Jump to content

Lett påhenger til jolla - hva anbefales?

Bitteliten

Recommended Posts

Vi har en Bombard Ax3 gummibåt (ca 2,7 meter lang) som vi til nå har hatt en Mariner 4 hk 4takter på. Etter å ha løftet den av og på i fjor sommer fant jeg ut at den med sine 25 kg er for tungt for min rygg, så nå er motoren solgt og jeg ser meg om etter ny påhenger.

Krav:

max 4 hk.

veie max 20 kg

innebygd tank

gjerne gir på spak - dvs at vi slipper å snu den rundt for å bakke

2 takt eller 4 takt er i og for seg det samme

Jeg har funnet to motorer som kan passe så langt:

Mariner 3,5 hk

Yamaha 2,5 hk 4 takter

Yamahaen synes jeg kanskje blir litt for svak?

Noen som har anbefalinger/konkrete erfaringer ?

ettersom du vel sjelden ( aldri ? ) stuer motoren ned i noe stuerom, ville jeg absolutt sett på den lille 2,5 hesteren fra Yamaha. 4 takter, men skikkelig lett, var det 17 kg mon tro ? Er vel den som tar opp arven etter Yamaha Malta, som ikke lenger er i salg.

Honda har også en tilsvarende, men den mener jeg å huske er noe tyngre.

Selv en 2t fantast som meg, er iferd med å innse at slaget er tapt... Min neste jollemotor ( når Malta`en er utslitt, dvs om en 20 års tid ? ) blir nok en sånn 4t sak.

Suzuki

No boat needed..

Farten er ikke så veldig interessant for jolla. I dag gjør jolla mer enn 10 knop med 1 ombord, og det er for fort i forhold til reglene. Jeg vet ikke hvilken forskjell det gjør å ha en 2,5 hk i forhold til en 4 hester i toppfart. Noen som har en anelse?

Tre alternativter vurderes pt

Honda 2,3 hk veier 13 kilo. Og den er luftkjølt :eek:

Suzuki 2,5 hk som også veier 13 kilo

Og Mariner 3,5 hester - den veier 17 kilo

Spørsmålet er om 4 kilo ekstra veies opp av at 3,5 hk er så mye bedre enn 2,5?

Svaret er -- selvsagt -- BildeBilde YAMAHA 5-hk to-takter.

Max 4 hk på jolla. Dessuten skal ikke jolla gjøre mer enn 10 knop, og med 4 hk på 25 kg og meg ombord :rolleyes: - gjør den mer enn 10 knop.

Jeg lurer fælt på denne Honda 2,3 hk. Yamaha 2,5 hk veier 17 kg Hondaen veier 12,7 kg. Hondaen har også en sånn automatgreie som gjrø at motoren starter når man vrir på gassen. Minner om -uten at jeg vet - den selvstarteren som finnes på enkelte gressklippere - mekanisk greie som trekker seg opp hver gang motoren stoppes

Dessuten veier 5 hk 2 takt 21 kg - ikke 20 kg. Og det er allerede for tungt

Jeg har vært i noenlunde samme situasjon. Har en 9.9 HK (dvs 15 HK) som er for tung å løfte i noe sjø.

Kjøpte i forfjor en 2.8 Mercury - svært lett motor og grei å håndtere. Den har ikke gir. Men er lett og går som ei klokke - starter på et drag i snora. Putrer og går "en evighet" på den integrerte tanken. Kjører aldri på mer enn 1/4 fart. Mener vekta er ca 13 kg.

To spørsmål jeg i dag ville vurdert:

1) ønsker jeg 2 el. 4 takter (mht lydnivå)

2) ønsker jeg bensinmotor eller elektrisk motor. Ny teknologi gjør at elektriske påhengsmotorer går mange timer på en ladning og er dessuten helt støyfrie.

(Mitt neste kjøp av påhengsmotor blir en elektrisk som jeg kan stue vekk uten tanke på bensinlekasje. Den vil kunne dekke de behov vi har i familien når vi ikke skal "rase omkring".)

