Jump to content

Seilbåt: Blykjøl kontra stålkjøl

Vår Sommer Ro

Recommended Posts

Med de budsjettene det opereres med der må vel gull være ett alternativ.

Egenvekt høyere enn uran, 19.3 g/cm2

det er sant Ingar...men då skulle man ikke låta Bavaria bygge den..... :lol::lol::wink:

o så skulle man behöva ha Fort Knox som hjemmehavn !!!

S/Y Gunga Din

det er sant Ingar...men då skulle man ikke låta Bavaria bygge den..... :lol::lol::wink:

o så skulle man behöva ha Fort Knox som hjemmehavn !!!

Klart det er Bavaria som er det fornuftige valget for å levere seilbåter med gullkjøl - det er de som kan gjør det til riktig pris. Skulle et såkalt svensk kvalitetsverft levere gullkjøler hadde det som vanlig blitt dobbelt så dyrt som nødvendig...... :wink:

Klart det er Bavaria som er det fornuftige valget for å levere seilbåter med gullkjøl - det er de som kan gjør det til riktig pris. Skulle et såkalt svensk kvalitetsverft levere gullkjøler hadde det som vanlig blitt dobbelt så dyrt som nødvendig...... :wink:

å även så om du fått gullet til halve priset.........så hade det vel varit bedre o ikke tape det ....! :smiley::wink:

S/Y Gunga Din

Når det gjelder fartsressurser, så teller seileren fortsatt mer en kjølen.

Joda. Det er helt klart.

Men dersom det er to stykker som er like gode til å seile, og båtene er ellers identiske, vil det være advantage til han som har blykjøl.

Han vil kunne bære litt mer seil og seile litt raskere.

Synes det er litt rart.

Jeg kjenner flere som har sånn fin ny hvit og blå båt.

Alle har valgt full elektronikkpakke. Alle har valgt varmtvann. Alle har valgt minst en ankerwinch. De fleste har thruster.

Og alle har valgt vekk blykjøl.

Jeg kjenner flere som har sånn fin ny hvit og blå båt.

Alle har valgt full elektronikkpakke. Alle har valgt varmtvann. Alle har valgt minst en ankerwinch. De fleste har thruster.

Og alle har valgt vekk blykjøl.

Tror båtskribentene må ta noe av ansvaret her. Stadig vekk skrives det at båten seilte overraskende raskt, selv i mindre vind. Riktignok måtte den reves tidlig for å unngå at roret slipper pga det brede akterpartiet. Det man ofte ikke fokuserer på er fartspotensialet skroget har, og hvor man kan ta ut mer med kjøl med lavere tyngdepunkt, alternativt få bedre stivhet som gjør at man ikke må reve ved 6m/s. Dermed ser mange ikke poenget med å investere en dyr i blykjøl, når man kan få kartplotter og baugthruster for samme penger.

F.eks har Sun Fast-serien hatt samme skrogfasong og innredning som Odyssey, men med litt lettere dekk, dypere kjøl og høyere rigg.

Det snakkes om rust på jernkjølen her. Hva med å skru på en anode. Noen som har forsøkt dette?

Jeg har jernkjøl med en blyklump festet på nederst. På hver side av kjølen har jeg en anode. På kjølen er det minimalt med rust samtidig som anodene tæres jevnlig. Jeg tolker dette som at anodene har en misjon.

Det var imidlertid ikke så enkelt å feste de. Støpejern er sinnsykt hardt. Jeg holdt på i flere timer med å bore hull og gjenge opp så anodene kunne skrues fast. Nå begynner et par av gjengene å bli litt slarkete, så jeg må vel til pers med bor og gjengetapp igjen snart.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Joda. Det er helt klart.

Men dersom det er to stykker som er like gode til å seile, og båtene er ellers identiske, vil det være advantage til han som har blykjøl.

Han vil kunne bære litt mer seil og seile litt raskere.

Er det ikke fint med lystall. Ellers er det nesten riktig. Hvis vedkommende med jernkjøl passer bedre på

vedlikeholdet, båten er renere under advantage til jernkjøl.

Vi kan holde på slik, det blir teori. Og det funker dårlig på sjøen. Bare det alene.

Men ellers det norske folk har talt. 1,2,3,4 plass til Bavaria på mest solgte båter i 2006. :eek:

Men det er så mange dumme nordmenn, europeere. :lol:

Den stikker litt for noen den :lol: .

Vi sees!

