Jump to content

Utvendig vask av innebordsmotor, tips?

Hank

Recommended Posts

Når det gjelder motorvask har vel de fleste sine egne teknikker.

I utgangspunktet skal ikke motoren bli møkkete ombord i båten, så jeg ville i alle fall forsøke å undersøke hva som er grunnen til at den blir urein.

Dersom det utelukkende dreier seg om møkk som beror på tidens tann, vil jeg anbefale motorrens på sprayflaste, eksempelvis fra Biltema, som løser opp fett, og deretter bruke rikelig med varmt vann - mye veldig varmt vann. Rådet om å dekke til dynamo er viktig selv om det bare benyttes varmt vann.

Noen motorer har oppsamlingstrau under motoren, mens andre benytter kjølsvinet til oppsamling av væske.

Mange ganger er det effektivt å trekke frem 12 v til motorrommet (med eksempelvis automatsikring) og bruke pumpe av typen Marco eller andre og suge opp vannet. Biltema har denne pumpa som Vannpumpe, 12 V, det siteres fra katalogen:

Fra katalogen: Selvsugende pumpe for drikkevann. Pumpehus og drev av messing. Også egnet som dieselpumpe. Kapasitet: 14 l/min vid 2 m. Maks. trykkhøyde: 20 m. Motor: 12 V, 6,5 A. Leveres med messingnipler og partikkelfilter. Slangetilkopling: 14 mm. Mål uten filter: 150 x 100 x 70 mm. Vekt: 1,6 kg. 25-987 895,00 kr

Denne pumpa suger opp det meste av vannet. Etterpå er det å gå over med svamp. Vanskelig tilgjengelige steder kan vaskes med svamp og forlengelsesstokk.

Det er vel verd å holde motorrommet rent.

For det første er det da lettere å observere om det er lekkasjer på motoren. For det andre er det hyggeligere å jobbe med motoren. Og for det tredje er det lettere å selge båpten den dagen dette blir aktuelt.

Hei

Du skriver ikke om du har bensin eller diesel. Bensinmotorer er mer utsatt for problemer ,siden de har et elektrisk tenningsystem, som kan få skader av en dirkte vannstråle. Dekk til fordeler , dynamo og eventuelt luftinntak . Kjøp motorvask og dusj på og la det stå litt for å virke og unngå å dusje på vifterem. Du kan bruke en oppvaskbørste og hjelpe til. Spyl motoren med vann. Er motoren kraftig tilsmusset bør du bruke en høtrykkspyler (med sunn fornuft.)

Det vil samle seg mye oljefilm i bunnen av båten som kan fjernes med motorvask / salo/ varmt vann

http://(-- reference to evil site removed --)

Bilde

Jeg blander ut zalo i litt vann som jeg heller på en tom"jif-flaske" dusjer dette over hele motoren flere ganger. Deretter tømmer jeg over tilnærmet kokende vann og motoren er ren, og tørr.

Dette var et godt råd ifølge mine erfaringer. Dekker du over dynamo/kabler før du heller på "kokende" vann eller er dette etter din erfaring unødvendig gitt at du umiddelbart før/etter starter opp motoren?

Dekker du over dynamo/kabler før du heller på "kokende" vann eller er dette etter din erfaring unødvendig gitt at du umiddelbart før/etter starter opp motoren?

Nei, dekker ikke noe som helst. Og forhaster meg heller ikke med å få startet motoren. Den tåler uten problemer en vask. Har sjekket litt med "eksperter" og så lenge en ikke bruker vann under trykk går det veldig bra med det elektriske..

Bruk CRC 6-66 til å dusje på etterpå, 5-56 gir faktisk mye lukt..... ikke så deilig i en båt :puke: , dessuten er 6-66 mer holdbar mot salt(marin). Det er spesielt viktig å dusje på aluminiumen, ellers blir denne oxidert, noe som er umulig å pent igjen. Og ja, selvfølgelig alle elektriske punkt. Dersom du har tilgjengelig trykklusft, så er det lurt å blåse vekk vannet. Får du noe trøbbel etter vask på bensinmotor, så sjekk om det er kommet fukt i fordeleren.

• 10 år senere...

Løfter denne tråden litt - vedrørende motorvask og tildekking. Så lenge man bare heller over varmt vann, trenger man virkelig ikke å dekke til dynamo/el-kabler, i mitt tilfelle på en KAD43? Er det bare å spraye på avfetting/såpe e.l., børste litt og helle over varmt vann? Har alltid tenkt at elektrisitet og vann burde unngå direkte kontakt..

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...