Jump to content

Prosjekt: Gjeld-frid II

Jon-Kåre

Recommended Posts

Er det noen kloke hoder som vet om jeg kan blande epoxy og mahogny beis før jeg setter inn bakdekket (blir neppelagt teak på i år) Eller er det kanskje lurest å sette inn fineren med mahognybeis (teak beis finnes det??) før behandling med epoksy?? og sist vil dette eventuelt ha noe å si for vedheften når jeg skal legge teakstaver. (tente jeg denne gangen skulle prøve meg med tech 7

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Ja, jeg har brukt denne i kabintaket, ble ganske bra.

Den blir mørkere jo flere strøk du har på, jeg har lagt bare ett.

Dryppfri er den også :smiley:

Problemet med denne blir vel at dekket må renslipes før legging av teakstaver??

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Jeg vet ikke men noen her på forumet må vel vite???

Skal du beise under epoxyen må du bruke vannbassert beis, ellers vil epoxyen få problemer med å feste seg til trevirket. Selv brukte jeg faxe interiørbeis (tror jeg), kjøpte den på små plastdunker a 0.5l eller noe sånt på OBS Bygg. Ha på beisen først og la det tørke godt, gjerne en dag, før du har på epoxy. Til slutt bør du ha på PU-lakk med UV-filter.

Ok denne har de på byggshopen her. Lakken må jeg vel slipe bort før legging av teakstaver da?

Ja, skal du lime med epoxy så må du slipe ned på rent trevirke. Vil tro at det samme gjelder uansett limtype for å sikkre godt feste. Ellers vil du jo bare lime stavene til lakken, og når den da evetuelt begynner og flasse/slippe så løsner det. Epoxy fester meget godt til rent og tørt trevirke.

Her er storesøsteren til Gjeld-Frid II

Dette er andre annonsen å¨like mange dager jeg finner på denne båttypen. Nesten så jeg blir anggrepet av 3 fotssyken

Litt annet som skulle være veldig relevant for tråden

Bilde

Bilde

Redigert av jonkare (see edit history)

• 4 uker senere...

Ja da er det en stund siden det sist var noe fremgang å spore hos meg. Dette har 3 årsaker. 1. Temmelig lei. 2. Stort arbeidspress. 3. Hengeren ble solgt med båten til han som eide den slik at alt ble mere tungvint. HAr båten hjemme da men da viser det seg at når dagen er slutt er og futten ute, ble litt lettere når jeg dro ned på jobb og bare hadde båten å tenke på. Iallefall har jeg nå fått sveiset ihop en henger som kan brukes til sjøsetting og opplagg, dog ikke til frakting mellom lagringsplass og verkstedet på jobben da mine rygge kunnskaper med en slik henger gjør at helgen går :lol:

Dette er hengeren som er laget av et understell til en plattformlift.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Ellers er instrument panelet nesten på plass samt det meste av slanger på motoren noe som ble utrolig dyrt med tanke på at det jo kun er noen slanger. Alt av disse er kjøpt nye.

BNår det skal sjøsetets er jeg uklar på men håpet er iløpet av 14 dager, blir nok ikke så mye ferdig iår som håpet var men så snart jeg ser at den kan brukes havner den på sjøen og restrende utsettes til neste år

Ja så har jeg og byttet gasswirer med Bastard og den passet fantastisk fint på lengden så hjertelig takk Bastard og håper du var like heldig med lengden

1.Ta motoren og prøvestarte den nå som røret som fører luft fra turboen til innsuget er ferdig. (tør ikke starte motoren i båten før den er trutnet)

2. Male innredningen et strøk til

3. Pusse ned dekket innvendig og lakke

4. Male fremdekket etter pussing og rep

5. Vurdere om motorkasse og akterdekk skal lages ferdeig med teakstaver i å eller om jeg venter til vinteren (setter isåfall fineren inn med epoksy)Her blir det nok epoksy behandling

6. Skrape ferdig dørene slik at speilene kan males og ramtreene behandles med mahognybeisd og lakkes.Stort sett ferdig , gjenstår litt skrapiong på speilene men dette er nedprioritert kan gjøres etter sjøsetting.

7. Lage skott i motorom som varmeveksleren skal monteres på.[skott og skott fru blom, festet er den iallefallcolor=#FF0000]

8 Isolere motorrommet mot støy Delvis utført

9. Montere inn motoren permanent. (alt av motorfester etc. er på plass)KUn noe feste av slanger igjen samt montering av drevet (Dæven slanger er dyrt gitt[/color]

10. Kjøre båten på henger inn til faderen slik at han kan legge opp strøm mens jeg drar til lithauen på tur. Dette ble ikke gjort men nå er han igang og skal ferdigstille tirsdag og eventuelt torsdag

11. Bunnsmøre etc

Ja sakte går det da jeg fortsatt er noe lei samt at jeg har bra trykk på jobben.

Så et spørsmål til medlemmene. Jeg tenkte å løfte båten opp i morgen for å gjøre rent mellom bordgangene for her er det mye dritt som er brukt av tidligere eiere. (klinket) Dereter lurer jeg på hva av følgende som vil være lurt å gjøre:

1. Legge farm mellom alle bordganger før priming og bunnsmøring.

2. Legge tech7 mellom alle bordganger før priming og bunnsmøring, priming og bunnsmøring på før denne herder for så å få båten på havet snarest mulig. Da er tanken at denne ikke vil få startet herdingen noe særlig for trutningen starter slik at det oversjkyttende vil bli presset ut under trutning.

