Jump to content

Doktor, jeg er ikke angrepet av 3-fottsjuka, er noe galt ?

Hebbe

Recommended Posts

For et 3 år siden tok jeg opp denne interessen med båt igjen etter å ha vært borte fra båtlivet i ganske mange år. Kjøpte først en liten båt, så en litt større, og så den båten jeg har nå innenfor en tidsramme på ett år. Ingen stor økning men den var fra 18 til 22 og så til 27 føtter som min nåværende båt er.

Er godt fornøyd med denne båten, stor nok i massevis til meg og min(e) kjære. Om noen av ungene vil være med er det plass til det også. Har totalt 4 unger om er regner med alle, alle er riktig nok ikke egenprodusert men unger er det uansett… Vel det passer sjelden at alle 6 er på tur samtidig, bra er det for da er båten alt for liten, men det går for en natt eller max to. Det er noe med dette at der det er hjerterom så er det husrom.

Har kommet til at jeg ikke har bruk for større båt, kunne selvfølgelig hatt en som er litt større men føler ikke noe reelt behov for det. I og med at jeg har en snekke så er farten meget moderat og kunne nok ha tenkt meg litt større fart under lange transportetapper der det er mye ”vær” med regn og vind. Men om jeg reiser fra hjemmehavna i solskinn og ned til favorittplassen vår og bruker 2 timer i stedet for 1 timer så er det helt greit. Turen for meg starter når jeg legger ut fra havna og ender ikke før jeg ligger fortøyd i hjemmehavna igjen. Om jeg setter det på spissen så kan jeg jo si at jeg kunne spart en del tid på å gå fortere, men spart en time med hva ? Ser jo helt klart at rekkevidden øker, men er følelsen av det gode liv proporsjonalt med økt rekkevidde innenfor en gitt tidsramme ?

Jo da har selvfølgelig en annen ”drømmebåt” jeg også, den er faktisk større enn min båt, hele 2 fot større og mer enn dobler marsj farta i forhold til min gamle båt. Tror også at jeg kommer til å kjøpe en slik en om noen år. Men i mellomtiden skal jeg fortsette med å oppgradere og kose meg med den gamle båten jeg har.

Det er faktisk mulig å være fornøyd med det en har, jeg er det, men hva med dere andre???

Båten har sin faste plass i hagen.......

Jeg har i alle år lånt min fars plastsnekke på 19 fot. Dette holdt i massevis for dags/helgeturer for meg, men resulterte i at familien kun ville på dagstur.

I fjor pusset jeg opp en Dorry 32 med stor kabin i front, med litt mer komfort (kjøleskap, bluss, wc etc.), men med 2 barn og 4 soveplasser "oppe på" hverandre ble ønsket om AC stort. Gikk da ned 2 fot og fant Furuholmen tresnekke på 29,7 fot, og pusser opp denne nå til ship shape standard.

Nå sier alle at de gjerne vil på 2 x 1 ukes ferie i båten til sommeren.

Poenget: Ikke bare størrelsen som betyr noe - løsningen er vel så viktig og passer den kan føttene være det samme.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Mer en fornøyd med mine 27 føtter, noe usikker på om de er svenske danske eller norske siden de er forskjellige :smiley: Men båt for meg er noe jeg tøffer avgårde i og har god tid. Har hatt min nåværende båt i fem år, og først nå begynner jeg og bli "kjent" med den på godt og vondt. Og jo lengre du har en ting jo mer minner og opplevelser har du knyttet til den. Før eller senere vil jeg nok bytte, men det blir ivertfall 5 år til og om jeg går opp i størrelse er jeg slett ikke sikker på. Utrolig hvor mye unger man kan få inn på 27 fot, nå har jeg riktignok bare tre men for en helg går det glimrende.

Heller ikke bitt av 3 fot syken, men fra 19 til 42 fot. Det er en del føtter det men legen sa det var

helt ok. Hadde stor båt før, gikk til hytte, nå til båt igjen.

Bruksområde er forskjellig, jeg tenker ferier fra 3-4 uker, barne 11/13, jente/gutt ikke enkelt

å få de i samme lugar lenger. Det andre, på hytta hadde vi besøk, ikke mindre nå, enten det er

til familen eller til noen av barna. Pga av barna, må vi gjøre noe tiltak at dette skal være like

gøy som tidligere, derfor kan de ha med seg en venn. Men det viktigste er å tives med det en

har.

