Jump to content

Å beise eller ikke beise

ulysses

Recommended Posts

Skal snart i gang med å lakke første strøket på skottene i båten snart. Alt er helt nytt i Khaya-mahogny-finer. Spørsmålet er om jeg må beise med mahognybeis før jeg lakker? Jeg vet at dette spørsmålet har vært oppe tidligere, men jeg har ikke klart å finne et godt svar ved å søke i forumet.

Jeg liker godt den litt lyse mahognytonen (så den ombord i X-35), og har ikke et stort behov for å føle meg som i en en engelsk gentlemans-club når jeg er under dekk. Jeg er derfor redd for at beisen gjør at mahognyen blir for mørk. Spørsmålet er om jeg risikerer problemer hvis jeg ikke beiser før jeg lakker? Interiøret skal få de nødvendige lag lakk, og finishen skal til slutt være silkematt.

Er det noen som har noen gode tips? Blir i såfall veldig takknemlig.

Om fineren har den fargen du liker, så har det jo ingenting for seg å beise. Beisen beskytter ikke noe, men du bør kanskje olje før du lakker?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Om fineren har den fargen du liker, så har det jo ingenting for seg å beise. Beisen beskytter ikke noe, men du bør kanskje olje før du lakker?

Skset fra jotun sin side:

Penguin Mahogny Beis bringer værslitt mahogny tilbake til sitt opprinnelige utseende. Inneholder lysekte fargestoffer med mahognyens naturlige "lød".

En-komponente lakker kan tones med Penguin Mahogny Beis.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Men Jonkare...dette er jo ny mahogny. :)

Regner med at den opprinnelige gløden er der da. :wink:

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Men Jonkare...dette er jo ny mahogny. :)

Regner med at den opprinnelige gløden er der da. :wink:

Den skal jo bevares, husk uv stråling bryter ned mahogny kraftig

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Vil vel ikke tro at UV-strålingen er så stor under dekk? :confused:

Neid du har nok rett idet

Etter min mening blir det penere, du har og muligheten til å prøve deg frem med antall strøk får å få den nyansen du vil, kan og blandes i lakken

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...