Jump to content

Doktor, jeg er ikke angrepet av 3-fottsjuka, er noe galt ?

Hebbe

Recommended Posts

Skal man få med barna(1 tenåring og 1 snart tenåring) må man ofte ta med en venn/vennine

Derfor veldig greit med 3 kabiner.

Jeg har en teori om at for å tilfredstille tenåringers behov er det viktigere å bytte ut noe av tiden i rolige uthavner med litt urbane gjestehavner enn det er med noen eksta fot på båten. :cheers:

Trefotsyken er effektivt kurert av begrensingen i hjemmehavna. Der ligger jeg nå 5 cm under maks lengde og 2 cm under maks bredde. Da er det ikke så mye til å gå på, så sånn sett er jeg fornøyd. Det som imidlertid kan hende er at jeg rekonverterer til motor. Nå går vi inn i første sesong med seilbåt siden barndommen, med ny samboer som aldri har seilt før, så om dette blir det endelige er slett ikke sikkert. Mulig at vi finner ut at vi heller vil motre inn i alderens solnedgang. Eller at vi står fast ved valget av seilbåt. Uansett blir neste eventuelle bytte ikke til noe større, da bytte av båthavn er temmelig uaktuelt.

mvh tuffff

Jeg har en teori om at for å tilfredstille tenåringers behov er det viktigere å bytte ut noe av tiden i rolige uthavner med litt urbane gjestehavner enn det er med noen eksta fot på båten. :cheers:

Hold ut noen få år til så er problemet løst; barna gjør hva de vil, hvor de vil og med hvem de vil (nei, ikke fy-fy tanker!), mor og far får en deilig båttur alene, eller med gode venner og så har man en felles ferie med barna den siste uken.

Resultat: alle gjør det de helst vil, er sammen med de de helst vil være sammen med og man slipper å kjøpe tre (eller fem) for større båt som man egentlig ikke trenger og koster myyyyyye ekstra.

Litt som denne kjellerstuen som er fin å ha noen få år mens barna er sånn 14/17 år og ellers står tom, kald og med de møblene man arvet, men ikke har hjerte til å hive!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Men det er greit og skape seg litt behov også. :lol: Jeg er født og oppvokst med båt, i forskjellige

klasser. Men vi startet med Nordkapp Comtesse, 21 fot og 4 personer. Vi var ute i en uke vi.

Gikk fint det. Er så enig, må ikke ha ekstra føtter. But Need to have, nice to have. :crazy:

Vi sees!

Siterer her hele Pete sitt innlegg

Og du har ikke 3-fotsyken?

Joda Hebbe, den ligger der latent, som det siterte avsnittet viser.

Riktignok ikke tre-fot men "bare to", men kombinert med fartspotensialet , må jeg nok fastslå at du har uomtvistelige symptomer.

Dog kan det være slik at det nå er i en hvilefase, og du ikke føler deg plaget.

Så slapp helt av, det blusser opp igjen, særlig vil dette kunne være ne litt rengtung kald morra med quindebeist og krapyl yrende rundt.

Lykke til.

Her er et magisk og godt ord nevnt og det er "3-fotssyke i hvilefase" ,(sammendratt og bearbeidet av meg)... Avsluttet mitt start innlegg med at jeg har en drømmebåt og at jeg sikkert kommer til å kjøpe en slik om noen år. Kluet er at jeg ikke har et akutt behov for å bytte akkurat nå før denne sesongen virkelig starter for fullt. Er stadig godt fornøyd med den gamle båten.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Hårekstripen var rett og slett genial.

He, he - Hårek sier så mye, alt er ikke like genialt. Men han har jo mange argumenter for hvorfor han kjøper større båt....

Bilde

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Sjukdommen er nok langt mer utbredt her i landet enn den er i Sverige og Danmark.

Når det hjelder svenskene er den enkel å konkludre med. De er jevnt over kipere og mere sparsomme en vi nordmenn

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

• 8 måneder senere...
Det er faktisk mulig å være fornøyd med det en har, jeg er det, men hva med dere andre???

søren ta, nå har jeg fått det jeg også. Det er bare halvannet år siden sist. .. En av disse svære treskøytene på finn.no som river og sliter. Det har gått så langt at jeg har tatt kontakt med selger på epost, skal bare få bekreftet at den er for brei og for dyp til at jeg IKKE kan ha den.

skøyte

hva synes dere om denne? For svær til å håndtere alene? Ser den ikke fin ut?

nja, skulle i såfall beholdt lasterommet slik det var. Har mistanke om at det er for lavt til å innrede salong. Jeg kunne istedenfor ha alt av tilbehør/ting og tang til båt og fiskeutstyr der. Det er jo løftebom på riggen slik at de tyngste tingene skulle være greit å få opp.

huff , skriver som jeg allerede har kjøpt den. nei og nei..

