006 Jeg har en 4blad 18 / 18,5 Radice til 40-45 axling liggende. Den var på min Master 820 med 180hk og max turtal 3800 o/min. Tror det blir omtrent samme forhold på de båtene. Send IM om interesert. Enjoy Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 11.April.2006 Del på Facebook Svart 11.April.2006 Har kikket litt på dette tilfellet.... Har antatt 4000kg og et sakte planende skrog... Det er mulig dette skroget er litt for optimistisk... Som en ser så er 19x18 4 blader en grei propell for denne båten.. eller 19x20 som tre blader.... ved 2300 o/min har du en hastighet på 16.5 knop, som er litt mere enn hva du oppnår i dag.... Nå vet jeg ikke hva du har i dag, 3 eller 4 blader..... men det er mange faktorer som spiller inn her... Vekten er viktig samt rett skrogtyper.... Det er mulig at skogroget ditt er tyngere å drive enn det jeg har benyttet i beregningen... Et annet kan jo være at du ikke oppnår 155 hk på motoren... Dette er resultatene for en 19 tommer 4 blader, inndata som git tidligere her... Båt er Wiking 28 halvplaner Motor Ford/sabb 155 Hk Turtall motor 2400 rpm Gear 1,52:1 Lengde vannlinje ca 8 meter vekt 3500-4000 kg 4000kg er benyttet i beregningen Diameter på propell er 19" På båten nå står det en 19"x18" Hva bør denne båten ha av propell ? 3 eller 4 bladers ? ----------------------4 blader------------------------------------ RESULTS MAX PERFORMANCE Available Power: 148.3 SAE hp ( 110.6 kW) @ 2400 RPM Max Speed: 17.5 kts Fuel: 9 US Gall/Hr (typical) CRUISING PERFORMANCE Cruising Power: 132 SAE hp ( 98.6 kW) @ 2300 RPM Cruising Speed: 16.5 kts Fuel: 8 US Gall/Hr (typical) RECOMMENDED PROPELLER Diameter: 19.3 in. Pitch: 17.7 in. Blades: 4 Cupped: No Transmission Ratio Acceptable PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER Diameter: 19.0 Pitch: 18.1 Blades: 4 ------------------3 blader----------------------------------------- MAX PERFORMANCE Available Power: 148.3 SAE hp ( 110.6 kW) @ 2400 RPM Max Speed: 17.5 kts Fuel: 9 US Gall/Hr (typical) CRUISING PERFORMANCE Cruising Power: 132 SAE hp ( 98.6 kW) @ 2300 RPM Cruising Speed: 16.5 kts Fuel: 8 US Gall/Hr (typical) RECOMMENDED PROPELLER Diameter: 20.6 in. Pitch: 18.1 in. Blades: 3 Cupped: No Transmission Ratio Acceptable PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER Diameter: 19.0 Pitch: 20.0 Blades: 3 Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.