Jump to content

Prosjekt: Gjeld-frid II


Jon-Kåre

Recommended Posts

Bilde

 

Her ser du fenderlisten sett fra siden utvendig, legg merke til at den ligger cirka 6-7mm inne på dollbordet som da er laget skrå på. Videre er det med jevne mellomrom laget hull for avrennin

 

Bilde

 

Her ser du fenderlisten sett innvendig

 

Bilde

 

Viser fenderlisten fremme i buen. Her er den laminert sammen av fire lammeler for å greie buen. (Går sikkert med hel list hvis du steamer)

 

Listen er 25mm tykk og 35mm høy. Du må ikke se på den fæle listen som ligger mellom dollbord og skrogside da dette bare er en furu list som er lagt der midlertidig. Planene er å legge hele dekket påny da det er så mye nedslipt at man begynner å se spiker. Tanken da er å slipe det helt ned med dollbord og hele greie for så å lime tynn x-finer på som underlag for ny stav og da tipper jeg den stygge listen blir erstattet med, tja hvorfor ikke oregone pine. Dette skal ikke gjøres i år.

 

Håper dette var til hjelp dospen det var dette du var ute etter

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Ettersom det er fare for isdannelse om morningen tenkte jeg jeg skulle fortelle litt om når jeg var i umeå og hentet båten min. Et stykke utenfor umeå var det en lang nedoverbakke med tilsynelatende tørr asfalt. Jeg skulle da prøve hvor fort jeg kunne dra den og når jeg da kom over 60km begynte ting å skje fryktelig fort. Hengeren begynte å vandre og ettersom det var is og ikke asfalt startet det for å slenge frem og tilbake over veien. Resultatet ble at bilen, gammelbåthenger oppå en bilhenger kom helt uut av kontroll med det resultat at hele ekvipasjen snudde 180 grader på veien. Hele bilen igjenom snøskavelen mens jeg tenkte det var den båten. Et kraftig rykk og bilen var tilbake halvei på veien ( hele var utenfor) da hengeren med båten gikk mot skavelen. Det første som, møter meg når jeg kommer ut av bilen er en svenske som har stoppet helt opp på motorveien for å fortelle meg at nå var jeg heldig nå og idiot. Dette førte til at mange biler bak sto på bremser og fløyter. Heldigvis fikk svensken satt seg i bevegelse før det ble kjede kollisjon ut av det. Etter at vi fikk tak i en traktor kunne ferden gå videre men nå var båten kommet sålangt bakpå at jeg kunne ikke komme over 35 km før den startet å vingle, men pytt det var jo bare 60mil igjen og båten var hel. Gikk bra helt til midveis over korgfjellet. Da var det helt stopp i en lang oppoverbakke og måtte tilkallebergingsbil for å få bilen til toppen av fjellet. Denne hjelpte oss til å få båten lengre frem på hengeren slik at ferden videre gikk trygt.

 

Moralen her blir: Vær oppmerksom på at det kan være glatt og at du sansynligvis kun har sommerdekk på hengeren, sørg for at du har forsikring som dekker berging (dyrt uten), Se i speilene før du stanser og skal fortelle noen hvilken idiot de er

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Går det greit å bruke vanlig 3 stjernes halvblank på teak dørken "innvendig" Noen som har erfaring

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Gassviren min ble jaggu for kort etter motorskifte den jeg har er 3,6m og det jeg trenger er mellom 4,5-5meter. 4,5 greier seg og 5 blir rikelig. Noen som har en som er lang nok og trenger en kortere eller ahar en og selge

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Flotte greier da krysser jeg fingrene. Er ikke gass Wire ganske så standard i endene da??. Reiser foresten bort imorgen og vet ikke om jeg har tilgang på data før jeg er tilbake på søndag (uff blir jo helt skjelven ikke holde på med båten og ikke baatplassen)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

En hel dag borte fra baatplassen er nesten for mye av det gode :lol:

Torsdag, fredag, lørdag. Det blir 3 dager det Bastard. :crazy: Skal minne deg på bildene og måling av lengden jeg

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Går det greit å bruke vanlig 3 stjernes halvblank på teak dørken "innvendig" Noen som har erfaring

Jeg vil anta at det er "greit nok". Husk at det er mye slitasje - så pøs på med strøk.

