Jump to content

Montering av ny dekksluke på Sandvik 26 1982

PHK

Recommended Posts

Jeg kjøpte meg en Sandvik 26 forrige sommer. Dette er min første båt.

Jeg (vil si en av ungene) var uheldig og laget brist i dekksluken (mange brister), slik at vi fikk lekasje. Jeg må nå skifte denne. Har funnet en luke som er ca 1 cm bredere enn åpningen er i dag. Jeg må derfor utvide åpningen i dekket litt. Er det noen som har noen tips? Er det noe jeg må ta spesielt hensyn til?

Det er en luke som kan åpnes og lukkes (fint for lufting). Det er gult glass i den. Tror det er det de kaller bussluke.

Gjennomføringen gjennom dekket er plast. Den er for så vidt inntakt, så vist noen har tips om hvor jeg kan finne nytt glass til luken er det jo ikke noe problem.

Jeg har søkt noe på nettet, men jeg kan ikke finne noen.

Hullet i dekket er kvadratisk 40,5 * 40,5.

Redigert av PHK (see edit history)

Regner med at det er den typen Maritim selger du har, da denne var veldig vanlig på sytti og åttitallet. Disse var som regel orange, noen ganger klare eller blå. Maritims variant er bortimot svart og ser meget bra ut. Har selv skiftet en slik på min forrige båt, og må nok også skifte på min nåværende med tiden. Monteingen er enkel, man må kun borre 4 nye hull på samme sted som på den gamle luken og flytte beslaget over der. Husk på å borre sakte og forsiktig, for å unngå varmgang og sprekker!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 3 uker senere...

Bilde

Her er bildet av luken.

Den er orange i fargen. Har sendt mail til Maritim, men de har ikke nytt glass i den størrelsen jeg må ha. Det ser da ut til at jeg må montere inn helt nytt vindu, innkludert ny ramme. Da har jeg funnet et vindu, men det er ca 1 cm for stort i forhold til hullet (Hullet er kvadratisk).

Jeg er usikker på om det er noen utfordringer med å sage i dekket. Er det noen som har erfaringer?

Er det noe jeg må ta spesielt hensyn til?

Hej PHK !

jag känner ikke til Sandvik26an

har du ett undertak eller har du 'matta' klistrad rett i taket?

vet du om dekket er enkellaminat (med eller utan stringers) eller om det er sandwich konstruksjon ?

skulle tro att du har sandwich...då er det inga problem....heller inga problem med enkellaminat uten stringers

men skulle du ha stringers som undertaket er skruvat i, så kansje du måste ta utvidningen

(din cm) åt ett håll så att du ikke såger sönder stringersen!

(stringers er inplastade förstyvninger halvsirkelformade för att skapa bärförmåga i taket så att

det tål att gå på taket/dekket)

:smiley:

S/Y Gunga Din

Takk for gode svar. Har sendt en forespørsel til Kreativ plast, så vi får se hva de sier.

Hei Gunga Din

Jeg lurer på om det er lett å se Stringersen'e? Hvis det er det som er i dekket mitt.

Jeg tenkte jeg ville ta ut den gamle luken for å se hvordan det ser ut, men slik du forklarer tror jeg det må være en sandwich-konstruksjon. Se tykkelsen på rammen. Hele bredden tror jeg må være ca 7 cm (kanskje mer). ca halvparten er over dekket. Det betyr at tykkelsen av selve dekket må være ca 4 cm. Må vel da være to lag?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...