Kjøpte i forfjor en 2.8 Mercury - svært lett motor og grei å håndtere.

Har du link eller bilde av den motoren? Er det denne ?

2) ønsker jeg bensinmotor eller elektrisk motor. Ny teknologi gjør at elektriske påhengsmotorer går mange timer på en ladning og er dessuten helt støyfrie.

Det har jeg også tenkt på. Kunne godt tenke meg å være innovativ på dette. Men hvor mye koster en el påhenger og hvordan får jeg den ladet når vi er på tur er spærsmål jeg har.

Hondaen har også en sånn automatgreie som gjrø at motoren starter når man vrir på gassen. Minner om -uten at jeg vet - den selvstarteren som finnes på enkelte gressklippere - mekanisk greie som trekker seg opp hver gang motoren stoppes

Hei Bitteliten!

Er du sikker på at dette er noen startmekanisme? I Kellox sin beskrivelse av funksjonen er dette fremstilt som en "sentrifugalclutch", altså mer som en erstatning for gearspaken, såvidt jeg skjønner.... http://www.kellox.no/index.php?id=9010

Forøvrig er jeg enig i at dette må være en flott liten motor for gummijolla. Hvis den er som de øvrige små Honda-motorene, så er den neppe særlig bråkete av seg heller, men akkurat dette er det jo enklest å finne ut av ved å prøve den.

Har du link eller bilde av den motoren? Er det denne ?

Det har jeg også tenkt på. Kunne godt tenke meg å være innovativ på dette. Men hvor mye koster en el påhenger og hvordan får jeg den ladet når vi er på tur er spærsmål jeg har.

Svar på det første spørsmålet er ja. Kan gjerne komme tilbake med flere tekniske opplysninger.

Jeg kommer tilbake med synspunkter på det andre spørsmålet. Skal finne lenken til motoren jeg tenker på.

Når det gjelder mulighet for å lade batteri til el.motor har jeg de to siste årene snakket med et ti-talls personer som bruker slik motor.

De har i hovedsak tre teknikker for å lade batteriet:

1) Lader ved vanlig bruk av båtens motor.

2) Har genset ombord som lader.

3) De har liten lader av typen Biltema som de setter i landkontakt ved landligge.

Jeg kommer tilbake med opplysninger om el.motor i det jeg trolig kjøper en selv denne sesongen.

Farten er ikke så veldig interessant for jolla. I dag gjør jolla mer enn 10 knop med 1 ombord, og det er for fort i forhold til reglene. Jeg vet ikke hvilken forskjell det gjør å ha en 2,5 hk i forhold til en 4 hester i toppfart. Noen som har en anelse?

Tre alternativter vurderes pt

Honda 2,3 hk veier 13 kilo. Og den er luftkjølt :eek:

Suzuki 2,5 hk som også veier 13 kilo

Synes det høres rart ut at maks fart er 10 knop, er det på grunn av aldersgrense?

Synes du ikke 2,3 HK blir lite da? Luftkjølt motor bråker fryktelig i forhold til en vannavkjølt så det er noe du bør tenke over før kjøp.

Har selv en AquaQuick 265 der maks motor er 10HK. Den planer med meg oppi dersom jeg henger på en 5HK Mercury eller Yamaha, men skal jeg ha med en av gutta på butikken går det for tregt.

Derfor kjøpes trolig en 6HK.

Petter-B

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Synes det høres rart ut at maks fart er 10 knop, er det på grunn av aldersgrense?

Synes du ikke 2,3 HK blir lite da?

Jepp - jeg har ikke kommet dit at jeg har begynt å gå i barndommen ennå - men ungene er under 16 og båten brukes i "opplæringsøyemed" der de bruker den alene.

Om 2,3 hk blir for lite vet jeg ikke. Vi skal bare bruke båten til "putreturer" til land når vi ligger på svai og til småkjøring for ungene.

