ulysses Startet 7.April.2006 Link til dette innlegget Startet 7.April.2006 Skal snart i gang med å lakke første strøket på skottene i båten snart. Alt er helt nytt i Khaya-mahogny-finer. Spørsmålet er om jeg må beise med mahognybeis før jeg lakker? Jeg vet at dette spørsmålet har vært oppe tidligere, men jeg har ikke klart å finne et godt svar ved å søke i forumet. Jeg liker godt den litt lyse mahognytonen (så den ombord i X-35), og har ikke et stort behov for å føle meg som i en en engelsk gentlemans-club når jeg er under dekk. Jeg er derfor redd for at beisen gjør at mahognyen blir for mørk. Spørsmålet er om jeg risikerer problemer hvis jeg ikke beiser før jeg lakker? Interiøret skal få de nødvendige lag lakk, og finishen skal til slutt være silkematt. Er det noen som har noen gode tips? Blir i såfall veldig takknemlig. Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 7.April.2006 Link til dette innlegget Svart 7.April.2006 Om fineren har den fargen du liker, så har det jo ingenting for seg å beise. Beisen beskytter ikke noe, men du bør kanskje olje før du lakker? Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Jon-Kåre Svart 7.April.2006 Link til dette innlegget Svart 7.April.2006 Om fineren har den fargen du liker, så har det jo ingenting for seg å beise. Beisen beskytter ikke noe, men du bør kanskje olje før du lakker? Skset fra jotun sin side: Penguin Mahogny Beis bringer værslitt mahogny tilbake til sitt opprinnelige utseende. Inneholder lysekte fargestoffer med mahognyens naturlige "lød". En-komponente lakker kan tones med Penguin Mahogny Beis. Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
vikers Svart 7.April.2006 Link til dette innlegget Svart 7.April.2006 Men Jonkare...dette er jo ny mahogny. :) Regner med at den opprinnelige gløden er der da. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Jon-Kåre Svart 7.April.2006 Link til dette innlegget Svart 7.April.2006 Men Jonkare...dette er jo ny mahogny. :) Regner med at den opprinnelige gløden er der da. Den skal jo bevares, husk uv stråling bryter ned mahogny kraftig Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
vikers Svart 7.April.2006 Link til dette innlegget Svart 7.April.2006 Vil vel ikke tro at UV-strålingen er så stor under dekk? Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Jon-Kåre Svart 7.April.2006 Link til dette innlegget Svart 7.April.2006 Neid du har nok rett idet Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
ulysses Svart 7.April.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2006 Takk for svar. Da får jeg prøvelakke på en finerbit for å se hvordan det blir, før jeg setter penselen på skottene. Hva er hensikten med å olje før man lakker? Får man penere glans eller farge? Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 7.April.2006 Link til dette innlegget Svart 7.April.2006 Etter min mening blir det penere, du har og muligheten til å prøve deg frem med antall strøk får å få den nyansen du vil, kan og blandes i lakken Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.