Hank Startet 9.April.2006 Link til dette innlegget Startet 9.April.2006 Har noen tips til hvordan man best vasker en innenbordsmotor utvendig? Hadde håpet å klare meg med enkle midler... Sitér dette innlegget Link to post
Båtnissen Svart 9.April.2006 Link til dette innlegget Svart 9.April.2006 (redigert) Pass på å ta en plastpose på dynamo,,,Så går den ikke i stykker. Lykke til!!!! Hilsen Båtnissen Prøv sprayflaske og børste,da blir det ikke mye å ta igjen. legg noe ved sidene på motoren så vann/såpe ikke legger seg et sted du ikke får tatt det opp. Redigert 9.April.2006 av Båtnissen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.April.2006 Link til dette innlegget Svart 10.April.2006 Når det gjelder motorvask har vel de fleste sine egne teknikker. I utgangspunktet skal ikke motoren bli møkkete ombord i båten, så jeg ville i alle fall forsøke å undersøke hva som er grunnen til at den blir urein. Dersom det utelukkende dreier seg om møkk som beror på tidens tann, vil jeg anbefale motorrens på sprayflaste, eksempelvis fra Biltema, som løser opp fett, og deretter bruke rikelig med varmt vann - mye veldig varmt vann. Rådet om å dekke til dynamo er viktig selv om det bare benyttes varmt vann. Noen motorer har oppsamlingstrau under motoren, mens andre benytter kjølsvinet til oppsamling av væske. Mange ganger er det effektivt å trekke frem 12 v til motorrommet (med eksempelvis automatsikring) og bruke pumpe av typen Marco eller andre og suge opp vannet. Biltema har denne pumpa som Vannpumpe, 12 V, det siteres fra katalogen: Fra katalogen: Selvsugende pumpe for drikkevann. Pumpehus og drev av messing. Også egnet som dieselpumpe. Kapasitet: 14 l/min vid 2 m. Maks. trykkhøyde: 20 m. Motor: 12 V, 6,5 A. Leveres med messingnipler og partikkelfilter. Slangetilkopling: 14 mm. Mål uten filter: 150 x 100 x 70 mm. Vekt: 1,6 kg. 25-987 895,00 kr Denne pumpa suger opp det meste av vannet. Etterpå er det å gå over med svamp. Vanskelig tilgjengelige steder kan vaskes med svamp og forlengelsesstokk. Det er vel verd å holde motorrommet rent. For det første er det da lettere å observere om det er lekkasjer på motoren. For det andre er det hyggeligere å jobbe med motoren. Og for det tredje er det lettere å selge båpten den dagen dette blir aktuelt. Sitér dette innlegget Link to post
Haakon Svart 10.April.2006 Link til dette innlegget Svart 10.April.2006 Jeg har en støv- og vannsuger, denne er svært effektiv til å få opp alle rester av vann og evt. skit. Sitér dette innlegget Link to post
vanntrivsel Svart 10.April.2006 Link til dette innlegget Svart 10.April.2006 Hei Du skriver ikke om du har bensin eller diesel. Bensinmotorer er mer utsatt for problemer ,siden de har et elektrisk tenningsystem, som kan få skader av en dirkte vannstråle. Dekk til fordeler , dynamo og eventuelt luftinntak . Kjøp motorvask og dusj på og la det stå litt for å virke og unngå å dusje på vifterem. Du kan bruke en oppvaskbørste og hjelpe til. Spyl motoren med vann. Er motoren kraftig tilsmusset bør du bruke en høtrykkspyler (med sunn fornuft.) Det vil samle seg mye oljefilm i bunnen av båten som kan fjernes med motorvask / salo/ varmt vann http://(-- reference to evil site removed --) Sitér dette innlegget Link to post
Player 311 Svart 10.April.2006 Link til dette innlegget Svart 10.April.2006 Jeg blander ut zalo i litt vann som jeg heller på en tom"jif-flaske" dusjer dette over hele motoren flere ganger. Deretter tømmer jeg over tilnærmet kokende vann og motoren er ren, og tørr. Vannet tørker jeg enkelt opp fra kjølen. (Hver høst sprayer jeg en boks 5-56 eller lignende over hele motoren som konservering.) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.April.2006 Link til dette innlegget Svart 10.April.2006 Jeg blander ut zalo i litt vann som jeg heller på en tom"jif-flaske" dusjer dette over hele motoren flere ganger. Deretter tømmer jeg over tilnærmet kokende vann og motoren er ren, og tørr.Dette var et godt råd ifølge mine erfaringer. Dekker du over dynamo/kabler før du heller på "kokende" vann eller er dette etter din erfaring unødvendig gitt at du umiddelbart før/etter starter opp motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 10.April.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2006 Takker for gode råd. Tror likevel jeg skal prøve med en klut og varmt vann først. Det er tross alt ikke så veldig mye skitt, og dessuten er det vel ikke noe poeng å fjerne alt fettbelegg. Skal jo likevel spraye over med CRC igjen når motoren er blitt rengjort. Sitér dette innlegget Link to post
Player 311 Svart 10.April.2006 Link til dette innlegget Svart 10.April.2006 Dekker du over dynamo/kabler før du heller på "kokende" vann eller er dette etter din erfaring unødvendig gitt at du umiddelbart før/etter starter opp motoren? Nei, dekker ikke noe som helst. Og forhaster meg heller ikke med å få startet motoren. Den tåler uten problemer en vask. Har sjekket litt med "eksperter" og så lenge en ikke bruker vann under trykk går det veldig bra med det elektriske.. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 10.April.2006 Link til dette innlegget Svart 10.April.2006 Hvis det er mye skitt går det fint å spraye på Lensitil eller CRC motorvask, la det virke og spyl av. Vannsuger er jo genialt til å få opp vannet med. Og marine 5-56 som heter crc 6-66 er seigere og sitter bedre. Var flott på påhengeren hvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 10.April.2006 Link til dette innlegget Svart 10.April.2006 Bruk CRC 6-66 til å dusje på etterpå, 5-56 gir faktisk mye lukt..... ikke så deilig i en båt , dessuten er 6-66 mer holdbar mot salt(marin). Det er spesielt viktig å dusje på aluminiumen, ellers blir denne oxidert, noe som er umulig å pent igjen. Og ja, selvfølgelig alle elektriske punkt. Dersom du har tilgjengelig trykklusft, så er det lurt å blåse vekk vannet. Får du noe trøbbel etter vask på bensinmotor, så sjekk om det er kommet fukt i fordeleren. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 11.April.2006 Link til dette innlegget Svart 11.April.2006 Alternativ for å suge opp vann, stor geidesprøyte fra Biltema, billig. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 11.April.2006 Link til dette innlegget Svart 11.April.2006 Jeg har denne, meget kjekk - kjøpte den hos Maxbo ifjor på tilbud ca. 900,- http://www.alto.as/webapp/wcs/stores/servl...roductId=162962 Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 12.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2016 Løfter denne tråden litt - vedrørende motorvask og tildekking. Så lenge man bare heller over varmt vann, trenger man virkelig ikke å dekke til dynamo/el-kabler, i mitt tilfelle på en KAD43? Er det bare å spraye på avfetting/såpe e.l., børste litt og helle over varmt vann? Har alltid tenkt at elektrisitet og vann burde unngå direkte kontakt.. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.