Jump to content

Prosjekt: Gjeld-frid II

Jon-Kåre

Recommended Posts

Sirkelsag

Det går nok ikke så lenge vi prater om en klinket båt hvor bordene ligger over hverandre med overlapp

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Jo, det går. Hvorfor skulle det ikke gå?

Du kommer ikke til med sagen, skulle dette gå måtte bladet befinne seg absolutt i den ene siden av denne. Den nærmeste jeg vet om er sirkelsagen til Festo og her ligger bladet 1 cm innpå sålen. Kuttet må komme i overlappen mellom bordene

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Det tør jeg ikke da fingre og helse er viktigere en tett båt, tror og at det ville bli vanskelig med styring og dybde

Kjølbordet mitt var løsnet og vannet fosset inn, første gangen jeg satte ut Noralotte.

Tok båten opp igjen...lot den tørke en dag, og skrudde fast med 100+ skruer - og la en god stripe med sika i overgangen. Satte ut igjen og det som kom av vann da holdt min lille lensepumpe unna. Nå 3 uker etter er båten tilnærmet tett (men den trutner enda tror jeg) - har vel 2-3 timer mellom hver lille lensing.

Om jeg skal ta opp båten til høsten, så vil jeg dekke over sika`n med fett - som da motvirker tørking og sprekkdannelser.

Jeg hadde gått for tec7 i bordgangene. :sailing:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Ja jeg tror nok det blir tech7 tror ikke jeg gjør annet galt en å skaffe meg litt ekstraarbeid om det skulle skjære seg

Har man kunne hatt et skikkelig opplegg for føring av fres/sag/vinkelkutter tror jeg at jeg mere hadde vurdert denne løsningen men jeg tror det blir vanskelig. Har spekulert på om det er en lettvint måte å fjerne grumset som er mellom bordene idag men havner hele tiden på at dette må gjøres mekanisk for hand

Du kan fuge mellom bordgangene med epoxy da, legge slike hulkil fuger.

Men du får en veldig stiv båt har jeg hørt, og skal egentlig ikke være så bra for klinkbygde båter,

Fremgangsmåten er beskrevet i blekka til westsystem

Du kan fuge mellom bordgangene med epoxy da, legge slike hulkil fuger.

Men du får en veldig stiv båt har jeg hørt, og skal egentlig ikke være så bra for klinkbygde båter,

Fremgangsmåten er beskrevet i blekka til westsystem

Har man har hørt og hva som er fakta er to helt forskjellige ting, hvis man ikke vet skal man være forsiktig med og gi råd. Redigert av dospen (see edit history)

HAr bestemt meg for å gå for tech7. Har åpnet mellom alle bordgangene i ettermiddag, gjenstår noe skraping for å få bart trevirke på det hele. Løsningen ble en enhands vinkelkutter med diamant blad i. Nei dette er ikke noe redskap for å luse med som foreslått tidligere i tråden. Treo man måtte ha hatt det rene robot anlegget men for det jeg skulle funka det rimelig bra. Saget cirka 3-5mm inn og må da og gå over for å pirke ut eventuelle rester. Blir ikke dette greit går jeg for duk og epoksy til neste år. Jeg vet at mange er motstander men tett båt vil jeg ha og bytting av bordene under vannlinjen for komme hvis det ikke blir velykket. Skikkelig innsasing med boracol burde kunne hjelpe før denne behandlingen, uansett er dette ikke noe å tenke på før båten er sjøsatt så jeg ser om det jeg nå gjør vil virke positivt eller ikke.

Hvis jeg husker kamera i morgen skal jeg ta bilde av et justerbart annlegg jeg laget på noen få minutter.

Fint det men husk på at min båt er klinkbygget slik at det må skjæres oppover helt inntil nedenliggende bord og ikke slik som det blir på din der du kan skjære tilnærmet rett inn.

Ja igår ble jeg ferdig med sliping og rengjøring så hvis været står den gode sånn rimelig bi så blir det fuging, priming og bunnsmøring imorgen.

Min far har og hvert her og gjort en god begynelse på det elektriske, dette skal han fullføre på fredag så langt det er mulig. Ja så da satser jeg på swjøsetting på fredagsettermidag /kveld eller lørdan

Ja da ble det sjøsetting klokken 2330 igår kveld, som man ser av bildet har motorbytte ført til at hun ble noe baktung :nonod: Jeg forstår det ikke helt for etter veieing skal den nye motoren veie det samme som den gamle. Men men lite å gjøre med det. Det ser ut til at jeg må tilføre cirka 90-100kg i fremenden men dette for vi vente med til den er ferdig trutnet.Bilde Ved besøk i havna klokken 0530 idag så er status den at pumpen går cirka hvert 45 minutt og jeg ser en lekkasje langs øverste bordgang

Flott å se at Gjeld-frid II har det fint der hun ligger. Litt ballast i baugen vil nok gjøre susen, men også bidra til litt mer lekkasje, da bordganger som nå ikke ligger under vann kommer under....men det trutner jo fort. Om pumpa bare går hvert 45. minutt så er det jo tilnærmet tett allerede, og da har jo joben virket fint! :flag:

