Jump to content

Seilbåt: Blykjøl kontra stålkjøl

Vår Sommer Ro

Recommended Posts

Men ellers det norske folk har talt.

Der er vi antagelig ganske enige. Skal du ha en grei turbåt så er det helt andre ting som har høyere prioritet enn blykøl.

På den annen side startet ikke denne tråden med nye båter. Da var spørsmålet 20 år gamle jernkjøler. Deretter ble temaet vekket til liv igjen av et veldig generelt spørsmål, og av en eller annen grunn dukket Bavariadiskusjonen opp. Salgstallene for Bavaria gir ikke noe godt svar på hva seilere med spesielle ønsker eller behov vil ønske eller prioritere. Er målsetningen høyere fart er det sikkert mer for pengene med nye seil, men det er nå en gang lettere å bytte seil enn å bytte kjøl. Står derimot valget mellom blykjøl eller thruster så er det antagelig ikke seilegenskapene som er viktigst.

Noen som hørt mer om prosjektet med støtabsoberende mat som du festet på kjølen. Ble de noe av eller ei.

Brette bly rundt kjølen som det også det sto skrevet om.

Svensk prosjekt som ble omtalt i et eller annet båtmagasin i fjor, det ble skrevet om at systemet skulle testes ute at jeg har sett noe mer.

PS Jeg hadde kjøpt Jeanneu ifjor hvis imp hadde vist samme takter som Bavimp. 2 forskjellige verdner. Men mye er sikkert skjedd siden den gang. Hadde jeg kjøpt idag, ville Benetau 43 blitt nøye vurdert. Pga importør.

Viggo, Sun Fast din er "chip-tunet" Sun O. Burde være aktuell for mange. Eller spennende prosjekt den nye 3200

Men litt artig å fyre oppunder.

Jer er enig i at importøren av jeanneau ikke akkurat er preget av utadvendt servicevilje. Gullkortet til lunde båt er jo deres egen service som mange skryter samt bavariaklubben. I mitt distrikt (bergen) arrangerer bavariaklubben flere interessante foredrag og turer enn alle seilforeningene til sammen. Lurer faktisk på å snike meg inn på noen av foredragene som skap-bavaria-eier. Har en bavariacap som jeg kan bruke. Problemet er at jeg kan bli gjenkjent av folk jeg har kranglet med...

Resultatet av bavariaklubben og servicen er at mesteparten av eierene kjøper bavaria en gang til. Bavaria er jo av de få som markedsfører en begynnerbåt (b30). Dette er smart og gjør at de kan selge mange båter til hver kunde ettersom årene går. Luringene...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Hvem vet, kanskje det rett og slett dreier seg om god gammeldags profitt-tankegang hos forhandler?

Hypotese: Båtkjøperen har et gitt beløp til disp, som kan strekkes noe, men ikke så mye. Hva tjener jeg som forhandler mest på å pushe? Ankervinsj, baugpropell og kartplotter eller dyp blykjøl?

Hvor mye høyere LYS får man med en dyp blykjøl? én pinne, to pinner? Mao begrenset fartspotensiale på papiret. Dermed er det vanskeligere å selge inn, enn noe som løser et konkret behov. Hadde man kunnet si at "Denne kjølen gjør deg i stand til krysse med 20% høyere kryssfart", hadde det kanskje vært enklere. Nå blir det litt ullent for de fleste. I hvertfall førstegangskjøpere som heller ikke har erfaring i å slipe på en rusten jernkjøl. En kartplotter derimot løser jo et konkret behov, samme med en ankervinsj.

På en måte finnes dette i spørsmålet to svært forskjellige utgaver: Enten vurderer du forskjellige båter hvor kjølen er en av flere egenskaper du sammenligner, eller så vurderer du båter som leveres med disse to kjølvariantene. Det er ganske forskjellige problemstillinger. Stor sett er det bare dem som kjøper splitter ny båt hvor valget av kjøl er et spørsmål om hvilke egenskaper får jeg for hvilken pris, og det er ikke alle båtprodusenter som gir dette valget.

For min egen ser jeg det som en god egenskap at kjølen på båten min har det meste av vekten så lavt som mulig, men jeg valgte båt ut fra en totalvurdering og la ikke stor vekt på friheten til å velge mellom annet enn kort eller lang kjøl av samme konstruksjon. Hadde jeg køpt en eldre båt ville jeg nok vært veldig grundig med inspeksjon av kjølen, men så lenge den allerede henger fast i båten så blir det en totalvurdering.

gäller det extrem regattasejling, så tror jag kjölens form har betydligt mer o säga enn om den er i det ena

eller det andra materialet.......

Tror du er inne på noe vesentlig. Racer/cruisere i dag er vel gjerne avhengige av at kjølen er i både det ene OG det andre materialet, for å ha en tung bulb i enden av en tynn finne. Ekstreme racingbåter har kjølblad i kompositt, mens de mer moderate gjerne bruker stål pga pris og robusthet.

I klassereglene til X35 står det f.eks at bulben SKAL være av bly, mens kjølbladet SKAL være av støpejern.

Se f.eks kjølen til First 34.7. Jeg regner med at den er laget på samme måten.

