Jump to content

Hjemmeside mal for båtforening

John_Kr

Recommended Posts

Hei Folkens

Er det noen som har en "mal" til hjemmeside som kan benyttes til vår båtforening.

Er slik software noe som man kjøper eller er det noen som ha ferdige mal som kan gies bort. Dette skal som sagt benyttes til vår båtforening.

Takker for gode råd.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Hvis du har microsoft frontpage på maskinen din kan du lage fine hjemmesider med den

I de fleste tilfeller må du kjøpe denne softwaren, men har du en litt eldre versjon av microsoft office proffesionell ligger den inne på den cden

Det kreves nok litt prøv og feil noe jeg fikk erfare , men etter en stund gikk det greit så du får det nok til ( jeg tror det er noen ferdige maler der som du kan bruke )

LYKKE TIL

For en tid tilbake hadde jeg et lignende hjemmesidedilemma; jeg hadde behov for en hjemmesie til Baatskolen POSEIDON, men hadde aldri noensinne laget noe slikt . . . .

Derfor grep jeg til den enkleste av alle løsninger - jeg la ut spørsmålet her på baatplassen. Som vanlig fikk jeg mange gode svar, og jeg valgte å følge et råd som kom fra flere: finn tak i www.servetheworld.com de har et veldig enkelt oppsett og er i tillegg prismessig gunstigere enn de fleste.

Som sagt så gjort: her er resultatet Baatskolen POSEIDON - og jeg innrømmer gjerne at jeg har fått svært mange tilbakemeldinger som går på at hjemmesidene er svært oversiktlige og lette å finne frem på.

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Er det noen som har en "mal" til hjemmeside som kan benyttes til vår båtforening.

Er slik software noe som man kjøper eller er det noen som ha ferdige mal som kan gies bort. Dette skal som sagt benyttes til vår båtforening.

Hvordan man lager nettsidene sine er litt avhengig av hva slags informasjon man skal legge ut, hvor ofte man skal oppdatere sidene, hvor mye (eller om) man interaktivitet man skal ha (fora, gjestebok) etc.

Skal du bare ha en enkel side, med litt tekst og kanskje et bilde eller to, hvor man bare skal skrive åpningstider og kontaktpersoner kan du lage dette i nærmest hvilket som helst program. Word/OpenOffice har "Lagre som html" funksjoner, og dette er det bare å slenge ut på nett uten for mye knoting.

Skal man ha litt flere sider, og litt mer avansert innhold kan man bruke et program som generere kodene for deg. Frontpage er nevnt - jeg syntes dette bare er et dyrt og ikke spesielt godt program, gratisprogrammer som Nvu generer mye renere koder, og er gratis! Krever kanskje at man setter seg litt inn i html-koder, men det anbefales å gjøre uansett.

Skal teksten oppdateres ofte anbefales klart en CMS (content manager system), hvor man legger ut siden en gang, lager en mal for hvordan sidene skal se ut, og så kan man konsentrere seg om innholdet resten av tiden. En veldig enkel og grei CMS er CMSimple (også gratis, og enkel å legge ut).

For store siden med masser av tekst, mange brukere, forumer, nyhetssider, og daglige oppdateringer finnes større cms programmer som Xoops eller Mambo (begge gratis). Disse krever litt mer arbeid å legge ut første gangen, men tåler flere tusen brukere og har nærmest uendelig med addons og plugins som gjør at du kan tilpasse den nøyaktig slik du vil (for eksempel chatterom, butikkmoduller, forumer, rss-nyheter etc).

Anbefaler deg å snoke rundt på tilsvarende nettsider som det du ønsker, og så skissere nøyaktig hva du skal ha på siden(e), da er det mye lettere å finne et egnet verktøy. En "hjemmeside" kan være så mye rart.. Vil du ikke programere eller knote i det hele tatt? Lag en blog hos WordPress (gratis), bruk statiske sider til info, bloggen til siste nytt.. (Wordpress kan også lastes ned gratis til bruk på egen server). Liker du ikke adressen hjemmehavn.wordpress.com kan du få www.hjemmehavn.tk gratis her (krever at du har en side et annet sted, den gir deg bare en enklere adresse).

Håper dette var til litt hjelp.

Redigert av EiSvIn (see edit history)

Til dere alle som har svart, takk for hjelpen. Her var det en del tips å ta tak i.

Jeg har funnet ut at jeg må benytte et program som heter WinSCP for å få siden lastet opp fra min PC til serveren til min nettleverandør. Jeg har også Office 2003 inkludert FrontPage på min PC.

Jeg har kommet så lang at jeg har testet at jeg får lagt ut en "prøveside" på nettet.

Hjemmesiden til Poseidon var et mesterverk, enkel og oversiktlig.

Jeg skal se en del på linkene som jeg fikk fra EiSvIn.

Men uansett så tenkte jeg i første omgang å ha noe svært enkelt til å begynne med slik at jeg kan lære meg dette med hjemmeside. Trenger bare noen få bilder av marinaen og en del info til medlemene.

Takk for hjelpen igjen. :seeya:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Hjemmesiden til Poseidon var et mesterverk, enkel og oversiktlig.

:blush: Tusen takk for det . . . . :blush:

Som sagt: det var mitt aller første forsøk som hjemmesidesnekker, den er laget helt uten ekstra programmer eller andre fiksfakserier. Jeg har kun brukt det som lå i standardpakken fra Servetheworld :wink:

Hele opplegget passet ypperlig med mitt mantra: "Det mest avanserte av alt avansert, er det enkle!"

Med vennlig hilsen POSEIDON

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...