Jump to content

Prosjekt: Gjeld-frid II

Jon-Kåre

Recommended Posts

Bilder skal vi nok få til etterhvert.

Gjenværende:

1. Koble opp instrumentbordet

2. Få tak på gass/gir hendel

3. Koble gir wire til drevet(glemte det faktisk av før sjøsetting men tror jeg greier det fra brygga)

4. Gjøre ferdig skraping av dører slik at disse kan lakkes og males samt monteres.

5. Få prøvekjørt motor for å se om den funker

6. Montere mast, ventiler og handrekker på kahytt taket.

Ja litt blir da gjort selv om været er forferdelig og det er travelt på jobb.

Får ordnet med turteller idag slik at jeg får sjekket turtallet. Tror nok proppellen jeg har på er forstor, Høres ikke ut som om motoren får det turtallet den skal ha.

Har mindre proppel liggende så etter montering ev turteller får jeg prøve litt for å se hva som funker best. Har en større og men den ser jeg på som uaktuell.

Er det noen som har noen formeninger / erfaringer om hva bytte til lettere og mere riktig proppel kan ha å si for farten 1knop 3 knop ????

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Da har jeg fått montert turteller uten at jeg er helt sikker på om den viser rett. Vi justerte den inn til 600 omdreininger ved tomgang så noe mye feilvisning skulle det ikke være.

Da jeg var spent på utfallet ved proppelskifte byttet jeg igår til mindre proppel altså før montering av turteller.

Topp turtall med den minste proppelen ble 2730, maks turtall på motoren skal være 4000

Uten at jeg vet det så tror jeg ikke størrelsen på proppelen er årsaken.

Hva kan andre årsaker være??? (pøs på med muligheter)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Ved full gass utren belastning får je 3800 omdreininger slik at det vik kanskje si at minste proppel ikke er liten nok?? 14x16. Har nå på 14x18 og får med den cirka 2500 på full fart. Noen som har forslag om hva som kan passe eventuelt om det er andre ting som kan utgjøre mangel på turtall?

Nå ble jeg litt forvirret 3 til 4" sier du hva mener du med det?

På den minste proppelen står det 14x16 da antar jeg at tallet 14 står for stigningen og tallet 16 for diameter?

Da jeg byttet propell på Slagskibet så gav en tomme forandring på stigninga en forandring i turtall på 350-400. Det er derfor jeg spurte om turtelleren din viste rett. Men det er verdt å merke seg at jeg har innenbords diesel med aksel. Har du drev så er det kanskje ikke samme forholdet mellom stigning og turtall :confused:

Det er sikkert ikke riktig at du må ned i 11-12" stigning :eek: Men bruker du den minste propellen du har så er det bare 200 rpm du mangler. Kanskje du burde få Winrace til å beregne hvilken propell du trenger ?

Nå ble jeg litt forvirret 3 til 4" sier du hva mener du med det?

På den minste proppelen står det 14x16 da antar jeg at tallet 14 står for stigningen og tallet 16 for diameter?

14 er diameteren og 16 er stigningen.. Dette er den normale måten å anngi en propelldiemsnjon på

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

• 1 måned senere...

Har ikke noe nytt å komme med angående Gjeld-frid II annet en at jeg bruker båten da med resusert turtall på motoren (les mangler 1000 omdreininger) og høyt olje forbruk

Tok imidlertid ut et annet prosjekt fra sin lagringsplass da jeg desverre ikke kunne stå der lengre. Hva og om jeg skal gjøre noe med dette prosjektet annet en å fortsette å lagre på det er uvist men jeg tenkyte jeg kunne dele noen bilder med dere

Bilde

Bilde

Bilde

Jeg trenger ingen påminnelser om at skroget er oppsrukket da jeg vet dette :lol:

anken er å lager overbygg i mahogny og male selve skroget hvit

Skroget er 8,05X3,0 og er bygd i gran med øverste del i mahogny. Helplanende skrog

Det er nok et skrog som ikke har hvert på vannet annet en når jeg slepte det fra der det ble bygd. Fikk det bygget mens jeg var ung og optimistisk (1998) og før jeg fikk unger og eget hus. Jobbet da og kun som snekker bas slik at jeg var optimistisk med hensyn til fritid. rett før det ble ferdig bygd startet jeg også bygging av eget hus slik at skroget ble stående for lut otg regnvann. Nå er ikke standen så gærn på skroget at det ikke lar seg fikse med litt lusing og pussing før det skal males men om jeg noengang starter ja se det er uvist

Her er noen bilder av Gjeld-frid II liggende i bøye nedenfor huset vår tatt fra lofts verandaen, herlig utsikt

Bilde

Bilde

Bilde

Redigert av jonkare (see edit history)

For en flott båt. :smiley:

Gratulerer.

Nå kan jeg være helt på jordet, men etter gir-massakeren :headbang: vår, (den må vel inn på tabbe-tråden, host-host) lærte jeg at det er forskjellige utvekslinger på ellers like gir. Ettersom du har byttet motor, så tenkte jeg at du kanskje har en annen utveksling på giret nå. Da skal du i så fall ha en annen propell enn tidligere. (Alt dette da i følge egen dyrekjøpte erfaring.) Og det igjen kan kanskje ha noe å gjøre med turtallet?

Redigert av Skorgenes 1964 (see edit history)

Flotte bilder av en flott båt! Og nydelig utsikt også. Var heldig med været da....har fått forståelse av at det ikke har vært slik vær hele sommeren nord for Trondheim... :rolleyes::wink:

Ja det har ikke blitt anledning til for mange slike på verandaen iår :drink: Men nå har vi hatt 3 fantastiske uker. Før de kom var jeg klar til utflytting men dette har gått over nå :cheers:

For en flott båt. :smiley:

Gratulerer.

Nå kan jeg være helt på jordet, men etter gir-massakeren :headbang: vår, (den må vel inn på tabbe-tråden, host-host) lærte jeg at det er forskjellige utvekslinger på ellers like gir. Ettersom du har byttet motor, så tenkte jeg at du kanskje har en annen utveksling på giret nå. Da skal du i så fall ha en annen propell enn tidligere. (Alt dette da i følge egen dyrekjøpte erfaring.) Og det igjen kan kanskje ha noe å gjøre med turtallet?

Jeg har nok slått meg til ro med at denne motoren er utslitt og da synes det billigere for meg å kjøpe en motor fra en toyota hiace eller lignende og flytte over mariniseringsutstyret til den en å starte med full overhaling av denne. :crazy:

Redigert av jonkare (see edit history)

• 1 måned senere...

Noen som vet noe om denne motoren Ford Mondeo TDCI 01/04 er 115hk og spekulerer i den for å marinisere til Gjeld-Frid II. Har funent ut at det ikke går å få tak på ferdig eksosmanifoil men denne får jeg enten laget eller tilpasset den fra Toyota motoren hvis det går. Glemte selvsagt å spørre selger om hvor mange løiter den er på?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...