Jump to content

Seilbåt: Seilbåtdrev kontra rak aksling


Vår Sommer Ro

Recommended Posts

Fordelen med aksel er at propellen står nærmere roret enn ved seildrev. Man får således bedre styreevne ved lav hastighet i f.eks. havner da propellstrømmen får bedre effekt på roret. En aksel tar vel opp litt mer plass under dørken enn et seildrev, men som regel er dette plass man ikke får utnyttet til noe annet fornuftig. En propellaksel vil vibrere og bråke mere enn et seildrev for de som ligger å sover i akterkabin under motorgange.

Seildrev trenger kanskje litt mer ettersyn og det er dyrt å bytte membran hvert 5 år hvis du ikke er fingernem og gjør dette selv. På mange konstruksjoner må motor løsnes og forskyves for å få ut seildrevet. som nevnt i tidligere innlegg kan det være problemer med lekkasje rundt pakkboks ved aksel- har man Volvo gummibelg er dette som regel en meget enkel og tett konstruksjon. Skal denne skiftes hvert 5 år må man dra ut akselen litt fra girkassen (går som regel greit å løsne klemflensen her, man har hørt om de som må rødgløde klemflensen for å løsne den).

Link to post

Jeg har hatt begge deler, og hevder at seildrevet er akslings løsning totalt overlegent. Løs installasjon som vibrerer vesentlig mindre. Ved aksling er man veldig prisgitt at motorfestene opprettholder sin stilling, dvs. at hvis de synker sammen noen få millimeter så kan det føre til vibrasjoner. Akslingen er også veldig var for at du ikke tar borti noe med propellen.

 

Det med bakking synes jeg ikke stemmer, noen akselinstallasjoner har propellen ganske langt foran, noen seilbåtdrev er montert ganske langt bak. Det som er helt sikkert er at vinkelen på propellen ved seildrev er mye riktigere i forhold til vannstrømmen som er på vei opp igjen såpass langt bak på skroget. En propell med aksel peker for mye ned i vannet, og står ofte 20-30 grader feil i forhold til vannstrømmen.

 

Seildrevet er også lekkasjefritt, det er sjeldent akselløsningene.

 

Hvis jeg skal bytte båt så vil jeg se på akselløsning som mindre interessant. På langkjølet / semilangkjølet (en del Hallberg Rassy`er bl.a.) er aksling eneste løsning.

 

Det at pakningen skal byttes hvert 7 år på seildrev (10-12 år holder antagelig), ser ikke jeg som et problem. Det gjør at man får sjekket over motor/gir forøvrig også, etter samme tid med akselinstallasjon ville du antagelig måtte etterjustere motorfestene uansett.

 

mvh

 

Barsk II :flag::sailing:

Link to post

Rak aksling - mindre vedlikehold, men mere støy. psykolgisk sett et mindre hull...hvis om at.

Seildrev - lettere å utnytte plass, bråker mindre...

 

Var ikke med som kriterie i min vurdering ved valg av båt. For meg er det bare to forskjellige "likeverdige" tekniske løsninger.

Link to post

Kjenner en som byttet belgen på sin nyervervede bruktbåt for de han var usikker på alder. Ingen lekkasje. Etter byttet ble det ikke tett.... :headbang:

1)Belgene har alltid vært merket med dato, så han kunne sjekket det først. Kan allikevel være vanskelig hvis dato stempelet er plassert på baksiden. (litt stolt selv der at jeg tenkte på det når jeg monterte min, stemplet på skrått forover for enklest avlesning)

 

2)Burde være greit å få det tett, litt renslighet og sånn nogenlunde riktig moment ved tiltrekking av boltene på klemringen. Apropos klemringen; den må være slett og fin før montering.

 

Jeg byttet for 2 år siden, ikke en dråpe å skimte.

 

 

mvh

 

Barsk II :sailing:

Link to post

Hei

 

Eg har hatt begge deler, og er samd med han som skriv at han ikkje ville latt dette vera avgjerande. På vår noverande båt så har me seilbåtdrev. Eg skifta belgar på begge motorane i sommar. Det var dyrt. Ca. 1 100 euro, kjøpt i Portugal. Dette var berre for delene.

 

På ein Vega me hadde tidlegare byrja pakkboksen å leka. Berre tilfeldig tilsyn hindra att båten sokk. Dette skuldast dårleg vedlikehald av tidlegare eigar. Det var mykje arbeid å skifta pakkboks.

 

Ei ulempa med segldrev er at ein taper meir effekt, frå motor til propell, enn med rett aksling. Drevet er òg dyrare og meir komplisert.

 

På plussida er det at produsenten står mykje friare i plassering av motor og propell. Motoren kan òg stå meir i vater og får difor betre oljesmøring. Vibrasjon og støy er nevnt tidlegare.

 

Det er òg vesentleg lettare å skifta membran på Yanmar enn på Volvo. På Volvo må ein ta ut laus motoren òg. Det må ein ikkje på Yanmar, med mindre plassen krever det.

 

På nevnte membranskift brukte eg mindre enn 1 1/2 time frå eg byrja demonteringa til drevet låg på kaien. Monteringa gjekk raskare. Men då er tilkomsta usedvanleg god.

 

På vår tidlegare båt, med VP (aldri meir) tok det ein proff mange timar berre å ta ut motoren.

 

 

Håper dette var til hjelp.

