Jump to content

Dynaplate - lokal jording


Aquarius

Recommended Posts

Hei,

 

I forbindelse med installasjon av Victron MultiPlus inverter/lader og skilletrafo, skal jeg nå montere jordingsplate for lokal jording (kreves ved installasjon av inverter/generator - selv ved bruk av skilletrafo).

 

Eneste egnede og anerkjente produktet jeg finner er Dynaplate. Ser at Dynaplate er diskutert på forumet en rekke ganger, men finner ikke helt svar på følgende:

 

Det beskrives at platen er egnet for demping/avkobling av RF støy (som man typisk får fra bl.a. generatorer og inverterer), bedring av signalforhold for særlig Loran og SSB radioer, samt generell lokal jording og avkobling av lynnedslag.

Skal også motvirke elektrolyse og galvanisk tæring. Platen skal være montert slik at den til en hver tid er dekket av vann.

 

Til dette har jeg følgende spørsmål som jeg håper dette glimrende og erfaringfulle forum kan hjelpe med:

 

1. Ser man bort fra Loran og SSB radioer, gir virkelig ikke platen noe bedre jordplan for VHF og vanlig FMradio/TV enn det jordplan som naturlig oppstår gjennom drev, akslinger og andre koblede vannforbindelser? (Leste et eller annet sted om en test som konkluderte med at platen måtte monteres svært nære vannspeilet for å gi noe merkbar signalforbedring!)

 

2. Det beskrives at platen er egnet (og tydligvis godkjent i USA) som jording/avkobling av lynavledere (gjelder vel hovedsakelig for seilbåter og større motorbåter med egen lynavleder). De små gjennomgående feste/koblingskruene kan da umulig tåle belastningen fra et lyn uten å brenne av!

Hadde tenkt å koble 4 kvmm kabel mellom plate og batteriminus/båtjord. Bør større dimensjon benyttes?

 

3. Er det noen på forumet som har montert Dynaplate på planende båt? Hvor er da platen montert?

Montering bak på speilet gir ikke jording i plan, men hvis platen uansett ikke gir noen signalforbedring - og inverter ikke benyttes i planhastigheter har vel kanskje ikke dette betydning? (For å slippe ytterligere hulltaginger under vannlinje vurderer jeg å montere platen på en brakett mellom drevene, festet over vannlinjen - med kabel inn under badeplattform.)

Monteres platen under båten, bør den da monteres i særlig forhold til svinger/lodd? Går ut ifra at denne lille tynne platen ikke er av betydning for vannstrøm mot propellere.

 

4. Ser ut som Dynaplate Standard størrelsen tilfredstiller forskriftenes krav til jording plateareal. Noe poeng i større plate for en 2 kW inverter?

 

 

:cheers: Ønsker ellers alle Båtplassens medlemmer en riktig god påske. :cheers:

Mvh Aquarius

Link to post
Share on other sites

Hej Aquarius !

 

du har många spm om dynaplate ?

 

nr 1

 

vid VHF så har de fleste antenner 'inbyggt' jordplan (ex GP antenner ) dvs du behöver ikke en dynaplate her,

för många VHF antenner rekker oxo ex stag eller vant som 'jordplan' til antennen,

det er bare SSBer der man har en 'ren' antenn som behöver ett externt jordplan, det har oxo litt o göre med på vilken frekvens man sender.

 

 

nr 2

om en dynaplate duger som jordplan för lynavledning, det er jag ytterst osikker på eftersom det

er enorma strömmar som skall passere på kort tid, skulle faktiskt kunna tenke mig tvärt om att

har du en dyneplate der all ström skall passere fra ett lyn-nedslag så er nog risken stor att

du har ett stort hål i båten like stort som dyneplaten...........

lyn o båt o hur man skall skydda sig 'därom tvista di lärde' :wink:

 

nr 3 o 4

ingen erfaring..trodde lokaljord var mest när man låg med landström?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Endelig en som bekrefter at det er påbudt med lokal jord når en bruker inverter uten landjord. Jeg tok opp dette temaet her https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=19494

Men synes ikke fikk noe relevant svar fra baatplassens medlemmer.

 

Jeg vl anta at påbudet også gjelder båt i fart, slik at du burde montere dynaplata slik at den alltid er under vann, dvs. at en planende båt bør ha den på undersiden.

 

Hvordan har du ellers tenkt deg forholdet til landjord når du tar strøm i marinaen. Vil du da bryte landjord og bare jorde til dynaplate? Jeg mener det er lovlig dersom du har advarsel om å koble til landjord når båten er på land.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Aquarius, det var nytt for meg at det kreves lokalt jordplan for aggregat, selv når en bruker skilletrafo. Det hadde vært fint om du kunne få den som hevder dette, til å referere til en eller annen paragraf i ett eller annet reglement.

Forøvrig mange interresante problemstillinger du tar opp, og det skal bli spennende å få svar på disse.

Link to post
Share on other sites

Så langt jeg vet finnes det ikke noe forskrift om denne jordforbindelsen.

Det man snakker om her dreier seg antakeligvis om US-amerikanske forskrifter,

som ikke har noe å gjøre med CE.

 

I USA finnes det et forskrift (ABYC) som sier at invertere og aggregat skal har internt forbindelse mellom 0-leder og inverter-/aggregat-hus.

Det betyr at negativt forbindelsen (inverterhus) skal også jordes til felles-batteri-minus (Negativ).

Det er alt.

 

Ellers kan man spørre seg hvorfor inverter eller aggregat skal ha forbindelse med landjord når strømmen ikke blir produsert på land (med felles-null eller jord).

