Jump to content

Seilbåt: Blykjøl kontra stålkjøl

Vår Sommer Ro

Recommended Posts

Har nesten ikke hatt problemer med dypgående. Man må bare venne seg til å tenke litt mer på det i naturhavner. Ligger oftere på svai uten tau i land enn før. En kompis fra røyken som har lik båt sier at han fikk noe problemer i sør i danmark og tyskland (kiel-området). Problemet var at vann og dieselfyllingene ofte var på steder der man ikke kommer til med så dyp båt. Men man finner jo alltid en løsning...

Ja, jeg får det igjen på seilegenskaper, men først og fremst på kryss i hard vind. Da føles båten virkelig trygg og rask med lite avdrift.

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Bavarian stikker 2m, det er målt. Står i brosjyren 1,85. I tekniske spek fra fabrikk står det 1.98. Målte dett i Danmark før den ble sjøsatt.

Vi gikk en del runder med dette med jernkjøl/bly. Vi endte opp med jernkjøl. Att vi taper litt på kryssen, får så være. Men jeg så aspektet med en event hilsen med moder jord som viktigere. Men med jernkjøl er det større

annleggsflate på båten, en blykjøl. Lunde mente det utgjorde det samme.

Mr "Ille Morro" skrek som en rev, når jeg valgte jernkjøl. Han har korteste blykjølen på sin 42 Match.

Jeg har ikke hilst på moder jord ennå, men ser egenskapene ved bly kontra jernkjøl. Samtidig vil en få mere

vedlikehold ved jern etter hvert. Men i boblehavn med jern, har du en god varmekilde. :wink:

Vi sees!

Jeg tror ikke du taper noe særlig fart på jernkjølen når den er like dyp og same vekt som blyvarianten. Det er litt mer masse i sjøen, men den har jo en aerodynamisk form, så motstanden er ikke mye større. Men jeg tror likevel at du vil få igjen prisen på 33 000,- ekstra når båten skal selges. Dermed går blykjølen under kategorien "god investering" og merkostnaden trenger da ikke oppgis i koneprisen.. :smiley:

Viggo

Jeg tror ikke du taper noe særlig fart på jernkjølen når den er like dyp og same vekt som blyvarianten. Det er litt mer masse i sjøen, men den har jo en aerodynamisk form, så motstanden er ikke mye større.

Er det en vurdering med utgangspunkt at det hovedsakelig seiles med jerngenoa eller hva er resonnementet ditt egentlig? :confused:

Jeg tror ikke du taper noe særlig fart på jernkjølen når den er like dyp og same vekt som blyvarianten. Det er litt mer masse volum i sjøen, men den har jo en aerodynamisk form, så motstanden er ikke mye større.

(min endring, massen er jo den samme)

Du mener altså at det bare er overtro som gjør at noen velger blykjøl?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

De som ønsker å seile blyfritt har vel noen begrensede alternativer. Flerskrog, centerboard og/eller vannballast à la McGregor eller jernkjøl.

Selv har jeg jern, og skulle gjerne byttet deler av den mot bly, men jeg er ikke sikker på om kjølbladet hadde vært sterkt nok til å tåle belastningen fra bulben om det var bly (selv med nok antimon). Imidlertid er det sikkert at en blybulb hadde vært kjekt. Da hadde den hatt mindre volum, og fangt opp mer energi ved kontakt med moder jord. For ikke å snakke om at undersiden av bulben ikke ville rustet, om jeg hadde forsøkt å skrape vekk skjell under fart.

Nei, jeg hadde bare litt problemer med utsagnet. Det er også en viss forskjell på aerodynamikk og fluiddynamikk, og det er vel heller ikke så vanlig at vektfordelingen i en jern- og en blykjøl er lik selv om de er like dype og tunge. Uansett, regnestykket blir selvsagt mye enklere dersom du seiler med motor enn når du har en rigg som framdriftsmiddel.

Uansett, regnestykket blir selvsagt mye enklere dersom du seiler med motor enn når du har en rigg som framdriftsmiddel.

Veldig ofte møter jeg seilere som seiler med riggen som fremdriftsmiddel. Du skal ikke kimse av det. De gjør gjerne 6-7knop rett mot vinden, selv om det ikke blåser mer enn 2-4 M/S.

