Jon-Kåre Svart 16.Juni.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2006 jonkare skrev: Bilder skal vi nok få til etterhvert. Gjenværende: 1. Koble opp instrumentbordet 2. Få tak på gass/gir hendel 3. Koble gir wire til drevet(glemte det faktisk av før sjøsetting men tror jeg greier det fra brygga) 4. Gjøre ferdig skraping av dører slik at disse kan lakkes og males samt monteres. 5. Få prøvekjørt motor for å se om den funker 6. Montere mast, ventiler og handrekker på kahytt taket. Ja litt blir da gjort selv om været er forferdelig og det er travelt på jobb. Får ordnet med turteller idag slik at jeg får sjekket turtallet. Tror nok proppellen jeg har på er forstor, Høres ikke ut som om motoren får det turtallet den skal ha. Har mindre proppel liggende så etter montering ev turteller får jeg prøve litt for å se hva som funker best. Har en større og men den ser jeg på som uaktuell. Er det noen som har noen formeninger / erfaringer om hva bytte til lettere og mere riktig proppel kan ha å si for farten 1knop 3 knop ???? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jon-Kåre Svart 17.Juni.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2006 Da har jeg fått montert turteller uten at jeg er helt sikker på om den viser rett. Vi justerte den inn til 600 omdreininger ved tomgang så noe mye feilvisning skulle det ikke være. Da jeg var spent på utfallet ved proppelskifte byttet jeg igår til mindre proppel altså før montering av turteller. Topp turtall med den minste proppelen ble 2730, maks turtall på motoren skal være 4000 Uten at jeg vet det så tror jeg ikke størrelsen på proppelen er årsaken. Hva kan andre årsaker være??? (pøs på med muligheter) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jon-Kåre Svart 18.Juni.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2006 Ved full gass utren belastning får je 3800 omdreininger slik at det vik kanskje si at minste proppel ikke er liten nok?? 14x16. Har nå på 14x18 og får med den cirka 2500 på full fart. Noen som har forslag om hva som kan passe eventuelt om det er andre ting som kan utgjøre mangel på turtall? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Slagskibet Svart 18.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2006 Merksnodig. Sikker på at turtelleren viser korrekt turtall ? 3 til 4" på stigninga er voldsomt mye ? Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 18.Juni.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2006 Nå ble jeg litt forvirret 3 til 4" sier du hva mener du med det? På den minste proppelen står det 14x16 da antar jeg at tallet 14 står for stigningen og tallet 16 for diameter? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Slagskibet Svart 19.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2006 Da jeg byttet propell på Slagskibet så gav en tomme forandring på stigninga en forandring i turtall på 350-400. Det er derfor jeg spurte om turtelleren din viste rett. Men det er verdt å merke seg at jeg har innenbords diesel med aksel. Har du drev så er det kanskje ikke samme forholdet mellom stigning og turtall Det er sikkert ikke riktig at du må ned i 11-12" stigning Men bruker du den minste propellen du har så er det bare 200 rpm du mangler. Kanskje du burde få Winrace til å beregne hvilken propell du trenger ? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 19.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2006 jonkare skrev: Nå ble jeg litt forvirret 3 til 4" sier du hva mener du med det? På den minste proppelen står det 14x16 da antar jeg at tallet 14 står for stigningen og tallet 16 for diameter? 14 er diameteren og 16 er stigningen.. Dette er den normale måten å anngi en propelldiemsnjon på Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Jon-Kåre Svart 7.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2006 Har ikke noe nytt å komme med angående Gjeld-frid II annet en at jeg bruker båten da med resusert turtall på motoren (les mangler 1000 omdreininger) og høyt olje forbruk Tok imidlertid ut et annet prosjekt fra sin lagringsplass da jeg desverre ikke kunne stå der lengre. Hva og om jeg skal gjøre noe med dette prosjektet annet en å fortsette å lagre på det er uvist men jeg tenkyte jeg kunne dele noen bilder med dere Jeg trenger ingen påminnelser om at skroget er oppsrukket da jeg vet dette anken er å lager overbygg i mahogny og male selve skroget hvit Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Sofaseileren Svart 7.August.2006 Link til dette innlegget Svart 7.August.2006 Ser spennende ut! Hvor stort er skroget? Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 7.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2006 Skroget er 8,05X3,0 og er bygd i gran med øverste del i mahogny. Helplanende skrog Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
