Jump to content

Vårpussen - Handleliste

Frivakten

Recommended Posts

Har pløyd meg gjennom miiiiile-laaaaange tråder og prøvd å oppsummere og konkludere en del ekspertråd. Diskusjonene har vært pris/kvalitet og selvfølgelig hvor store jobber som skulle utføres. NB: Etter min beste evne og oppfatning, samt kondisjon. :wink: Rettelser og tillegg ønskes.

Slipemaske (støv/gass) 26-350 Biltemea kr. 149,- + filter kr. 49,-

Rasprondell 16-350 Biltema kr. 65,-

Diamantskive 19-436 Biltema kr. 30,-

Engangshansker Europris, billigst Er det noen vernekrav?

Aluminiumsrulle Overalt/Maritim? kr. 100,-

Glassfiberduk 450gr vanligst?

Poleringsmaskin (anb. 6-800 til 3-4000 omdr.)

Billig eks.: BestTools 900W 900-3000, hvor?/Mekk?, kr. 299,-?

Deltasliper (ikke mouse=puslete) (anbefalt omdr.???)

Hjørnesliper 17-030 Biltema (3'-10' omdr.) kr. 139,-

Deltasliper Skil 7110 260W 30-8594 ClasOhl (12'-20' omdr.) kr. 300,-

Deltasliper Bosch PDA 240E hvor/pris? (13'-17' kuttetall?)

Eksentersliper

Boch PEX 400AE 30-8699ClasOhl (9'-26' omdr.) kr. 898,-

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Kjøper engangshansker for maling og epoxyarbeid i esker på apoteket. Kvaliteten er garantert og prisen gunstig. (husker ikke i farta) Kjøper også spateler (?) der (sånne som blir stukket i munnen din når du blir bedt om å si "Aaaa") Utmerkede røre / blandingspinner. Har jeg pirkejobb med epoxy er noen engangssprøyter (uten kanyle) veldig praktisk. (Når jeg bygget modeller under studietiden fant jeg ut at sprøyter med kanyle og trelim i var veldig ok til pirkejobb. Men jeg måtte være nybarbert og ha en god dag for å tørrre å spørre etter dem på apoteket :wink: )

den derre deltasliperen fra SKIL; er skikkelig bra. Jeg testet en sånn, ifbm at min Bosch er bortlånt på ubestemt tid. Meget kraftig motor, stor slipestyrke. Litt mer klumpete en Bosch utgavene. ANBEFALES !

Forøvrig; kjøper du Bosch, så kjøp 240W utgaven. Jeg har hatt begge, og 180W utgaven er alt for svak. Særlig ved sliping av krevende materialer, til nedmatting osv er den selvfølgelig helt OK.

Forøvrig, er brukte såpekanner ( sånne LANO etc ) perfekte til å dosere epoxy / polyester og herder i småposjoner med. ) Et pump herder på 5 pump resin.

PS -Maxbo har sånne HELMAXIMALE dager nå, eller hva de kaller det. Der finnes BlåBosch GEX 125 på tilbud til 1500 spenn, samt mye bra i batteridriller. Kjøpte en Hitachi 12 i kuffert, med to batterier, lader og det hele for litt over tusen spenn...

Suzuki

No boat needed..

Der finnes BlåBosch GEX 125 på tilbud til 1500 spenn....

Sjekket i boden. Det er denne jeg har, ikke 150. Kjøp den og du kommer til å prise deg lykkelig hver gang du bruker den på at du la til de 600 kronene. Som sagt: helt annen maskin enn alt "grønnt" jeg har hatt / brukt. (uff, nå maser jeg visst.... :lol: )

BlåBosch GEX 125 på tilbud til 1500 spenn, samt ....

Det er en proffmodell, men hva er omdreiningen egentlig. Det oppgis turtall ubelastet, kuttetall etc. :confused:

Er den egnet til polering også når anbefalt omdr. er så lavt som 6-800 til 3-4000?

Se her GEX 125

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Er den egnet til polering også når anbefalt omdr. er så lavt som 6-800 til 3-4000?

Generelt er vel problemet med å bruke eksenterslipere til polering at de ikke er beregnet på den kraften man bår bruke på dem for å få polert skikkelig. De skal jo egentlig brukes uten at man presser dem i det hele tatt. Min forrige eksenter som var grønn røk trolig pga at jeg brukte den til polering. Anbefaler en egen maskin til dette , helst av typen nedgiret vinkelsliper (jeg selger en makita her på plassen, så jeg bør kanskje for etikkens skyld flagge at mitt syn kan være noe farget av dette....... :lol: )

Med Best Tools polermaskin til 299,- og godt fuktet svamp/skrogside kombinert med Autosol ( 185,- for en kilo hos Seasea) så går det som en lek. Føler at jeg absolutt har nok kraft med denne metoden og går den i stykker så har jeg garanti og forbrukerkjøpslov i ryggen.

Avslutter med en omgang voks fra Biltema, stryk på og tørk av og går over til slutt for hånd med gamle filler. Blir helt topp! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Polerte overbygget idag en runde med autosol og hardglans . Endelig fått meg marskin (best Tools 299-) den var ikke mye i bruk. Men regner med den gjør jobben når skråget skal tas . Har ikke mye futt igjen i armane idag .Våkna nå og det er vel litt tidlig ,påsketuren starter idag så må vel få et par timer til på øyet .

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

En kamerat av meg har hatt båten ute i vinter under pressening. Men når vi var der borte å kikket i dag så viste det seg at det er mye vann i båten. båten er av samme merke som min en fjord 21 ht. det har også kommet endel mugg på alle skottene og i taket.

Noen som har noen gode råd for å få det fjærnet.

Skal nevnes att all inredning (puter, gardiner stoeler og avtagbare plater etc er fjernet og har ligget inne.)

Har fått tips om å bruke en steamer(dampvaker) noen som har prøvd dette???

Er glad jeg har hatt min inne på låven....

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...