Vetuge svar motas med takk. og nei båten blir ikke tett kunn ved normal trutning.

Redigert av jonkare (see edit history)

Hvis båten har trutnet nå, og den fortsatt ikke er tett, og vannet kommer inn bordgangene - da ville jeg nok kastet alle hemninger og lagt en stripe tec7 under vannlinje i alle bordganger. Husk også det nederste kjølbordet.

Treet vil jo ikke jobbe så mye mer om det er trutnet, så jeg ville nok tatt sjansen på tec7. Farm tetter jo også, men da gjerne i bruk på sprekker som vil bli tette under trutning...

Men det blir jo litt som å banne i kirken. :lol:

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Hvis båten har trutnet nå, og den fortsatt ikke er tett, og vannet kommer inn bordgangene - da ville jeg nok kastet alle hemninger og lagt en stripe tec7 under vannlinje i alle bordganger. Husk også det nederste kjølbordet.

Treet vil jo ikke jobbe så mye mer om det er trutnet, så jeg ville nok tatt sjansen på tec7. Farm tetter jo også, men da gjerne i bruk på sprekker som vil bli tette under trutning...

Men det blir jo litt som å banne i kirken. :lol:

Båten er ikke trutnet men av erfaringer fra tidligere år vet jeg at den ikke gjør det. Enten virker en av disse metodene eller så må det oppklinking til eller legging av duk og epoksy eventuelt skifte bunnen. Om det er å banne i kirken bryr jeg med vel ikke så veldig mye om bare det blir langt mellom hver gang lensepumpa går, Vanskelig med søvn når det er 30min mellom hver gang.

Tenkte at det med tech7 kunne bli en noenlunde permanent løsning :eek:

Tror at grunenn til hele problemet er at tidligere eiere har brukt alt fra silikon, sika, farm etc. og at dette har tøyd på klinken slik at bordene ikke greier å gå sammen lengre

Ja, det er jo litt omfattende og klinke om.

Samboeren til muttern gjorde dette på en snekke.

Han brukte små kiler som han satt mellom bordgangene, og så skrapte han vekk med baufil blad.

Viktig og ikke ta for mange klink av gangen.

Men han er jo ufør så han har ikke problem med tia :wink:

Også er det jo litt alreit og restaurere uten nymotens remedier

Redigert av bastard30000 (see edit history)

Du har nok funnet grunnen til problemet ditt der Jonkare. Det du kanskje bør tenke på, er at hvis du går til den noe drastiske løsningen å legge tec7 mellom alle bordgangene vil jeg tro at dette er noe som også vil sprekke opp etter hvert. Kanskje allerede neste gang du tar båten opp og den får tørket litt. Jeg vil tro at du da har et virkelig helvete gående for å få den tett igjen, med masse tec7 som er størknet men ikke tett mellom bordgangene...

Jeg tror jeg heller ville brukt fett/farm eller noe som lar seg skrape bort enkelt, eventuelt også hamp. Men det er nå mitt synspunkt. Og gjøre som Bastard foreslår, og klinke den opp til vinteren.

Hvis ikke oppklinking er et alternativ ville jeg faktisk vurdert duk i stedet for å legge tec7...

Jeg vet egentlig ikke om det er mindre arbeid med duk, tviler på det egentlig.

Men, kan man ikke bruke tynne (veldig tynne) remser med tjærefilt mellom bordgangene for og ta opp ujevnheter? Mulig det er tabu også :blush:

Problemet for mange trebåt eiere er nok kanskje at man ikke har mulighet for og ligge på vannet hele året. Jeg har helårs plass og det er jeg sjeleglad for :smiley:

Du har nok funnet grunnen til problemet ditt der Jonkare.

Er nok klar over at dette er problemet je. Når jeg skraper mellom bordene glipper det nok med cirka 2-3mm minst. Tanken var at om dette ble fylt med et jevnt lag som heftet til bordene ville fremtidig trutning og klemme dette ihop men mulig jeg er på bærtur så takk for bra innlegg trulte. Kan vel og nevne at den måten denne båten er klinket på har jeg ikke sett tidligere da det på alle bord er over og under fals lik det du finner på bordkledning

2-3 mm er jo en god del ja... Gjelder det hele båten, eller er det bare noen steder? Jeg har det slik på en bordgang et lite stykke fra akter og fremover i båten min. Jeg hadde tenkt å bare klinke det opp. Det er jo ikke så mye jobb når det er snakk om bare èn bordgang.

Jeg er også litt usikker på om tec7 fester seg såpass til overlfaten at den står imot trykket fra sjøen under båten... Hva tror du? Når jeg har natet med tec7 har jeg kunnet dra ut hele remser etter at den er tørket når jeg ikke har vært fornøyd med jobben min. Skjønner? Det er jo relativt stort trykk fra utsiden på båten under vannlinjen...

Den var litt vrien den der Jonkare :wink: Men problemer er til for å løses... Høres ut som en rimelig spesiell klink du har også ja... Kanskje en del værre å klinke om igjen enn med vanslig klink også?

Mange spørsmål detta her....hehe. Det jeg lurer mest på er om det er slik under hele båten...??

Du kan luse, dette kan du gjøre selv om båten din er klinket. Du freser et spor mellom bordene og limer en list med epoksy, da kan klinkene være så slakke de bare vil, og lekker klinkene er det bare å ta de ut og sette en treplugg der.

Mahogny trutner veldig lite i forhold til andre tresorter (nesten ingenting ) det er noe av det som er veldig spesielt med dette treslaget.

Kommer jeg til med en fres her da?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...