Jump to content

Lett påhenger til jolla - hva anbefales?

Bitteliten

Recommended Posts

Det må jo være et kanonprodukt, det er mange som synes det blir slitsomt å ta av/på motoren.

Han ga meg en forklaring om at dette var et produkt som måtte tilpasses hver enkelt båt, og noe om sikkerhet og noe sånt. Hørtes for meg mer ut som at han ikke trodde det var behov for produktet i markedet.

kan gi noen synspunkter på motorer jeg har hatt:

honda 2 nå 2.3 - 13 kg er en kjempefin motor med rolig gange. hadde den på en 2 m bic men prøvde den også på en 14ft askeladden med helt greit resultat. bra skyv.

flott gange - minner litt om en snekkemotor på tomgang. bra dreiemoment og skyv som bare sideventilede motorer har ;-). tauet moringer bortover bunnen med den en gang - uten noe problem.

hvis du ikke trenger høy toppfart men ønsker bra skyv, timevis med 100% stabil gange, lettstart og lav vekt fungerer denne veldig bra. det er flere modeller - velg den med gass på håndtaket og frikobling. ja, drivstofforbruket da og nix olje....

hadde en yamaha 2t 98 mod påstemp 4 men egentlig 5 hester = mariner = tohatsu på en steady 260. gikk bra men ristet og bråkte så fælt at jeg ikke orket å ha den. mørna steken kan en si. byttet den i en honda 4t. brukte mye drivstoff for størrelsen og.

fikk en 80 mod evinrude 2 cyl 4 hk evinrude som hadde få timer men trang rep. fixet den. ikke samme kreftene som yamahaen, bråkte enda mer men vibrerte mindre.

kjøpte min første 4t påhenger i 1974 og kom/mer aldri til å kjøpe noen totakter igjen uansett formål.

til egenopplysning:

selv de nyeste etechoghvadenåheter totakterene minner meg mest om gamle briggs & stratton gressklippermotorer på lavt turtall og tennpluggene varer nesten halvparten av det bombard garanterer.

Da har jeg snakket med importøren i Sandefjord, stakk innom på vei til jobben. En hyggelig kar tok imot meg og sa at han skulle spørre fabrikken om import av Weaver Leaver. Han måtte ha noen mål på jolla for å få riktig type. Skjema:

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1543/Skjema_low.jpg

Fikk også en brosjyre fra Weaver. Weaver Leaver (braketten for motor).

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1543/Leaver1_low.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1543/Leaver2_low.jpg

I tillegg har de Weaver Front Arc og Transom Arc , et system som kan brukes istedet for de vanlige pålimte "padene". Disse arcene er 3.punkts festet i dørken/hekken som selvsagt er mye mer robust enn i pløsa på den oppblåsbare jolla. Kan derved benyttes på de fleste typer joller, også tunge rotasjonsstøpte.

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1543/Transom_low.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1543/front_low.jpg

Med så tung jolla som skal vippes opp av vannet med motor på, bruker du kansje en Weaver vinsj, evt en liten elektrisk en.

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1543/Winch_low.jpg

Hva tror du, Bitteliten, noe for deg? :flag:

Microship

"Båt er bedre investering enn aksjer"

• 3 uker senere...

Jeg søker herved medlemskap i Skipper Worses Yamaha fan klubb. pga forsinket levering av Tohatsu motoren har jeg i dag anskaffet en 2,5 hk 4 takts Yamaha motor.

Hverken stor eller sterk - men lett og enkel å bære er den :yesnod:

Her i et vakkert familiebilde

Bilde

Bilde

(illustrasjonsbilde - vi har da ikke brunetter ombord :lol: )

Skal se om det kanskje blir en "testrapport" når motoren tas i bruk også

Takk for medlemsskapet. Det er herved ført inn i mitt Curiculum Vita

Skal bare se på at du blir å finne med CBC-deks båt om ikke lenge.

Jeg synes De skal holde grisesnakket deres for Dem selv jeg. :lol: Man skal aldri si aldri - men nå må vi jo først få lov til å glede oss over den båten vi ennå ikke har fått. Dessuten synes ØKH at FB båter er HARRY :rolleyes: hun har tross alt ganske god smak :wink:

Gratulerer så veldig mye! :flag: (- sier rago og slutter aldri å forundre seg over hvordan små tilfeldigheter kan føre folk inn i lykken.... :lol::lol: )

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Dessuten synes ØKH at FB båter er HARRY

Det er vanskelig å være uenig i det, for det er faktisk riktig i mange tilfeller. Det er mange båter som ikke burde hatt FB men heller HT; ofte får man inntrykk av at den påhengte FB nærmest kan få båten til å tippe rundt. Derimot, når CBC-dekket fremstår som en harmonisk krone på verket, gjerne i kombinasjon med en kongelig akterlugar, da blir det andre boller, ser De. Men man må jo ha sans for klasisk engelsk kvalitet for å kunne nyte denslags konstruksjoner.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

(- sier rago og slutter aldri å forundre seg over hvordan små tilfeldigheter kan føre folk inn i lykken.... )

Eller ulykke, alt etter korleis ein ser på det :wink:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

Med 2,5 Bitteliten, blir du ikke medlem av jolleraceklubben :lol::lol: .

For å putre rundt i havner,uthavner er det helt greit, stille med 4 takt. Det er fornuftig side av

dette kjøpet, som jeg har valgt å se bort i fra. :yesnod: . Jeg satte på en 8 hk på gummi-båten .

Vi sees!

• 12 år senere...

12 år gammel tråd  - tror du får mer svar om du graver fram en av de mer nylige jollemotor-trådene (det har vært et par de siste ukene)  :smiley:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...