Jump to content

Erfaringer med Wallas Safeflame 1000


Speedy

Recommended Posts

Har i går prøvd å starte opp mitt kokeapparat i båten. Har en Wallas Safeflame 1000 m/ 2 plater.

Ved oppstart hører jeg at det tikker og det kommer røyk (mye)ut av eksosutløpet men det blir liksom ikke noe varme av det... Lot apparatet stå på i 10 minutter men kjente en liten "lunk" i den ene plata. Lurer derfor på om noe har skjedd i løpet av vinteren med apparatet? Kan også nevne at lampeoljen har stått tilkoblet apparatet i hele vinter....

Trenger noe hjelp / info om hva som kan være feil, er det vanskelig å ordne mm.

Har også trålet internettet etter info og splitt tegninger men finner ikke noe. Har vært på Wallas sin hjemmeside og Erfaringsbasen til BP uten videre hell.

 

Leser også noe om å bruke Isopropanol for å rense... Lurer derfor på om dette bare skal pumpes gjennom eller om ovnen skal starte brenneren for at dette skal virke???

 

Hjelp trengs snarest da båten skal på påsketur sammen med sine eiere :flag:

Link to post
Share on other sites

Lampen skal lyse når apparatet er varmt nok, når du har startet Wallasen din skal du ikke skru den av før lampen er tent, du skal heller ikke sette den på igjen før lampen har slukket.

har selv hatt det samme koke apparatet og når det ble for mye avgass byttet jeg veke og gløde fjær.

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Takk til baatplassen.no for nok en gang å bli min problemløser. Etter noen dager på sjøen stoppet min Wallas 1000 Safeflame (med plater). Vi kokte poteter til grilling om kvelden, men da vi skulle steke egg og bacon til frokost klarte panna knapt å smelte smør. Tenkte da ikke på at spenningen kunne være et problem. Men vi hadde sittet noen stykker i vår båt om kvelden, Radio, kjøleskap og el-toalett skal jo ha sitt. Ikke minst når man sitter til soloppgang :cheers_wine::cheers: Dessuten er vel batteribanken over middagshøyden. Etter en kort kjøretur så ville vi koke poteter neste kveld, men gryta ble knapt lunken før apparatet stoppet. Tenkte da at noe var feil på apparatet., men selvfølgelig hadde vi ikke fått ladet tilstrekkelig.

Fikk tid til å søke litt på båtforumet i kveld, Tre årsaker var gjengangere: Veke, glødetråd og batterispenning. Tok meg en tur i båten for litt siden, da den har stått med landstrøm/ladertilkoblet siden lørdag. Testet med vann i kaffekjelen, og den kokte på normal tid. :yesnod:

Beste båtforumet! :thumbsup:

 

P.S. Leste gjennom flere tråder her om emnet, men jeg tenkte jeg måtte løfte en av dem siden problemet var løst.

Redigert av Møkkalasset (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...