Jump to content

Import ekkolodd

tsmerud

Recommended Posts

Hei

Har kjøpt et par ekkolodd fra USA, et fra eBay og et fra gpscity.com. Det jeg ikke blir helt klok på er hvordan håndteringen av toll+momsreglene foregår. I dette tilfellet er det 2 identiske ekkolodd av typen Garmin fishfinder 250.

1. Etter betaling av Ekkoloddet inkl. shipping som jeg kjøpte fra gpscity.com kom dette i posten etter imponerende få dager, jeg skrev under og fikk det utlevert uten noe mere spørsmål fra det lokale postkontor. Hverken moms el. toll ble innkrevd. Hurra tenkte jeg....

2. I det andre tilfellet hvor jeg kjøpte fra ebay fikk jeg etter noe lengre tid tlf. fra DHL om at ekkoloddeet var klar for avhenting hos dem. I dette tilfellet måtte jeg betale moms+forsikring før utlevering. Hurrafølelsen hadde nå forsvunnet..

Spørsmålene blir da slik:

Vet noen hvorfor dette praktiseres ulikt og er det virkelig slik at det er min fordømte plikt og følge med+si ifra dersom jeg ikke blir innkrevd moms+ evt. toll ? Jeg bare undrer....

Jeg er ikke sikker på hvordan det funker, men jeg har også levd i troen om jeg har sluppet toll, for så å plutselig få en regning fra tollvesenet... Bare så du er obs på at det kan komme. :smiley:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Har bestillt mange ganger fra statene, ebay og annet.

Første gang du bestiller og den kommer med vanlig post sender posten deg ett brev hvor du samtykker i at posten kan fåreta fortollingen mot ett mindre beløp. Deretter vil du få pakkene på ditt lokale postkontor og betaler moms og gebyr ved henting.

Får du levert via ups eller tilsvarende kommer regningen i ettertid.

Varer med verdi under nok 200,- er avgiftsfri, dyrere varer skal moms betales på verdi og transport.

Ved privat kjøp er det viktig at selger legger ved kvittering/invoice.

En kan vel også selv fortolle varer på inntil 1000,- på nettet men jeg vet ikke hvordan dette fungerer.

For ordens skyld snakker vi kun om moms og gebyr, selve fortollingen koster ingenting for annet en mat og klær.

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)

Tja, jeg blir ikke klok på dette jeg heller... Reglene er rimelig klare de, men praktiseringen er noe forskjellig.... Mitt inntrykk er at det er mere eller mindre tilfeldig på om det tillegges mome eller ei...

Pakker sendt med DHL fra utlandet blir vanligvis momspålagt er min erfaing, men jeg fikke en del mc deler som ble sendt us mail, de havnet rett hjemme ho meg uten noe moms krav... Beløpet der var merket med rundt 100usd og skulle dermed være underlagt moms...

Jeg tar det som et pluss når det ikke kreves moms og klager ikke så mye på det, og betaler de gangene de skal ha momsen....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...