 

Jeg renpusset min teakdørk (plater på 22 mm.) og satte inn med Clipper I for dertter å vaske med rødsprit. Uken etter lakket jeg med Clipper II og la på hauger med lag (mattsliping og rødsprit mellom strøkene). Resultatet ble supert, men jeg vil nok tro at trestjerner er like godt?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post

Brukte clipper 1 og II på Gjeld-frid I (båten før denne) som var 17 fot og husker med gru alt arbeidet med mattsliping mellom strøkene. Men at resultatet og produktet var supert er det ingen tvil om. Hisker ikke helt men tror det var 9 strøk med clipper II jeg hadde på den både på skrogsidene, framdekk og vindskjerm

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Endelig tilbake fra påsketuren til svigersene (hyggelig det) så nå er det bare å brette opp armene å gyve løs. Eneste minuset er at han som eier båtvogna har fått lekkasje på drevet sitt (komemr gir olje i belgen) slik at jeg må henge båten i stropper en tid i dag mens han får båten sin hjem. Ikke mye bry egentlig med tanke på hvor mye jeg bruker den vogna

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Da er dekket vasket med rødsprit og klar for lakkering. Da jeg er veldig misfornøyd med arbeidet jeg her har gjort vil nok dette bli lagt påny iløpet av kommende vinter, iår har jeg ikke tis så det får få 2-3 strøk lakk slik at det holder seg bra denne sesongen.

 

Bilde

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Da har vi løftet først min båt av henger med truck deretter hentet båt fra vannet og løftet av med gravemaskin for så å løfte min på igjen. Hvis det er noen som er inntressert er den Fjorden tilsalgs. Det gikk noen timer der som kunne hvert brukt til andre ting men men

 

Bilde

 

Bilde

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Da har dekket innvendig fått 2 strøk lakk.

 

Bilde

 

Og fram dekket har fått 2 strøk maling, må nok sparkle litt før jeg legger på 2 strøk til

 

Bilde

 

Bilde

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Jeg bruker denne, det er den samme som jeg har brukt innvendig: Malingen er oljemaling Lady panel silkematt nr 15. Synes den står fint til mahognyen, fargen heter vanilje

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Den er beregnet på panel, jeg kan ikke se at dette ikke sitter men jeg har et strøk med heftgrunn før denne. Hvis den bare sitetr på panel ville den vel ikke sitte på andre strøket heller så dette tror jeg ikke er noe problem. Uansett så er det en grei sak å gjøre påny om det skulle vise seg at det ikke sitter. Grunnen til at jeg bruker dennne er at jeg har tilovers etter maling innvendig i båten og at det er samme farge på dash bordet som jo er en forlengelse av dekket

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Brukte rulle og fordriver for å legge den på?

Jeg er sterk tilhenger av fordriver men på talket her syntes jeg det ble mere likt malt seilduk med bare å bruke rull. Ellers på det innvendige har jeg brukt fordriver :yesnod:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Har fått sveiset et hakk jeg hadde i proppelen og samtidlig slipte han som sveiste ned hele greie så da blir spørsmålet mitt. Hvordal skal jeg nå behandle denne slik at jeg får maling / bunnstoff til å sitte (alu proppel)

 

Bilde

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Det som står for tur:

 

1. Ta ut motoren og prøvestarte den nå som røret som fører luft fra turboen til innsuget er ferdig. (tør ikke starte motoren i båten før den er trutnet)

2. Male innredningen et strøk til

3. Pusse ned dekket innvendig og lakke

4. Male fremdekket etter pussing og rep

5. Vurdere om motorkasse og akterdekk skal lages ferdeig med teakstaver i å eller om jeg venter til vinteren (setter isåfall fineren inn med epoksy)

6. Skrape ferdig dørene slik at speilene kan males og ramtreene behandles med mahognybeisd og lakkes.

7. Lage skott i motorom som varmeveksleren skal monteres på.

8 Isolere motorrommet mot støy Delvis utført

9. Montere inn motoren permanent. (alt av motorfester etc. er på plass)

10. Kjøre båten på henger inn til faderen slik at han kan legge opp strøm mens jeg drar til lithauen på tur.

11. Bunnsmøre etc

 

Disse tingene gjøres nødvendigvis ikke i rekkefølge men må gjøres før sjøsetting

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Fa. i he..... :cryin::boxing::headbang::headbang: det er jo ikke annet en jobb jobb jobb og lite tid til båt. Slik er det når man skal bort en uke. Da må man først jobbe dobbelt og slik er det uken etter hjemkomst og regner jeg med. Motoren skal ihvertfall inn i hlga slik at jeg får kjørt den til faderen for nylegging av det elektriske. Må gjøre noe med akterdekket samt montere presseningen og slik at Den kan stå ute i regnet. Instrument panelet vet jeg ikke om jeg greier men det er vel greit å legge alt frem til en samleskinne under dashbordet først allikevell????? :smash:

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...