Jump to content

Dørk Årø 28

aefro

Recommended Posts

Heisann!!

Kom ifjor høst over en Årø 28 1981 (ifølge båtkort, tror den er et par år eldre) som hadde ligget på land et drøyt år, sporet opp eier og fikk kjøpt denne for en forholdsvis rimelig penge (den gammle Joda 24 ble litt for liten med to unger som ikke blir mindre) I denne var det slått i sammen en AC av kun teakfiner og det var ikke stikkkøye eller vinduer så vi fant vel ut etter de tre helgene vi fikk brukt den ifjor at dette var det bare å rive ut og heller lage litt god uteplass med stor rundsitter.

I denne forbindelse lurte jeg på om det var noen som hadde ideer om hva som bør brukes som plater i dørken. Vil mest sannsynlig bytte alt av luker på hele uteplassen da det må lages nye benker så jeg får benker og plater til å passe sammen...

Alle forslag mottas med stor takk.........

MVH Aefro

• 4 uker senere...

Hva slags plater du skal bruke kommer vel litt an på hva slags finnish du ønsker. Om du ønsker en enkel og slitesterk variant, som kansje ikke ser så veldig pen ut kan du velge en form for vannfast kryssfiner/forskalingsfiner, men med rutete mønster, slik som mange tillhengerprodusenter benytter. Denne er nok rimelig sklisikker. Om du derimot vil ha en mer lukseriøs finish finnes det kryssfinerplater som ser ut som natede båtdekk. Koster en del, men er nok betydelig enklere enn å legge det selv.

Selv har jeg bygd opp dørken min med 12mm kryssfiner, med 6mm tykke og 45mm brede furulekter oppå, natet med sort epoxy. Alt er limt med EPoxy. Lektene beiset jeg med teak beis (vannbassert) og dekket det hele med glassfiber og epoxy. Og noen strøk med PU lakk med UV filter etterpå (Epoxy tåler ikke langvarig eksponering av sollys). Jeg blandet inn litt antisklipulver i siste lakkstrøket for å få en ru og sklisikker overflate.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...