:wink:

(min endring, massen er jo den samme)

Bly er tyngre enn jern. En jernkjøl må dermed ha større masse for å bli like tung som en blykjøl. Dermed er det større våt flate på en jernkjøl. Dette gir (litt) mer motstand i vannet.

Uenig?

Du tok ikke den altså?

Det jeg mente var at det kanskje er etter mange år med jernkjøl man virkelig oppdager ulempen med rustangrep.

Min erfaring er ifra en Albin Viggen med jernkjøl jeg hadde i 11 år, og hatet etterhvert vårpussen. 2/3 av arbeidet var med kjølen.

Mine 2 siste båter har vært med bly og vårpussen oppleves vesentlig enklere..! (iallefall med kjølen :lol: )

Et annet moment synes jeg er at med en gammel jernkjøl så gidder du til slutt ikke å sparkle alle "hull og groper", noe som i tilfelle er ensbetydene med redusert fart.

Mvh.

Barsk II

:flag_sw: båt :flag: skipper :cheers:

Redigert av Barsk II (see edit history)
Ok, får ta videregående skolen om igjen.

Nja, jeg tror ikke det er nødvendig å gå så drastisk til verks. Min reaksjon på den opprinnelige problemstillingen er at den var noe teoretisk. Det er gjerne flere forskjeller på utformingen av jern- og blykjøler enn at det blir litt større våt flate. Ser vi bort fra det og diskuterer de våte flatene så har de en tendens til å gro. Over tid kan det hende jernkjølen ruster litt, og da blir det litt større forskjeller på de to.

Med hensyn til hva som er best ved grunnstøting vil jeg tro at enkelte senkekjølkonstruksjoner kommer godt ut. Det beste ville antagelig vært en gummikjkøl :lol:

har man en velfylld lommebok så finns det ytterligare ett alternativ......som er tyngre en bly :smiley:

Uran :eek: Americas cup båtarna exprimenterade med dette....tror att dom förbjöd det..

järn 7,86

bly 11,3

Uran 18,7

keel_pic.jpg

själv så bryr jag mig ikke vad jag har i kjölen så lenge jag slipper o sitte på railen.... :lol:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Du tok ikke den altså?

Det jeg mente var at det kanskje er etter mange år med jernkjøl man virkelig oppdager ulempen med rustangrep.

Eg tog han :wink: . Men lurte på om det lå mer i forundringsposen :lol:

Dette har jeg opplevet. Og ingen hygglig jobb. Men har nok ikke vært borte i de værste eks. Min mening er

att verken rustangrep eller litt bedre seilegenskaper veier opp mot å støte i moder jord med bly kontra jern.

Jern er bastant, og du ser nesten ikke en ripe i kjølen. Jeg vet.

Når det seilegenskaper er blykjølen et pluss, og ville valgt det vis lengden hadde vært den samme. 2,2 m syptgående begynner uthavnene å bli færre som du kommer inntil. Svai er helt ok, men greiest med landfeste.

Med jernkjøl dypt 2m

Derfor mitt valg. Men ikke det enkleste valget. Valget er tatt ut i fra personlige meninger.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

har man en velfylld lommebok så finns det ytterligare ett alternativ......som er tyngre en bly :smiley:

Uran :eek: Americas cup båtarna exprimenterade med dette....tror att dom förbjöd det..

Det var den franske nasjonalhelten Eric Tabarly som utstyrte en av sine 'Pen Duick' båter med en kjøl i 'depleted uranium'. Han ble nektet deltakelse i Whitbread i 1973 med denne kjølen. Ble forbudt i RORC's regulativer etter det tror jeg. Og godt er vel det.....

S/Y Surprise

Etter denne diskusjonen å dømme må Hulda ha det beste fra to verdner:

Kjølen har sidevegger av 5 mm stålplater, bunn er 10 mm stål, innvendig rominndeling i 10 mm stål. På toppen av innsmeltet bly, med innsveiset 4 mm stålplater ligger to dieseltanker på tilsammen ca 800 liter. Utvendig beskyttelse er malingsystem, design life tropiske farvann 15 år. I tillegg et par anoder.

Kan det bli bedre???

Det funker i hvert fall så langt. Siden år 2000 har båten vært på land to ganger for stoffing, ingen rust på kjølen.

Vi er innmari godt fornøyd med oss selv.

Og en ting til, dypgående omlag 2,1 meter. Dæljer jeg i bånn om jeg prøver å komme inntil, så bryr jeg meg ikke om det.

Redigert av Hulda (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...