Hei denne klarer du nok å håndtere selv :yesnod:

noen turer ut på alene for å trene litt så blir du nok en mester i dette,

jeg har ofte sett flere av disse skøytene på vannet og blitt mektig imponert over hvor lett de manøvrerer båtene sine i forhold til oss :sad:

de sier at det blir mye lettere da de fleste slike båter har vridbart propell anlegg.

3 fot sjuka er sporløst vekk hver gang båten står på land til polering,men med det samme den er på vannet igjen så dukker den opp,for å bli kvitt syndromet er alternativet å polere den 2 ganger i måneden :crazy:

Du kan med glede se fram til ditt første motorhavari, grunnstøting eller drevhavari. Det pleier å kurere 3 fot syken for lang tid - for noen for alltid.

For egen del er jeg selv uten slike erfaringer kurert og er faktisk på jakt etter samme størrelse som den jeg har solgt - faktisk samme type båt.

Har vært gjennom en runde på dette og selv med mulighetene til å kjøpe større og dyrere frister det ikke. Akkurat passe er akkurat passe. For lite er for lite - for stort er for stort. :lol:

....

skøyte

Flott skøyte, og ikke mer enn hva som greit går ann å bruke alene.

Det finnes da plenty av fiskere som har denne type/lengde på båtene som ikke engang tenker på at det er en stor båt de skal håndtere, så dette er kun øvelse... :wink:

Det at den er for dyp er heller ikke problem...du anskaffer bare en 16-17 fots lettbåt, så når du de plassene du normalt bruker. :lol:

Hvis ønsket om salong i lasterom kommer, så er det jo ikke allverden å lage en ruff, slik at det blir ståhøyde hele veien...det står jo en kasse idag der - vil vel ikke "ødelegge" båten synes jeg, men gi deg mye mer båt i tillegg til det gode utgangspunktet som ligger der idag.

Så løp og kjøp!!! :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Kikket litt på denne for en tid tilbake, mest på grunn av motoren som er en Brunvoll

Men en Rapp er heller ikke å forakte

Skøyter bør høres ut som skøyter og ikke symaskiner

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

vet det er noe gale med oppsettet på min båt ,men hvordan i huleste kan en sånn båt med 42 hk gå 7 knop ,når min 30 foter går 9,5 med 240 hk... her sett andre 42 fotere med 40 hk 18000 kg opgitt til 9 knop.. dere trenger ikke svare men jeg bare ergrer meg over dette.. :-) fine de båtene der sydvesten..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Skuta går helt fint å bruke og håndtere alene. Jeg vet, for jeg har prøvd en tilsvarende... I tillegg har du jo styring på dekk som gjør det enda enklere...

En annen ting er at jeg synest det ble for kjedelig å gå alene, derfor ble kutteren min solgt og sandviken anskaffet. Da fikk jeg med Lillefix :yesnod: .

Om skuta er verdt prisen, om den er fin... Tja 400.000,- er mye penger, og for den summen bør det ikke dukke opp skjulte overaskelser - motor, råte og makk er vel stikkord her. Men hva er den hvite plata på skroget? Hvis den ikke skal skjule råte, vil den lage det - mmmm skeptisk :nonod:

Jeg likte IKKE skuta (til den prisen) fordi den virker så "halvferdig" ut, innredninger er "kald" og upersonlig, og ikke minst - ser ut som garnering er platet igjen som - hmmm sett det før - gir råte i spant og skrog innenfra.

Gamle skøyter er bygd for å ha mye ventilasjon mellom inner og ytterhud, får de ikke de, råtner de (fort). MAnge flinke snekkere på innredning har tabbet seg ut her opp gjennom årene.

vet det er noe gale med oppsettet på min båt ,men hvordan i huleste kan en sånn båt med 42 hk gå 7 knop ,når min 30 foter går 9,5 med 240 hk... her sett andre 42 fotere med 40 hk 18000 kg opgitt til 9 knop.. dere trenger ikke svare men jeg bare ergrer meg over dette.. :-) fine de båtene der sydvesten..

Tja, kommer vel an på skroget det vel? Kutteren (på 50 fot) gjorde 10,5 på full hammer med 200 gamp, vi marsjet på ca 8 på turtall litt over tomgang.

den hvite plata er vanlig på fiskebåter. det er for å få "bruket" lettere ombord. Ellers mye nyttige synspunkter, o.b.lix.

Har nettopp kommet inn fra en liten båttur(min egen båt), vi var 3 stykker ombord. Mulig jeg heller bør satse noe med dekksalong. Båten veier forresten oppimot 40 tonn, men den stikker ikke dypere enn 1,80.

Redigert av traust (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...