Jump to content

Ny oppdatering for Raymarine C- og E-serie ute!

Gøffe

Recommended Posts

Her er linken: Raymarine

Raymarine skal også slippe et nytt og bedre program for overføring/lagring og redigering av ruter og waypoints. Dette skal erstatte det mindre vellykkede "Waypoint Transfer Utility". Ser ut til at dette enda lar vente litt på seg.

Her er detaljer for C-serien:

Raymarine is pleased to announce the release of software version 3.16 for the C70, C80 and C120 Multifunction Navigation Displays.

This software replaces previous versions 2.17, 2.14, 2.12, 1.24 and 1.21. It is not necessary to install any prior versions of software before installing version 3.16.

New version 3.16 software includes many new exciting features and enhancements for C-Series.

New Product Features

AIS (Automatic Identification System) Support.

(Requires separate AIS receiver, sold separately.)

NAVTEX (Navigation Text Messaging) compatibility

(Requires separate NAVTEX receiver, sold separately.)

Product Enhancements

Chartplotter Enhancements:

Password protected way points

User selectable track interval ( by distance or time )

Ability to change chart water color from white to blue

GPS-based log counter and 4 GPS-based trip counts

Engine Data Application enhancements:

Fully configurable engine data display

J1939 and NMEA 2000 engine data support

Support for triple engine monitoring

Data Display enhancements:

Fully configurable data display

Graphical compass display

Graphical historical data

General System Enhancements:

GPS time offset to 1/2 hour resolution

NMEA 0183 broadcast of wind data

Next generation radar scanner support

(for RD218 and RD424 radomes)

E-serien:

Raymarine is pleased to announce the release of software version 3.20 for the E80 and E120 High Performance Multifunction Navigation Displays.

This software replaces previous versions 2.30, 1.23 and 1.11. It is not necessary to install any prior versions of software before installing version 3.20.

Like its predecessor, version 2.30, version 3.20 is fully compatible with Navionics Platinum cartography.

New version 3.20 software includes many new exciting features and enhancements for E-Series.

New Product Features

Satellite weather application (requires Raymarine SR100 Weather Receiver and subscription to SIRIUS® Marine Weather Service, sold separately). Available in US market only.

AIS (Automatic Identification System) Support.

(Requires separate AIS receiver, sold separately.)

NAVTEX (Navigation Text Messaging) compatibility

(Requires separate NAVTEX receiver, sold separately.)

Product Enhancements

Chartplotter Enhancements:

Password protected way points

User selectable track interval ( by distance or time )

Ability to change chart water color from white to blue

GPS-based log counter and 4 GPS-based trip counts

Engine Data Application enhancements:

Fully configurable engine data display

J1939 and NMEA 2000 engine data support

Support for triple engine monitoring

Data Display enhancements:

Fully configurable data display

Graphical compass display

Graphical historical data

General System Enhancements:

Temperature output on SeaTalkhs in both Fahrenheit and Celsius

GPS time offset to 1/2 hour resolution

NMEA 0183 broadcast of wind data

Next generation radar scanner support

(for RD218 and RD424 radomes)

Mvh.

HGT

Ser bra ut, min C120 blir enda bedre iår - også. med sw oppgradering og nye, gratis kart blir dette veldig bra

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Hvordan klarer du å skaffe gratis kart?

Vel, nye og nye. Det er den oppdaterte brikken jeg tenker på.

Bilde

Fikk gratis kartoppdatering på samme måte ifjor vår også. Og Raymarine var også da ute med en vesentlig sw oppdatering til C-serien. Synes det er meget bra at man på et 3 år gammelt produkt hvert år har kunnet ta i bruk nye funksjoner og forbedringer.

Raymarine, Navionics og Belamarin sørger sammen for at plotteren min holder seg i form.

Rolf

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Det er bruksanfisning på raymarine.com.

Enkelt fortalt laster du ned filene fra nettet

Kopierer dem inn på en tom CompactFlash brikke.

Putter denne inn istedet for CF kartbrikken.

Og oppgraderer softwaren.

Har oppgradert min C-serie 3 ganger nå. Uten problemer.

Ps. Det er lurt å lagre ruter før du oppgraderer. Ellers kan du miste disse.

har formatert brikken og så den skal være "ren"

Problemet kan nettopp være at du formaterte brikken.

Det hadde vært nok å slette de gamle filene.