 

 

Ask

Link to post

Eg skifta belgar på begge motorane i sommar. Det var dyrt. Ca. 1 100 euro, kjøpt i Portugal. Dette var berre for delene.

Jeg gjorde det samme selv for 2 år siden ifm. med motorbytte, kostet meg i tillegg til pakningen på ca. 2000 kroner, noen simringer til drevet som ble skiftet samtidig (mener og huske ca. 7-800 kroner), og litt primer som ble brukt i brønnen rundt gjennomføringen. Tilsammen ca. 3000 kroner.

 

Ei ulempa med segldrev er at ein taper meir effekt, frå motor til propell, enn med rett aksling. Drevet er òg dyrare og meir komplisert.

VP s120 (seildrev) kontra VP Ms2 (vanlig gir) skjønner jeg ikke det, se denne linken på side 4 så ser du tverrsnitt av de 2 (1,3 MB):

 

http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/228C5E23...20S_1981_en.pdf

 

Dessuten får propellen en riktigere vinkel i forhold til vannstrømmen med seildrev. (se tidligere innlegg)

 

På vår tidlegare båt, med VP (aldri meir) tok det ein proff mange timar berre å ta ut motoren.

Da kan det kun være en eneste grunn til dette; mangel på fett under montasje.

 

En paralell etter og ha jobbet som sykkelmekaniker i ca. 10 år; jeg har brukt atskillige timer på å skru løs pedaler og trekke ut setepinnen på sykler hvor fettet er utelatt! Dette tar nøyaktig 7 sekunder der hvor det er brukt fett.

 

 

mvh

 

Barsk II :flag::sailing:

Link to post

Den ene båten jeg vurderer er en Comfortina 32 som har hatt samme eier de siste 22 år.....uten å bytte belg..?!

Båten har vært lagra på land hver vinter (under tak) i perioden, og jeg har en følelse av at den er blitt bra tatt vare på. Men dette med belgen overrasker meg da jeg vet at forsikringselskapene krever skifte av belg minimum hvert 7 år...

 

Er det jeg eller selger som er gal her?

Link to post

Den ene båten jeg vurderer er en Comfortina 32 som har hatt samme eier de siste 22 år.....uten å bytte belg..?!

 

Er det jeg eller selger som er gal her?

Er det grunn til å tro at han da har vedlikeholdt resten av båten noe bedre?? Et ûnder hvis alle 6-7 simringer i rorgjenomføringer og inne i seildrevet ikke er rustne. Får du sjøvann inn i drevet tar det kvelden rimelig fort. VP`s seildrev (120 fom. 1982/1983) er så robust laget at med riktig vedlikehold holder holder de nesten evig.

Hva med den svake limskjøten på roret?, hva med dieseltanken, er den heller ikke rengjort på 22 år? Hva med winschene?

 

Har sendt deg en IM.

 

mvh

 

Barsk II :sailing:

Link to post

Det er både seildrev og rak aksling i båtene til forskjellige familiemedlemmer, og det er nok fordeler og ulemper med begge. Med hensyn til støy er dette selvsagt viktig dersom man kommer til å benytte motor en del, og seildrev gir mindre støy (men god støyisolering av motorrom er viktigere). Noen diskusjon om forskjellene på Volvo Penta og Yanmar skal jeg ikke begi meg inn på, men det er forskjeller. Det er også store forskjeller på hvordan rake akslinger er montert.

 

Et par spørsmål jeg ville tatt med i vurderingen er hvilke muligheter jeg har til å velge propell og til å sette på nyttig utstyr som taukutter. På mitt seildrev kan jeg ikke sette på taukutter og produsenten tar sine forbehold i garantien med hensyn til valg av propell.

 

Jeg slutter meg for øvig til Barsks betenkninger om vedlikehold, selv om jeg har møtt seilere som pleier båt og rigg meg stor omhu, samtidig som motoren går for lut og kaldt vann. (Et tilfelle av denne typen, som jeg kjenner svært godt, gadd for eksempel ikke reparere en feil i kjølesstemet før sesongen var over ettersom han bare brukte motor i noen minutter av gangen når han skulle legge til og gå ut fra brygge. :eek: )

Link to post

Den ene båten jeg vurderer er en Comfortina 32 som har hatt samme eier de siste 22 år.....uten å bytte belg..?!

Båten har vært lagra på land hver vinter (under tak) i perioden, og jeg har en følelse av at den er blitt bra tatt vare på. Men dette med belgen overrasker meg da jeg vet at forsikringselskapene krever skifte av belg minimum hvert 7 år...

 

Er det jeg eller selger som er gal her?

Kjenner til lignende eksempler. En kjenning solgte sin seilbåt for et par år siden. Hadde ikke byttet belgen siden båten var ny i 1982. Byttet for sikkerhetsskyld ved eierskifte, men belgen var like hel og fin.

 

Selv byttet jeg belgen etter opptak i høst. Sist byttet i 1994. Etter demontering så jeg at belgen virket fin som ny. Ingen antydninger til sprekker.

 

På bakgrunn av dette, vil jeg hevde at 7 års bytteintervaller er overdrevet. I alle fall ikke nødvendig å bytte belg før etter 10-12 år. Dog må en foreta jevnlige inspeksjoner av belgen. Ved sprekkdannelser vil det sive inn vann. Det er lite sannsynlig at det oppstår større rifter/sprekker helt plutselig. Dette er svært kraftig gummi.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...