De fleste av hos har jo dette med penger som en kjedelig begrensning når det gjelder innkjøp. Kanskje flertallet rett og slett mener de opplever mer nytte av ankervinsj, autopilot og vartmvann i forhold til fordelen med bly fremfor jern?

Hadde båten min med jernkjøl på land i sommer og var egentlig overrasket over hvor lite rust det var. Under bulben var den dog ganske hårete av rust så her er vel grunningen av naturlige årsaker slitt av.

Og verdens mest solgte bilmodell er Folkevogn Bobbla. Ikke noe teknomirakel den heller.

Kan prisen ha noe med det å gjøre tro?

Opppps. Og jeg som trodde det var Toyota. I alle fall hvis det er bilmerke vi snakker om og tiden etter årtusenskiftet. Jeg har dessuten trodd at det var kvaltiteten som gjorde Toyota til bestselger. Men du vet sikkert bedre, he, he.....

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Men ellers det norske folk har talt. 1,2,3,4 plass til Bavaria på mest solgte båter i 2006. :eek:

Men det er så mange dumme nordmenn, europeere. :lol:

Den stikker litt for noen den :lol: .

l

Siden du legger opp til en bavariadiskusjon kan jeg godt ta et grundig stikk tilbake. Høsten 02 gikk jeg og min samboer rundt på båtmessa i sandvika med et formål: Kjøpe ny seilbåt. Etter en del kikking sto vi igjen med bavaria 36 og Jeanneau sun odyssey 35. Ferdig utstyrt ville bavariaen kostet 50000,- mindre enn jeanneau'en, men da med en jernkjøl på 1.65 m og en volvomotor på 19hk. Jeanneauen hadde også jernkjøl men dypgående var gode 1.85 og kjølen hadde stor bulb og dermed lavt tyngdepunkt. Motoren var en yanmar på 27 hk. Derfor ble dette vårt valg. Poenget her er at etter 7 måneder selger vi båten for 90000,- mer enn vi gav for å kjøpe en 40-foter. I følge seilmagasinets bruktbåtstatistikk lå en jeanneau sun od 35 på mellom 1 060000 og 1 100000 kr på bruktmarkedet i 2006. Bavaria 36 koster tilsvarende 650000-990000. (kilde: seilbåtkatalogen)

Hvem gjorde da best investering den gangen i 2002? De 20 kjøperne som gikk for bavaria 36, eller de 5 kjøperne som satset på jeanneau sun od 35?

Svar ærlig nå! Men ikke stikk deg for hardt... :wink:

Viggo

Båtboer

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Tydeligvis langt bedre å skrive dritt om Bavaria enn å ha en int. diskusjon om blykjøl kontra jernkjøl. Er det virkelig så mange som finner glede i det der? Innlegget til Viggo er en annen sak. Kan være helt enig i at det finnes vel så int. merker skal man handle ny båt. Ikke minst pga motorvalget til Bavaria.

Viggo

Sjekk Smil

Ellers denne konkrete sak, i ditt tilfelle er regnestykket i din favør. Hvis salgstiden er omtrent lik og uten megler.

Bavariadisk startet vel ikke akk jeg :wink: .

PS Jeg hadde kjøpt Jeanneu ifjor hvis imp hadde vist samme takter som Bavimp. 2 forskjellige verdner. Men mye er sikkert skjedd siden den gang. Hadde jeg kjøpt idag, ville Benetau 43 blitt nøye vurdert. Pga importør.

Viggo, Sun Fast din er "chip-tunet" Sun O. Burde være aktuell for mange. Eller spennende prosjekt den nye 3200

Men litt artig å fyre oppunder.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Tydeligvis langt bedre å skrive dritt om Bavaria enn å ha en int. diskusjon om blykjøl kontra jernkjøl. Er det virkelig så mange som finner glede i det der? Innlegget til Viggo er en annen sak. Kan være helt enig i at det finnes vel så int. merker skal man handle ny båt. Ikke minst pga motorvalget til Bavaria.

Er veldig enig her, når det blir en slik diskusjon. Vel jeg fyrer på litt mer, om det er smart, sikkert ikke. Uansett

synes jeg det er greit at blykjøl er tilegg til ny pris. Da for man vurdere bruk/nytte verdien av den selv. Finne ut

hva er det viktigste nytten av den i hvert enkelt tilfelle, legge prisen i vektskålen. Er det verdt det. Mange sier ja,

tilsvarende sier nei. Dette vil variere avhenging av båttype osv.

Vi sees!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...