Jump to content

Ikke bruk kontaktlim fra Biltema

bliss X

Recommended Posts

Jeg isolerer og og bruker PL400 punkt liming. Virker som det sitter som støpt det jeg har satt opp/hengt til nå. Jeg bruker dette fordi vi har noen tuber liggende på jobben som er utgått på dato. (virker ikke som det spiller noen rolle)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Rent intuitivt: Tunge blymatter og kontaktlim på boks: Skurrer i utgangspunktet litt for meg. Fint å få advarsel om mindre brukbare produkt, men her syns jeg det høres ut som du kan ha brukt det til ting det ikke var beregnet på? Kan du gå i detalj, beskrive framgangsmåte, og hva som skjedde? (skal ikke dermed be deg stå fram med fullt navn :lol: )

Finnes Tec7 eller Pl400 i andre kolli enn de tøntige små patronene ? Skal man lime "litt" går jo en sånn patrongreie på et blunk jo.

Og; hvem i Oslo regionen har Tec7 til OK priser ? Kjøpte etpar patroner på Byggeland, betalte da over 400 kr for disse, mener jeg å huske ?

Suzuki

Såvidt jeg vet er embalasjen disse leveres i 0,7 i patronform og 0,3 på tuber. Det er tubene jeg har brukt. Med punkting med 5-7cm mellomrom går det ikke allverden heller. Ved bruk av kontaktlim går det jaggu noe da og

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

PL 400 selges på Clas Ohlson til kr 79,- pr patron som forøvrig er på 300ml

Tec7 seløges på mekk til 139,- pr patron

:blush: Stemmer nok det og de små tubene heg bruker er på cirka 150gram. :blush:

Rent intuitivt: Tunge blymatter og kontaktlim på boks: Skurrer i utgangspunktet litt for meg. Fint å få advarsel om mindre brukbare produkt, men her syns jeg det høres ut som du kan ha brukt det til ting det ikke var beregnet på? Kan du gå i detalj, beskrive framgangsmåte, og hva som skjedde? (skal ikke dermed be deg stå fram med fullt navn :lol: )

Fulgte bare anbefaling fra Malfix. Derfor kontaktlim. Fikk et annet lim beregnet på porolonmatter (også av typen kontaklim) av Sørfonden og det fungerte bedre.

eysteind; er dette da Sika ( fabrikkmerket ? ) eller er det Yallapluss PL400 ?

Grunnen til at jeg spør, er at det virker som om det er stor forskjell på hva de lokale Europris sjappene har av godsaker. Noen får tak i original Sika, mens på den ved Bryn i Oslo, hadde bare noen merker jeg aldri hadde hørt om før...

Suzuki

No boat needed..

eysteind; er dette da Sika ( fabrikkmerket ? ) eller er det Yallapluss PL400 ?

Grunnen til at jeg spør, er at det virker som om det er stor forskjell på hva de lokale Europris sjappene har av godsaker. Noen får tak i original Sika, mens på den ved Bryn i Oslo, hadde bare noen merker jeg aldri hadde hørt om før...

Suzuki

Dette er merkevare ja! tørr ikke å bruke noe av dette jalla-produktene i båt. Bedre å kjøpe kvalitet.

Men synes det er rart at den samme patronen med PL400 koster 139kr hos den lokale jernvareforetningen!

Fulgte bare anbefaling fa Malfix. Derfor kontaktlim. Fikk et annet lim beregnet på porolonmatter (også av typen kontaklim) av Sørfonden og det fungerte bedre.

:headbang::headbang: Beklager :headbang::headbang: Koblet litt feil og leste boks= spraylim..... Det var spray jeg trodde du hadde skrevet. Kontaktlim på boks ville jeg også (intuitivt) anvendt. Må lære meg å lese innegg litt nøyere før jeg poster :rolleyes: .

PL 400 er vel strengt tatt ikke noe fabrikat, omtrent som 10mm bolter, 4" spiker eller oljemaling.

Det kan vel leveres av ulike leverandører, som SIKA, Würth, Casco osv.

Eller ?

Suzuki

Dette stemmer nok ikke: På tuben min står det følgende. Impotør i Norge: Oscar A. gausel import-engros Stavanger Norge, Som produsent Tremco AB Gøteborg.

Man kan videre klese at herdetiden er fra 1-24 timer avhengig av fuge tykkelse og tempratur limer ned til 12 minus på fuktige flater og har en styrke på 28kg/cm2 etter 30 dager. Fugen kan belastes helt etter 4 dager.

Til Lasse

Jeg har i vinter gjort samme operasjon som deg. Limt opp nye blyplater i maskinrommet. Jeg brukte også kontaktlim som jeg kjøpte hos Maritim. Jeg hadde ingen problemer med denne kombinasjonen plater og kontaktlim. Isolasjonen har nå hengt oppe i 3-4 måneder uten å vise tegn til å løsne. Jeg har imidlertid ingen erfaring med kontaktlimet til Biltema.

Her kan du lese om pl 400 fra importøren Redigert av jonkare (see edit history)

Hei Lasse

Jeg gjorde samme jobben i min båt. Finerplatene i motorrommet smørte jeg inn med TEC 7 og stiftet blyplatene fast med en stiftepistol med kramper, samme kramper som snekkerene bruker på fuktsperren i hus. Utenpå blyplatene smurte jeg Chemeleks contactlim, det samme som jeg smurte på porelonmattene.

Dette sitter som støpt og har gjørt det i tre år nå.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Hei Lasse

stiftet blyplatene fast med en stiftepistol med kramper, samme kramper som snekkerene bruker på fuktsperren i hus.

Hvis dere ikke vet det så fås rapid stift i rustfritt når det gjelder enkelte lengder

Hei opplevde det samme som tråd starter i vinter, ble anbefalt spraylimen som er på sprayboks av den lokale biltema butikken, ble totalt mislykket, måtte skru ut hele motorroms luka, rengjøre og så lime det opp med vanlig kontaktlim ala maritim type. Det virket.

PL400 er for ordenskyld et MEGET godt lim og ikke noe JALLA200+ produkt. Importør er en MEGET seriøs person som har drevet i svært mange år. (Kjekk kar!)

Han har forøvrig masse annet fludium som er kjekt og ha!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...