Det skal være FAT filsystem på brikken.

Formater påny fra command prompt.

FORMAT x:/FS:FAT x=drive letter/bokstav

Kopier filene over til brikken påny. Og prøv igjen.

Redigert av jolo (see edit history)

Synes det er meget bra at man på et 3 år gammelt produkt hvert år har kunnet ta i bruk nye funksjoner og forbedringer.

Raymarine, Navionics og Belamarin sørger sammen for at plotteren min holder seg i form.

Jeg tor at vi småbåtbrukere nå har glede av at det er ganske beinhard konkurranse mellom C-map, Navionics og Bluechart samt tilhørende kartplottersystemer.

Har Rolf noen synspunkter med "radaroverlay"? Ser at du har brukt Raymarine-C noen år og formoder at du har sett muligheter og begrensninger med radaroverlay. Jeg har i en årrekke benyttet vanlig Raymarin radar som jeg bruker uansett værforhold og tror at jeg forstår denne som noenlunde. Jeg skal i år begynne å bruke Raymarine-E og er noe skeptisk til nytten av radarovelay.

Forøvrig ser jeg at både C og E serien nå kommer med AIS og Navtex. Har noen erfaring med Navtex på Raymarine.

Har tidligere benyttet Navtex til NASA og har vært svært fornøyd med denne.

Jeg tor at vi småbåtbrukere nå har glede av at det er ganske beinhard konkurranse mellom C-map, Navionics og Bluechart samt tilhørende kartplottersystemer.

Ihvertfall har C-map og Bluechart brukere nytt godt av at Navionics i 2003 feide inn på markedet med XL3 som ga 3 ganger så stort dekningsområde for samme pris.

Dette tvang C-map til å komme med MAX med tilsvarende dekningsområde og pris.

Bluechart må nå bite i det samme sure eplet og kommer med G2.

Dette viser at konkuranse er sundt ! :flag:

Nå spurte roaldbj spesifikt Rolf ang. radaroverlay.

Mulig andre sin mening interesserer roaldbj midt i ræva, men jeg svarer likevel.

Du får i tilfelle bare overse svaret.

Jeg har brukt/hatt C-serie plotter, radar, og ekkolodd siden det kom på markedet i 2003-4.

Radaroverlay og marpa er nærmest ubrukelig uten en skikkelig headingsensor, så dette må du ha,

helst et gpskompass hvis du har råd.

Min erfaring med overlay er at det blir rotete, det blir for mye info på ett skjermbilde.

Det er mer nice-to-have enn noen reell nytteverdi.

Jeg foretrekker å kjøre med delt radarbilde og kartbilde ved siden av hverandre. Med heading up, relative motion. Dette fungerer etter mitt syn best.

Ellers er c-serie og e-serie veldig enkel med hensyn til å egendefinere skjermbilder, du kan ha 5 stk. egendefinerte på hotkey taster. Og ytterlige 5x5 egendefinerte via menyen.

Dette er berre lekkert og kjapt og greit i bruk. Du skifter skjermbildeoppsett nærmest momentant.

Redigert av jolo (see edit history)

Erfaringene fra jolo var viktige.

Jeg er ikke kjent med hvorfor en skikkelig headingsensor er viktig. Er det for å stabilisere både radarbildet og kartplotteren?

Jeg skjønner ut fra min bruk av radar at overlay mer er et salgsgimmick.

Mange ganger er det så krevende å lese detaljer på radarbildet at jeg forstår at et overlegg med kartplotter (eller omvendt) vil forstyrre tolkingen av radarbildet ytterligere. Jeg kjører endel utaskjærs på vestkysten av Sverige, og det skal ganske mye konsentrasjon til på "rent" radarbilde for å skille stakene for flytegarn fra andre reflekterte forhold.

Jeg synes det er interessant å lese at bildene skiftes svært fort. Det betyr trolig at oppdateringstiden for bildene på multifunksjonsskjermen er svært kort.

Jeg har vurdert å bruke PC som slave for kartplotter eller radar men forstår ut fra jolo at det kanskje ikke er nødvendig.

Jeg har i mange år kjørt med true heading opp på radar og nord opp på kartplotter.

Vil dette være umulig/unaturlig på C/E serien til Raymarine?