Vi sees!

Sitat

Ingen stor økning men den var fra 18 til 22 og så til 27 føtter

Nei, det er ingenting galt. Tvertimot viser sitatet ovenfor at du faktisk har 3-fots sjuken, og har hatt den en stund, og da er alt normalt. :flag:

Det du opplever nå, er bare en midlertidig fase der sykdommen ligger latent og symptomene ikke viser seg så klart som de gjør i den akutte fase av sykdommen. :yesnod: Sykdommen kommer nok tilbake for fullt før eller siden, det er uunngåelig, for sykdommen er som kjent uhelbredelig. Det er godt mulig at den begrensete båtbruk i Mjøs-farvannet fører til en demping av symptomene. Dette er imidlertid hitil ikke bekreftet i vitenskapelige undersøkelser, og det finnes veldokumenterte tilfeller som faktisk taler for det motsatte (Batdilla). :wink:

I alle høve, mens du venter på at symptomene skal ta seg opp igjen og i påventge av at den velkjente 3-fots kriblingen tar tak i ryggraden din, eller andre steder, :eek: er det beste du kan gjøre å nyte en god cognac :drink: Gjerne med en blondinne ved din side, eller en brunette; en rødtopp går også an, faktisk enhver hårfarge ved nærmere etftertanke. Samtidig bør det avnytes en cigar i rolig eftertenksomhet. :diving:

Alt, selvsagt, mens du fantaserer uhemmet om det fabelaktige liv som konge og kommandør på ditt eget CBC-dekk, høit hevet over den vulgære almue, som du egentlig ikke ser så godt, gjennem cigar-røken.

Da skal du se at de deilige symptomene fort kommer tilbake. :yesnod:

Lykke til!! :cheers:

Jacob worse, d.e.

Dr. med

Spes. båtpsykiatri

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Skipper_Worse skrev:

...på ditt eget CBC-dekk, høit hevet...

Du kan så si, men denne vertikale 3-fotssyken kan du ha for meg. Det gir meg en egen ro i sinnet når jeg kan sitte på akterdekket og ha fritt utsyn helt fram til baugen. :cool: (Blondinene på dekk skal man helst se i profil.)

Egentlig har jeg i noen korte rykk avansert til en båtstørrelse som er svært komfortabel, men det siste båtkjøpet ble begrenset i høyden på grunn av våre politikeres ivrige brobygging. Dermed må jeg innrømme at selv om masten nå strekker seg 59 fot over havet så frister det litt å kunne strekke seg enda litt høyere.

Hebbe skrev:

Det er faktisk mulig å være fornøyd med det en har, jeg er det, men hva med dere andre???

Helt enig. Det er faktisk mulig. Lenge trodde jeg ikke det var mulig, men har nå innsett at jeg ikke har lyst på noen annen båt enn den vi ennå ikke har fått. Og det er faktisk første gang i min båthistorie. Tidligere har jeg alltid tenkt "hva blir neste båt" så fort vi har en på beddingent. Men denne gang er ikke de tankene der. Rart -veldig rart - men også litt deilig. Lurer på om jeg ikke må ta meg en time i Dollviken med båtpsykiateren vår for å bli kurert, eller kanskje det rett og slett er jeg som begynner å eldes :eek:
  Sjøtummel skrev:

Slapp av, 3-fotssyken slår vanligvis ikke til før man får sin neste båt. :lol:

Takk, jeg begynte å blir litt forvirret over dette her. Foreløpig er jeg vel på avlat stadiet overfor kona. Hun driver stadig å innkasserer små og store avlater etter at hun sa ja til ny båt. :yesnod:
  Skipper_Worse skrev:

Det du opplever nå, er bare en midlertidig fase der sykdommen ligger latent

:lol::lol::lol: enig

Dette er en kronisk sykdom, kanhende den gjør minst av seg på våren. Men den kommer gjerne for fullt utpå sommeren. Vi kan se av Hebbe`s sykdomshistorikk; 18-22-27fot, at videre utvikling vil gi en båt på litt over 30 fot. ...noe som er akkurat passelig etter min mening.. muligens litt i minste laget, men det holder.. selv om jeg gjerne kunne tenke meg en litt større

JEG er visst KURRERT for omtalte sygdom. (Men trenger konstant preparater for å hindre tilbakefall!)