347.jpg

bly er svært miljøskadelig.

til turbruk (slik de fleste nordmenn bruker båtene) vil forskjellen være såpass marginal seilingsmessig at produsenter (kjente verft) mener det er urimelig å bruke bly om det ikke var for "gamle holdninger". At båter må reves tidlig har jo sammenheng med at man ønsker gode lettvindegenskaper slik båter er konstruert og blir brukt i dag.

Et like relevant spm. kunne gjerne heller vært hvor tung kjøl ønsker man. Kr. 25000 ekstra for 500kg. bulb i jern kan jo være et alternativ. Evt. noe mer langkjølet båt i jern kan og være et godt alternativ.

finnekjøl i/med bly .. tja . .tynn og spinkel ihvertfall samt det beste man får til regattabruk.

Redigert av Typhoon (see edit history)
Ulempen er rusten som vil komme i overgangen mellom stål og bly.

Har du prøvd med en anode?

bly er svært miljøskadelig.

Ja, det er riktig. Men nå er det stor forskjell på bly brukt som tilsetning i bunnstoff, og bly i kjølen. Blykjølen er godt pakket inn i diverse lag med primer og bunnstoff. Det kan ikke være mange blyatomer som difunderer gjennom det. Bly tilsatt i bunnstoff vil på en helt annen måte være eksponert for det marine liv, og det vil jevnlig slites av (naturlig eller i forbindelse med vårpussen) Blyholdig bunnstoff er derfor forbudt, blykjøler er ikke. Det er nok ikke helt tilfeldig.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Jeg hadde valget mellom bly og stål til min båt da jeg kjøpte den. På Elan 333 (og sikkert en del andre båter) er bly og jern-kjølene like dype, like tunge og med samme vektfordeling nedover. Altså er det ingen forskjell med hensyn til stivhet. Blykjølen har litt smalere/kortere profil og mindre våt flate, og skal være anelsen bedre i forhold til vann-motstand og kryssegenskaper, men dette tviler jeg på er særlig merkbart i praksis. Samtidig gir den kortere kjølen mindre sideveis motstand når båten ligger stille, og båten blåses derfor fortere sidelengs i havn. Blykjølen kostet ca 15 tusen mer.

Jeg valgte likevel bly, av to grunner: For det første for å slippe rustproblemer med jernkjøl, og for det andre, og viktigst, fordi blyet i noe større grad tar opp kreftene ved en grunnstøting, i stedet for å overføre alt til skroget. Så vanlige og kostbare som grunnstøtingsskader med korte og dype finnekjøler er blitt, synes jeg det var en fornuftig investering.

Hvis prisforskjellen ikke var større enn 15000, hadde jeg selv ikke vært i tvil. Utgjør svært liten prosent av totalverdien på en ny seilbåt.

For øvrig ser jeg at du ikke er av de mest ivrige skribenter. Ditt andre innlegg siden registrering 2003. Men det blir kanskje flere nå?

• 3 måneder senere...

Jeg ser i en del annonser på finn.no at en del båter har byttet fra jern til blykjøl. Hvor får man tak i blykjøler dersom man vil bytte. Må man til båtprodusenten? En del av disse båtene har jo gått ut av produksjon, så det er vel begrenset hav som er på lager i så fall.

Eller finnes det firma som masseproduserer/produserer kjøler til ulike båttyper på bestilling. I såfall hvem?

Pappa, jeg vil sove i båten!

quote.gif
Jeg ser i en del annonser på finn.no at en del båter har byttet fra jern til blykjøl. Hvor får man tak i blykjøler dersom man vil bytte. Må man til båtprodusenten? En del av disse båtene har jo gått ut av produksjon, så det er vel begrenset hav som er på lager i så fall.

Eller finnes det firma som masseproduserer/produserer kjøler til ulike båttyper på bestilling. I såfall hvem?

Det finnes vel firmaer som støper blykjøler ut i fra en plugg. Noen masseproduksjon vil det vel sjelden være snakk om hvis det er kjøler til gamle båter, men det trenger ikke bli uforholdsmessig dyrt heller. Mye av arbeidet vil bestå av å lage den nye kjølpluggen og demontere den gamle kjølen.

Banner 28 fikk jo konstruert en ny blykjøl.

Her er en svensk båtbygger som har fått støpt en kjøl ut i fra en plugg:
http://web.telia.com/~u21114029/gallery7.htm
Det finnes vel firmaer som støper blykjøler ut i fra en plugg.

Jeg jobbet en gang sammen med en kar fra New Zeland. Hos dem var ikke kjøl noe problem. Prosedyre som følger:

Tilstrekkelig skrapbly fremskaffes

Passe hull graves i sandstranden, prepareres med boltlommer

Utrangert badekar fremskaffes, jernrør som passer i drenshullet dyttes på plass som tappeplugg

Badekaret anbringes på noen steiner slik at bare tappehulet når kanten av hølet i stranden

Skrapbly oppi karet, blikkplater over som isolasjon, kraftig bål under

Bly smelter, plugg ut, Voila- kjøl ferdig i bakken, bare å grave frem kjøllommene og heise den ut

Hullet fylles igjen, bålet passes, grilling, bading og noen kasser pils som avslutting på en grei dag.

Badekaret dumpes i naturen et eller annet sted, for det kan kanskje noen andre ha bruk for en eller annen gang.

Redigert av Hulda (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...