Tenkte litt det samme som deg, men finner vi en uthavn hvor det er mulighet og ta jolla inn og

handler, er det greit med litt mer power. Men leser ut i fra hva som er skrevet, att du har tenkt på

mye.

Men hvis du innst snap-daviter med vertikalt feste for motor, slipper du av/på med motoren så ofte.

Vi sees!

Men hvis du innst snap-daviter med vertikalt feste for motor, slipper du av/på med motoren så ofte.

Oj oj oj - det høres interessant ut. Er det et eget tilbehør til snap davit, eller er det feste for motor på jolla?

Vedr power: jeg er litt usikker på om 2,5 hk er nok. Men 3,5 holder helt sikkert. Men så var det disse 4 kiloene som skiller mellom Mariner 3,5 og Honda 2,3 hk. Dessuten vet jeg av erfaring at Hondas hk'er er ganske effektive sammenlignet med andres hk (dette er fra snøfresere). Men om det gjelder på påhengere vet jeg ikke.

Det er feste for motor, det er faktisk her på baatplassen jeg har sett det.

Lurer på om ikke jeg har postet bilde av det en gang - men nå finner jeg ikke linken igjen :headbang:

Jeg har et alternativ i teleskopdaviter, men "alle" sier at det er vanskelig å få båten til å henge stabilt i dem. Men jeg har tenkt på en ide i påska:

Å bruke to stag som man bruker til å stabilisere jolla i snap davit - slik at de holder jolla i en fast posisjon i teleskopdavitene. Har ikke tenkt helt ferdig ennå - men tanken er at det må bli stabilt og godt sammenlignet med masse tau

Bilde

Det var det jeg mente att det var nettopp du som postet dette. Synes jo det var ett genialt produkt.

Synes tråden er spennende fordi:

Vi har en AL320, styrekonsoll og 10 HK Johnson. Båten veier 130 kg uten motor og er i hardplast.

Motor veier 37 kg.

Har også kjøpt en ny gummibåt 280 med ny 8 hk Tohatsu. Motor veier 25 kg.

Vil prøve ut begge denne sesongen, og se hvem som fungerer best.

Har uansett å sette opp en "rekkeheis" som letter motoren opp på rekka. Daviter prinsippet.

Vi sees!

Etter å ha løftet den av og på i fjor sommer fant jeg ut at den med sine 25 kg er for tungt for min rygg, så nå er motoren solgt og jeg ser meg om etter ny påhenger.

Krav:

max 4 hk.

veie max 20 kg

innebygd tank

gjerne gir på spak - dvs at vi slipper å snu den rundt for å bakke

2 takt eller 4 takt er i og for seg det samme

Kanskje ikkje den heilt storeforskjellen, men mariner 4hk to-takter veg berre 20kg, meiner eg. Og viss du var nøgd med mariner sist gong kan du vel kjøpe dette ein gong til. Dessutan er det reversmuligheit utan å snu motoren, altså girspak.

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

• 2 uker senere...

Løfter denne opp igjen med konklusjonen:

Jeg har ennå ikke vært i kontakt med en butikk som har små motorer utstilt - så kjøpet er basert på glanset papir og bilder av gummibåter/motorer med lettkledde, vakre mennesker

Sluttkriteriene var maks hk, minimal støy og minimal vekt. 4 takt var et krav

Yamaha 2,5 hk var et alternativ - veier 17 kg. Men ble funnet for liten på vekt/effekt da Mercury 3,5 hk veier like mye og har 1 hk mer. Dette var viktig med tanke på at vi tross alt skal komme oss fremover med hele familen ombord. Mercury 3,5 kommer først til Norge i juni/juli, og det var for sent - for erfaringsmessig er det ingen i båtbransjen som holder det de lover. Derimot fant jeg ut at Mercury 3,5 hk er produsert i Japan av Tohatsu, og de har akkurat samme motoren, og den kommer til Norge i slutten av mai :smiley: Den veier 17 kilo.

Bilde

Så nå er en slik en bestilt, og vi håper vi blir fornøyde. 6490 kroner koster den

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...