To-trinns medisin:

1. Maddamen er ikke båtgal, sitter på "pæng-sækken" og jobber med økonomi :nono:

2. Kan kun ha trailbar båt (båt på henger), og fysikkens (samt veimyndighetenes) lover tillater ikke større båt på henger etter kariolen! (Sier kona!) :headbang:

(Farlig, sammensatt virus finnes visst der ute; :fishing: Og det er immun mot trinn 2.... Det består av: "Skulle gjerne ha hatt diesel - selvlensende akterdekk - STØRRE trekkvogn" Skummelt - skummelt!!! :rolleyes:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Bitteliten skrev:

Tidligere har jeg alltid tenkt "hva blir neste båt" så fort vi har en på beddingent.

:yesnod:

Kjenner til dette ja, men kona prøver stort sett å behandle sykdommen med "spydige" kommentarer. Det demper symtomene litt midlertidig. Akkurat nå er jeg faktisk ganske fornøyd selv også :wink:

Vel, dette med å være fornøyd med båtens størrelse/utstyr og innhold er noe av det rareste jeg har sett ved båt folk :) Da min søster og hennes familie i løpet av 4 år gikk fra en Joda 19 til en Nimbus 4004, tenkte jeg at båtfolk er gale... Men da jeg møtte min fru, som har vokst opp i båt, endte det med at jeg kjøpte min første Nidelv 24 i fjord sommer.

Med 3 barn ombord, samt fruen var høygravid, tok det meg mange dager før jeg klarte å finne meg tilrette. Vel etter en sessong i den båten, tenkte jeg at skal vi få dette til

, måtte vi få tak i en båt med 6 sengeplaser og dusj. Ja, dusj må det være for at jeg skal trives på en to ukers tur.... Sea Ray båten ble kjøpt i januar 06, så nå får vi se om det stiller min hunger etter noe større og mer levlig båt..... Er jeg smittet.... ??? Ja, er nok det :cheers:

Jeg har definitiv 3-fots syken...

Men hva hjelper vel det når min bedre halvdel vil at vi skal bygge på hus osv..

Hun synes jeg bruker nok penger på den jeg allerede har...merkelige greier da jeg mener at jeg bruker alt for lite :wink:

Veldig glad i den jeg har, men den kunne vært litt mere romslig, bedre fart osv...

Marwin skrev:

Du mener altså at den lar seg KURRERE HELT OG HOLDENT?? :eek:

Hvordan går jeg frem da?? :crazy:

Jeg kjenner et par veier mot helbredelse. Den ene er å kjøpe så stor båt at man oppdager at det neste er båt med mannskap. Det er slutten på lidelsen for de fleste, men for noen blir det starten på drømmen om et lite rederi. Jeg har kun ett trinn igjen før jeg når grensen for det som er komfortabelt å håndtere på egen hånd, takk og pris. :yesnod: Da blir det største faremomentet at jeg møter en båtfrelst kvinne som åpner for å seile enda større båt. :crazy:

En annen ting som de fleste opplever er at man tar til fornuft i høy alder og bytter ut båten med en mindre - eller man opplever at 3-fotssyken plutselig er borte og den at den båten man har er stor nok i massevis.

Lasse skrev:

Kanskje man kan kjøpe så stor båt at man hverken får båtplass eller plass i gjestehavner?

Har man så mye penger til båt kan man sikkert bygge seg ei brygge også. Ellers kan man kanskje høre med Drammensveien 1 om man kan låne bøya ved Dronningen.

Gjestehavner er ikke noe problem - man legger set på svai også bruker man RIB'en til land

Don't limit your challanges, challange your limits

Kjent slagord i båtkretser

Jeg er av dem som stadig har kjøpt større båt.

Jeg har gått trinnene 10 - 14 - 29 - 35 og nå sist 42.

Hvilket beviser sykdommens eksistens.

Jeg gjør meg nå betraktninger om hvorvidt sykdommen er kurert.

Under de to siste kjøpene, og særlig det siste satt sykdommen hardt i.

Et kompliserende forhold som forverret sykdomsbildet i utstrakt grad var at ektefellen - som sitter på pengene - intensiverte ønsket om annen båt ut fra hennes sikkerhet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...