Solo Startet 12.April.2006 Link til dette innlegget Startet 12.April.2006 En i familien har fått overtatt en gammel Mørebas 20' som er merket av tidens tann.Han har foreløpig ikke så mye tid til å renovere denne men vil gjerne få den på sjøen til våren. Har søkt litt på 'rur' på baatplassen men finner stort sett beskrivelser av 'dyret' når det har festet seg til metall og hvordan man best får det av da. Her er det fribordet som har fått juling av rur. Er det noen som har en metode for enklest å få fjernet dette uten å måtte pusse alt ned og legge på ny gelcoat. SOLO Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.April.2006 Link til dette innlegget Svart 12.April.2006 Metoden blir den samme som på metall. Med andre ord: Det må syre til! Saltsyre for eksempel, fukt det med syre og vent til ruren løser seg opp. Skyll godt med mye rent vann etterpå, for å få vekk alle syrerester. Pass øynene, syre er farlig!! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars H. Svart 12.April.2006 Link til dette innlegget Svart 12.April.2006 Hei. Rur er bygget opp av kalk, og kalk løses opp av syre. Fikk selv mye rur i vannlinjen like over bunnstoffet på den ene siden et år. Gikk da til jernvarebutikken og kjøpte en flaske 30% saltsyre. Tynnet ut til 10%, og penslet på. Ruren kokte opp og kunne skrapes bort. Deretter var det bare å spyle med mye vann. Ved mye rur må kanskje behandlingen gjentas noen ganger. Gelcoaten tåler dette fint, men ikke dine øyner og hender. Så vær forsiktig og bruk vernebriller og hansker. Klærne dine liker heller ikke syre. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
roaldbj Svart 24.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2008 Det er ikke lett å finne den rette tråden for rur om bord. Jeg har i dag utført mye kontrollarbeid ombord. Jeg måtte bygge om tiltrekningene av dynamoremmene ombord. Dette ble utført fra kl 06.00 til kl 08.30. Deretter har jeg sjekket alle oljenivåer og batterinivåer. Da vi ankom Lyr i ettermiddag, undersøkte jeg forfiltrene på dieseltilføreselen etter at vi i går bunkret opp full diesel, tilsammen 1500 liter. Bare noen frå perler vann ble obsevert etter 4 timer seilas. Da skulle all diesel være gjennomført. Det som nå bekymrer meg mest er rur på skroget. Noen gode råd om hvordan rur fjernes mens skuta er på vann? Noen gode råd savnes. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 24.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2008 Dette sier seg nesten selv Roaldbj, badebukse og sparkelspade.... Klarer ikke se for meg noen "syrekur" i vannet. Tenkte på malingsskrape, men da må man nok være forsiktig så ikke bunnstoffet forsvinner, men kanskje lettere alikevel. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Lars H. Svart 24.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2008 Hei. Nå betyr vel ikke noen rur i vannlinjen noe som helst, - bortsett fra å irritere skipperen? Så hvorfor ikke la de bli sittende der og kose seg sammen med deg på turen? Men for all del, et lite bad med en god skarp plastskrape i hånden kan jo fjerne en god del av dem. Men når båten kommer på land etter endt sesong, er det som tidligere nevnt frem med saltsyren og fjerne irritasjonsmomentet. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
roaldbj Svart 24.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2008 Jeg brukte i ettermiddag en times tid med grov svamp. I morgen blir det sterkere "lut". Det vil si grovere svamp/pussekloss. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.