Flott båt! :sailing:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Er det mulig at vekten på motoren er cirka den samme som tidligere men at cirka 35cm kortere lengde gjør at vekten blir konsenttrrert lengre bak?. Vekten jeg veide på har en feilmargin på +-20kg så noe særlig mere en 20kg skulle den iallefall ikke veie. Ja ja jeg begynner med å flytte forbruksbateriet lengre frem og til motsatt side så får jeg legge ballast i mangel av trulte for å kompensere resten. Tenkte kanskje slike bly dingser som de bruker til avbalansering av dekk lagt inn i dekkslanger kunne være tingen, noen som har erfaring med dette.

Ellers så gjenstår det nok litt arbeid med kobling av instrumentpanel, dører etc

Gratulerer med sjøsettingen.

Håper inderlig ingen problemer oppstår, nå som du har nedlagt så mye arbeider i denne.

Ønsker meg flere bilder av båten, bakfra, fra sidene, samt interiørmessig. Ordner du dette ??

Det er ikke mange igjen av disse typene. Har du noen oversikt over gjenværende?

Bilder skal vi nok få til etterhvert.

Gjenværende:

1. Koble opp instrumentbordet

2. Få tak på gass/gir hendel

3. Koble gir wire til drevet(glemte det faktisk av før sjøsetting men tror jeg greier det fra brygga)

4. Gjøre ferdig skraping av dører slik at disse kan lakkes og males samt monteres.

5. Få prøvekjørt motor for å se om denne funker.

6. Montere mast, ventiler og handrekker på kahytt taket.

Neste år.

1. Nytt fremdekk/dollbord

2. Nytt dekk innvendig????(ikke prioritert)

3. Oppsussing av overbygg.

4. Skraping/lakking av innvendige bjelker

5. Pussing innvendig samt oljing.

• 3 uker senere...

Ja da var det en stund siden sist, dette da jeg har mye jobb fortiden samt at jeg har hvertr ille plaget med båten og motormontasjen.

Litt historikk om hva som gikk gærnt:

- Koblet oljeslangene til turboen feil vei slik at 3l olje rant nedi kjølsvinet, og turboen ødelagt

Resultat: Fjernet hele turbo opplegget(aldri kastet boert så mye pengeer på ingenting)

- Båten lekk som en sil pumpen gikk hvert 7,5 minutt

Resultat: Båten på land og så da at det rant fint og pyntelig ut langs hele hekken, la drev og tech 7 inn i sprekken mellom hekken og bunnbordene så nå går det cirka 5 timer mellom hvergang den går. Restrende lekkasje konstaterte jeg er fortsatt bak men jeg venter litt og ser det an for blir det ikke værre en nå så for det vente til vinteren.

- Vet ikke hve som gjør det men utløpet for eksos i drevet ble for trangt slik at motoren bremset.

Resultat: Har lagt eksosen og kjølevannet utenom drevet og fikk noe mere fart.

- Trikset og mikset til en ødelagt gass/gir hendel (må spare noe på lappene nå før ferien.

Resultat: Fungerer, men har du bastard din tilsalgs etter ferien så kjøper jeg)

- Mindre fart en forventet oppnår nå cirka 13,5knop på gps. Dette synnes jeg er noe lite iforhold til opplevelsen da det føles mere som 20 og ser slik au på båten og.

Resultat: Har ikke fått innstalert turtelleren slik at jeg vet ikke om jeg har rett proppel og turtall noe jeg får sjekka til helgen tror jeg (en gps kan vel ikke vise feil, dvs på høyden gjør den faktisk det)

- Strøm opplegget ikke helt ferdig.

Resultat: Skal etter sigene bli ferdig til helgen. Kan nevne iforhold til en annen tråd der det spørres om 24/12volt,. Dette er noe jeg har dvs 24v på motor og trimflaps samt en pumpe. og 12v på forbruk. Ikke spør meg om hvordan dette fungerer men begge batteri bankene lades opp med motoren og jeg kan ikke se noe problem med dette. Ja det står en lader mellom 24 og 12 volt bankene.

Ja dette var oppsummeringen så langt har vel ikke så mye mere å tilføye enda da jeg enda bare har fått tatt 2 korte 5minutts turer hvorav den første ble stoppet av for trangt utløp for eksos. Den andre kunne nok hvert lengre men på grunn av endel bølger så valgte jeg å vente med en skikkelig gjenomkjøring til vannet er flatt

Ja jeg tror nok det blir tech7 tror ikke jeg gjør annet galt en å skaffe meg litt ekstraarbeid om det skulle skjære seg

Etter vel 14 dager på vannet ser det sålangt ut til at dette var velykket. Kan kun se vann langs et halvt bord men er usikker på om dette vannet kommer fra speilet. Som det gode herskap sikkert har forstått ble ikke denne behandlingen utflrt akter :cryin:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...