Jump to content

Søker hjelp til min første Seilbåt....

Gizmo

Recommended Posts

Hallo alle båtvenner

Jeg er nå i en litt uvant situasjon - jeg er blitt båtlaus :cryin:

Har solgt min Minor 28, som har vært min trofaste følgesvenn på havet de siste årene.

Nå har jeg lyst til å konvetere til båt med kluter til framdrift (seil)

Her har jeg ingen ærfaring, så jeg kjenner at jeg trår inn på ukjent territorium.

Jeg håper alså at mine båtvenner i dette forum skal gi meg noen innspill ift hva jeg skal

være obs på, og se spesiellt etter.

Det er godt utvalg av seilbåter på finn.no - så det burde være mulig å finne "drømmeskuta"

Ser for meg båt på ca 30 fot, ikke for gammel (første halvdel av -80 årene) Godt holdt,

jevnlig oppgradert og med fokus på motor og seilgarderobe.

Prismessig tenker jeg meg rundt 250´til 350´ (sånn cirka)

Da imøteser jeg innspill fra dere.. :wink:

Mvh

Gizmo

Humm--smak og behag, er enig i ditt fokus på gode seil og ikke for gammel motor.

Særlig seilene er mange som tar lett på---de koster mye å fornye, og seilbåt med dårlige seil er som ....her kan du velge.

Vi har vært eiere av en Hero 101 i 10-12 år, en båt med langturskapasitet og et båtvalg som gir usedvalig mye båt for pengene. For øverig er det mye å velge i denne prisklassen. Dersom du har et eller flere objekt i kikkerten, sjekk med tester, er det svenske båter finner du mye testmateriale på webben.

Du må i alle fall regne med å få mange subjektive råd, kryssjekk informasjonen.

Lykke til :sailing:

Hei

Takker for innspill så langt - Hero 101 er faktisk en båt jeg har sett endel på, og er med til kvartfinalen..

Et annet moment jeg har tenkt endel på er at størsteparten av seilbåtmarkedet er sørlige del av kysten, og at det ikke er like enkelt med frakt som med en motorbåt. (ift rigg osv) Og skal man satse på å ta den hjem på egen kjøl, så er det en meget lang tur som gjøres unna på en langweekend..

Så jeg koser meg videre på finn.no - så får vi se...

Mvh Gizmo

Hei

Takker for innspill så langt - Hero 101 er faktisk en båt jeg har sett endel på, og er med til kvartfinalen..

Et annet moment jeg har tenkt endel på er at størsteparten av seilbåtmarkedet er sørlige del av kysten, og at det ikke er like enkelt med frakt som med en motorbåt. (ift rigg osv) Og skal man satse på å ta den hjem på egen kjøl, så er det en meget lang tur som gjøres unna på en langweekend..

Så jeg koser meg videre på finn.no - så får vi se...

Mvh Gizmo

Dette er en problemstilling som stadig kommer opp og det er som du har vært inne på masse å velge i. Om du sier litt mer om hvordan du ser for deg å bruke båten, får du sikkert mer konkrete råd. Skal du bo i den i tre uker av gangen, skal du seile regatta, er det viktig for deg at den er rask eller prioriterer du heller trygg familieseiler, hvem kommer til å være mannskap osv.

M.h.p. på seilbåtmarkedet så er det nok mest folk på sør og østlandet, og der er det jo finest sjærgård også :lol::lol:, så det er naturlig at det er mye båter her. Når det er sagt så tror jeg fort du kan gjøre like gode (eller bedre) kjøp om du ser på båter fra Stavanger, Bergen, Ålesund og Trondheim. Mitt intrykk er at disse båtene oftere har varme, cockpittelt og annet utstyr som kan gjøre seg på en båt tilhørende i Nordland. Seilasen Nordover får du sikkert støtte og hjelp til av ivrige BP medlemmer...

Lykke til!

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Jeg aspirerer, i alle fall i utgangspunktet, ikke til regatta seiling. Så dette er alså ikke et moment jeg har med i betraktningen. Ut på tur på fine ettermiddager og helger, og turer på 2 - 3 uker i ferien, er målet mitt.

Regner også med å seile mye alene, så akkurat det er jo et moment man må ta hensyn til...

(rulleforseil etc...) Men jeg legger også vekt på at båten skal være av kjent / anerkjent, og gjennomprøvd merke / kvalitet. Har forstått at Svenske båter er generellt sett anerkjente....

Gizmo

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...