trulte Svart 7.August.2006 Link til dette innlegget Svart 7.August.2006 Ja, det så ut som noe det kan bli båt av. Er det gammelt? Har det vært båt før, eller er det bare et skrog som ikke har blitt "ferdigutviklet"? Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 7.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2006 Det er nok et skrog som ikke har hvert på vannet annet en når jeg slepte det fra der det ble bygd. Fikk det bygget mens jeg var ung og optimistisk (1998) og før jeg fikk unger og eget hus. Jobbet da og kun som snekker bas slik at jeg var optimistisk med hensyn til fritid. rett før det ble ferdig bygd startet jeg også bygging av eget hus slik at skroget ble stående for lut otg regnvann. Nå er ikke standen så gærn på skroget at det ikke lar seg fikse med litt lusing og pussing før det skal males men om jeg noengang starter ja se det er uvist Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jon-Kåre Svart 14.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2006 (redigert) Her er noen bilder av Gjeld-frid II liggende i bøye nedenfor huset vår tatt fra lofts verandaen, herlig utsikt Redigert 14.August.2006 av jonkare (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
trulte Svart 14.August.2006 Link til dette innlegget Svart 14.August.2006 Flotte bilder av en flott båt! Og nydelig utsikt også. Var heldig med været da....har fått forståelse av at det ikke har vært slik vær hele sommeren nord for Trondheim... Sitér dette innlegget Link to post
«Sjøbris» Svart 14.August.2006 Link til dette innlegget Svart 14.August.2006 (redigert) For en flott båt. Gratulerer. Nå kan jeg være helt på jordet, men etter gir-massakeren vår, (den må vel inn på tabbe-tråden, host-host) lærte jeg at det er forskjellige utvekslinger på ellers like gir. Ettersom du har byttet motor, så tenkte jeg at du kanskje har en annen utveksling på giret nå. Da skal du i så fall ha en annen propell enn tidligere. (Alt dette da i følge egen dyrekjøpte erfaring.) Og det igjen kan kanskje ha noe å gjøre med turtallet? Redigert 14.August.2006 av Skorgenes 1964 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 15.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2006 (redigert) trulte skrev: Flotte bilder av en flott båt! Og nydelig utsikt også. Var heldig med været da....har fått forståelse av at det ikke har vært slik vær hele sommeren nord for Trondheim... Ja det har ikke blitt anledning til for mange slike på verandaen iår Men nå har vi hatt 3 fantastiske uker. Før de kom var jeg klar til utflytting men dette har gått over nå Skorgenes 1964 skrev: For en flott båt. Gratulerer. Nå kan jeg være helt på jordet, men etter gir-massakeren vår, (den må vel inn på tabbe-tråden, host-host) lærte jeg at det er forskjellige utvekslinger på ellers like gir. Ettersom du har byttet motor, så tenkte jeg at du kanskje har en annen utveksling på giret nå. Da skal du i så fall ha en annen propell enn tidligere. (Alt dette da i følge egen dyrekjøpte erfaring.) Og det igjen kan kanskje ha noe å gjøre med turtallet? Jeg har nok slått meg til ro med at denne motoren er utslitt og da synes det billigere for meg å kjøpe en motor fra en toyota hiace eller lignende og flytte over mariniseringsutstyret til den en å starte med full overhaling av denne. Redigert 15.August.2006 av jonkare (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jon-Kåre Svart 7.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2006 Noen som vet noe om denne motoren Ford Mondeo TDCI 01/04 er 115hk og spekulerer i den for å marinisere til Gjeld-Frid II. Har funent ut at det ikke går å få tak på ferdig eksosmanifoil men denne får jeg enten laget eller tilpasset den fra Toyota motoren hvis det går. Glemte selvsagt å spørre selger om hvor mange løiter den er på? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.