 

Derfor har ikke noe CE-produsert inverter eller aggregat et jordforbindelse.

Likevel KAN disse jordes, men en inverter som blir brukt i en bil har vel ikke noe forbindelse til jord heller.

 

:seeya:

Jørg

 

Redi.:

Aquarius, det du har skrevet

Det beskrives at platen er egnet for demping/avkobling av RF støy (som man typisk får fra bl.a. generatorer og inverterer), bedring av signalforhold for særlig Loran og SSB radioer, samt generell lokal jording og avkobling av lynnedslag.

er vel mer grunnen av at du skal jorde det. Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei Gunga Din,

 

og takk for tilbakemelding.

 

Hvorfor jeg spør om sette med signalforbedring er fordi Dynaplate/Guest fokuserer på dette i sin produktspesifikasjon for jordingsplatene.

Fikk også høre dette med VHF og radio/TV signalforbedring da jeg forespurte hos Maritim på Slependen.

 

Vet at Loran er et navigasjonsystem mye brukt i skipsfart, men er dette i vesentlig bruk for lystbåtflåten?

Hva slags utstyr i lystbåt benytter SSB? Radio/TV? (Burde vel kanskje huske dette fra teleteknikken på skolen, men :nonod: .)

 

 

Hadde en hyggelig kveld ved besøk om bord i en seilbåt i fjor. Da kom diskusjonen i gang etter at eieren av denne seilbåten hadde forbundet stagfestene med 25 kvmm kabel direkte til en standard Dynaplate. Han hadde fått anbefalt dette av Dynaplate forhandler (vet ikke hvem).

Personlig synes jeg dette virker hasardiøst selv om Dynaplate åpenbart beskriver dette som egnet applikasjon. Ville tro at de to Dynaplate 5 mm festeskruene ville svi av og etterlate to gedigne skrogperforeringer ved et lynnedslag :diving: .

Mvh Aquarius

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

ikke lett dette med jording i båt. Brukte MYE tid på å søke informasjon om dette før jeg i fjor kjøpte skilletrafo og inverter.

Søkte både offentlige instanser, skipselektrikere, båtverksteder osv for informasjon, men satt igjen med mange og til dels vage svar :confused: .

 

Det er viktig å merke seg at som for øvrige elektriske installasjoner, er også en 230V installasjon i fritidsbåt sammensatt av flere forskrifter og normer.

Grunnleggende for fritidsfartøy er EU direktiv 94/25/EG.

For 230V vekselstrømsanlegg i fritidsbåter gjelder forskriften NS-EN ISO 13297 Mindre fartøy - Elektriske systemer - Vekselstrømsinstallasjoner.

Denne utfylles av forskrifter som det åpenbart er litt uenighet om. Noen mener NEK400 kommer til anvendelse, andre NEK410.

Det mange glemmer er imidlertid at det for elektriske apparater også foreligger spesifikke produktnormer som kommer til anvendelse uansett hvilken installasjonsforskrift man benytter.

 

Til informasjon nevnes at tilsvarende forskrift for likestrømsinstallasjoner heter NS-EN ISO 10133.

 

Det finnes en rekke mindre invertere som er dobbeltisolert (klasse II) og som ikke har jordet strømuttak. Dette er normalt laveffekt invertere for portabel bruk. Disse krever ikke jordingstilkobling.

Større og kraftiger invertere er normalt utført i isolasjonsklasse I og skal da i hht produktnormen tilsluttes beskyttelsesjord.

 

I min installasjon med Victron skilletrafo og Victron MultiPlus inverter/lader, står det i installasjonsanvisningene for både skilletrafo og inverter, at disse MÅ TILSLUTTES UAVBRUTT BESKYTTELSESJORD.

 

Hva 230V generatorer i båt angår, beskrives de jeg kjenner til som for klasse I invertere.

 

Men så til det som jeg oppfatter som kjernen i hele jordingspørsmålet - definisjon av jording i båt?

 

I ISO 13297 (installasjonsforskriften) defineres to typer jording: Fartøy jord (Craft's ground - pkt. 3.1) med potensiale (0 V) tilsvarende jordens overflate - og beskyttelsesjording (Protecting grounding conductor- pkt.3.6) som er fartøyets interne jordingsystem mellom fartøyets forskjellige jordede komponenter.

 

I forskriftens kapittel 4. General requirements, beskrives i pkt. 4.2 at beskyttelsesjording skal tilsluttes fartøy dc negative jording så nær batteriminus som praktisk mulig.

Både DSB og skipselektrikere jeg snakket med i fjor mente at "fartøy dc negative system jord" = "fartøy jord", og at forskriftsmessig fartøy jord med landjordingsforbindelse eller jordingsplate måtte etableres.

 

Drev, propeller, propellakslinger, metalliske skroggjennomføringer osv. godkjennes ikke som jordingsforbindelse mot sjøvann. Til det kreves jordingsplate med flate min. 0,25 kvm - eller Dynaplate som for de fleste blir den praktiske løsningen.

 

Så slik jeg har blitt forklart forskriften ved brutt landjordsforbindelse, er beskyttelsesjord = fartøyjord = moder jord/sjøen som medfører lokal jording med jordingsplate - også ved bruk av skilletrafo.

 

Støtter derfor Ingars gjentatte argumentasjon for brutt landstrømsjord og montering av jordingsplate. Da mener også jeg at forskriftene tilfredstilles uansett hva man måtte ønske å installere av skilletrafoer, invertere og generatorer.

 

:sleep: Dette ble langt og tungt, men forhåpentlig vis forståelig :wink:

Mvh Aquarius

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...