Jump to content

AQ140; gå fra B21 til B23 blokk


Frode_B.

Recommended Posts

Min blokk (en Volvo AQ140 2.1 liters) er utslitt og jeg skal derfor bytte i løpet av høsten.

Siden B21 blokken og B23 blokken er identiske (utenom borringen) har jeg vurdert å gå opp i størrelse for å få mer effekt.

Det jeg da lurer på er to ting.

Vil min marineserte topp til en 2.1 liters passe direkte på en 2.3 liters topp, eller må jeg flytte kamaksel over til 2.3 liters toppen?

Er forgasserne avstemt mot en 2.1 liters slik at de ikke greier å mate nok fuel til en 2.3 liters. D.v.s. at jeg faktisk mister kompresjon i stedet for å få mer effekt

Link to post

Min blokk (en Volvo AQ140 2.1 liters) er utslitt og jeg skal derfor bytte i løpet av høsten.

Siden B21 blokken og B23 blokken er identiske (utenom borringen) har jeg vurdert å gå opp i størrelse for å få mer effekt.

Det jeg da lurer på er to ting.

Vil min marineserte topp til en 2.1 liters passe direkte på en 2.3 liters topp, eller må jeg flytte kamaksel over til 2.3 liters toppen?

Er forgasserne avstemt mot en 2.1 liters slik at de ikke greier å mate nok fuel til en 2.3 liters. D.v.s. at jeg faktisk mister kompresjon i stedet for å få mer effekt

 

Hvis boringen er forskjellig, som du sier, må du antagelig bytte topplokket, siden toppen og topppakningen, er tilpasset boringsdiameteren.  Om det økede volumet er tatt ut ved å endre slaglengde, er det mulig du kan benytte det samme topplokket, om det ikke er foretatt andre endringer på det, f eks kamaksler etc,. ved økning av volumet.  Da kan du eventuellt flytte disse delene over fra det "nye" topplokket, om de passer inn.  Jeg vet ikke om du har tenkt å kjøpe en brukt motor for å erstatte den andre, da kan det muligens gå å gjøre det som jeg sier.  Skal du eventuellt bare kjøpe en ny blokk, er det mange ting som skal passe ihop.  Er det endret slaglengde som har gitt det økede volumet må du bytte veivaksel.  Er det boringen som har gitt det økede volumet må du bytte toppen.

 

Forgasserene vil ikke ha noe å si for kompresjonen til den "nye" motoren.  Imidlertid er det et spørsmål om kanskje dyser etc må byttes, og ny justering foretas, for at riktig mengde drivstoff kommer den nye luftmengden til de større sylinderene til gode.

 

 

Imidlertid vil jeg anbefale deg å spørre Volvo om disse dataene, slik at du er helt sikker på å få det riktig.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
  • 1 år senere...

Hei,

har tenkt å gjøre samme stuntet selv, hvor langt er du kommet og er det en stor jobb?

Har forsøkt å finne litt info ipå div. fora, men føler at man får litt forskjellige svar alt etter hvor man henvender seg! Fikk respons fra Drevia.se som bl.a. sier at man må bygge om drivknuten på drevet (mitt er et 280), spennende å høre hvordan dette går/gikk! :smiley:

 

Mvh Kenneth B.

Link to post

Det hele endte med at jeg byttet like for like. D.v.s. at jeg erstattet min utslitte B21 blokk med en identisk, men dog ikke utslitt . Den "nye" kjøpte jeg på et bilopphuggeri. Den fungerer bra. Jeg ga et par tusen for motoren ferdig utskrudd.

Toppen flyttet jeg over fra den "gamle" motoren til den "nye" siden den gamle har "marine" kamaksel.

Hele operasjonen med å bytte blokk var ganske overkommelig om man er sånn noenlunde motorkyndig.  Jeg gjorde det i fjor vinter og selvfølgelig noen ettermiddager, men sålenge ting fungerer synse jeg det er greit.

Prisen ble heller ikke så avskrekkende på denne måten. Et par tusen for motoren, motorlakk, pakningssset, + diverse som jeg sikkert har glemt. Tror ikke hele stasen kan ha komemt noe særlig over 4000,-.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...