Jump to content

Wallas 30D - parafin eller diesel?

magbolme

Recommended Posts

Min "gamle" Wallas (3200) tok kvelden i helga, og det så meget dårlig ut for påsketur. Det viste seg imidlertid at Jama Marina i Stavanger hadde deler på lager. Det var allikevel én hake ved dette: Kretskortet som iallefall måtte byttes koster ca to tusen spenn.

Nå var rådyra gode, men Hetland senior og junior hos Jama framviste ypperlig service, og solgte meg en utstillingsmodell Wallas 30D til en meget bra pris.

Nå er Wallasen på plass i båten, koblet til den samme parafintanken som den gamle (30D kan kjøre på diesel eller parafin). Har imidlertid lurt på å koble varmeapparatet til dieseltanken etter påske.

I den forbindelse vil jeg gjerne høre om noen kan fortelle meg fordeler og ulemper med å kjøre på diesel henholdsvis parafin. Noen fordeler med diesel sier seg selv: Man slipper å ha to typer drivstoff, slipper å ha egen tank, større tank (110l mot ca 10). Andre fordeler (og ulemper)?

Magnar

Redigert av magbolme (see edit history)

Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!"

Heisan

Jeg trodde Wallas 30D kun gikk på diesel jeg..... Mulig jeg tar feil, men haddde ihverfall dobbeltsjekket det først.

Den kan gå på begge deler - kjørte den på parafin i går!

M

Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!"

Dieselen er vel litt mere "urein" enn rensa parafin (lampeolje) og kan vel sote p.g.a. dette Jeg har også en 30D som jeg kun bruker diesel på. Må legge til at jeg kun har brukt den i en sesong og har ikka vært plaget av soting. Tenkte i forbindelse med oppstart at jeg skulle brenne den rein ved å svi av en liter lampeolje før jeg igjen kobler røret ned i dieseltanken på båten igjen. Om dette er nødvendig vet jeg ingen ting om. Forøvrig en god varmer, stiller bare inn ønsket temp. på termostaten så ordner varmeren resten...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...