Takk for tilliten roaldbj. Jeg kjører C-120 som en ren plotter uten radar og ekkolodd tilkoblet - foreløpig, så har dessverre ingenting å komme med mht radaroverlay. Men ser andre allerede har kommet innspill - nyttig.

Rolf

Roald Amundsen

Jeg er ikke kjent med hvorfor en skikkelig headingsensor er viktig. Er det for å stabilisere både radarbildet og kartplotteren?

Jeg har vurdert å bruke PC som slave for kartplotter eller radar men forstår ut fra jolo at det kanskje ikke er nødvendig.

Jepp du har forstått det roaldbj. :yesnod:

Det er for å stabilisere. Har du ikke headingsensor vil overlayet sprette og hoppe vegg imellom på skjermen din. Det samme med marpa targets.

Har du autopilot med rategyro (Raymarine s1g, s2g, s3g corepacks) eller Furuno pg1000/500 eller enda bedre et gpskompass har du heading data via nmea du kan fore plotter/radar med gratis.

Hvis ikke må du kjøpe en heading sensor separat for å ha glede av overlay og marpa.

Jøss, har du E-serie med PC og RayTechRNS software har du det absolutte systemet som er å oppdrive for lystbåter overhode.

Selv har jeg bare et komplett c-serie system og PC med c-map stående som backup i båten.

Det får være nok, selv for en elektronikk freek foreløpig, ihverfall. :lol:

Ps. Navionics Platinum føler jeg ikke noe behov for foreløpig, den ekstra garnityr'en med fugleperspektiv etc. etc. blit litt nice-to-have egentlig.

Deler foreløbig synet på Platinum. Jeg har nå en demoversjon fra indre Oslofjord og vet ikke hvor aktuelt det blir å kjøre 3-dimensjonalt.

Belamarin sier nå - vet ikke hvor offisielt det er - at autopilotene til Raymarin er "ubrukelige" på vår breddegrad uten rategyro og har et tilbud om å montere integrert rategyro atskillig billigere enn å kjøpe ekstern rategyro. Jeg kjører mye forhåndsdefinerte kuter, og rategyro er et "must" for meg.

Når det gjelder gps-kompass har jeg ikke sett så mange "rimelige" løsninger, men mener at Navman har kommet med et system i år - antar at det sender ut NMEA-setninger.

Når det gjelder reserveløsninger for kartsystem kjører jeg nå alltid offshore navigator med automatisk loggføring/bestikk for hver 1/2 time. Synes det fungerer bra. Maptech er store i USA og har åpenbart gjort mye for å tilfredsstille krevende brukere. Synes eksempelvis at oppsettet for nattseilas er noe av det beste jeg har sett på markedet. Ut fra det som er utviklet hos en del kartplotterprodusenter er det åpenbart at relativt få bruker kartplotter i mørke.

Jeg har vurdert AIS men er usikker på hva dette betyr sikkerhetsmessig - er redd for å bli litt sløv under radarobservasjon og glemme mange av de mindre særpregede ekkoene. Jeg har en særlig skepsis til å møte seilere om natten som "på død og liv" skal spare strøm ved å unnlate å bruke lanterner. Jeg har møtt på flere av disse i ytre Oslofjord de senere årene.

Belamarin sier nå - vet ikke hvor offisielt det er - at autopilotene til Raymarin er "ubrukelige" på vår breddegrad uten rategyro og har et tilbud om å montere integrert rategyro atskillig billigere enn å kjøpe ekstern rategyro. Jeg kjører mye forhåndsdefinerte kuter, og rategyro er et "must" for meg.

Dersom "vår breddegrad" er indre Oslofjord vil jeg ikke si at vanlig fluxgate er ubrukelig, men jeg ville vært forsiktig med å bruke det utaskjærs. :wink: Dersom vår breddegrad er et begrep som strekker seg nord for Oslo støtter jeg helhjertet opp om at det er nødvendig med rategyro.
  • 2 uker senere...

Har nå nettopp fått siste oppdatering av Navionics brikke 15G.

Det er utrolig hvilket område som dekkes av denne ene brikken:

I nord-vest går den til og med Flekkefjord

I nord-øst går den helt til Øland i Sverige

I sør-vest går den til og med Groningen i Nederland

I sør-øst går den østenfor Berlin til Polen og tar med alle de store vassdragene nord i Tyskland.

For å ha glede av oppgraderingen må også software på plotterne være oppgraderte.

Nå er det mye kart for pengene.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...