asso Startet 12.April.2006 Del på Facebook Startet 12.April.2006 Er det noen på dette forum som har erfaring med rep av lekk aluminiumstank,har to slike i min scand classic,begge lekker.Kan slike tanker event plastes utenpå med glassfiberarmert polyester ? Sitér dette innlegget Link to post
Hanto Svart 12.April.2006 Del på Facebook Svart 12.April.2006 Hei! Jeg tror ikke det er noen god løsning du er inne på. Er lekkasjen på selve alugodset eller i sveis? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 12.April.2006 Del på Facebook Svart 12.April.2006 Det er nok mulig, men MYE jobb. Koster endel i materialer også. Få sveiset nye tanker i syrefast. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 12.April.2006 Del på Facebook Svart 12.April.2006 Hvis du får dem hele ut og vasket med godt med varm vann og såpe , så skal du ikke se bort i fra att du får sveiset det på ett verksted evt .lastebilverksted som sveiser tankbiler og alu tilbygg. (Gule sider ) Hvor i verden holder du til ? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 12.April.2006 Del på Facebook Svart 12.April.2006 Enig med Ingar Alu... er noe dritt og lett for kluss og sprekking ved sveising :nono: kost på deg nye tanker i syrefast så har du bra tanker i maange år Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
power Svart 12.April.2006 Del på Facebook Svart 12.April.2006 Enig med Ingar Alu... er noe dritt og lett for kluss og sprekking ved sveising :nono: kost på deg nye tanker i syrefast så har du bra tanker i maange år Selv så har jeg en 760 L som er 20 år gammel i alu og den ser neste ny ut , så kan du være snill og forklare hvorfor alu er dritt ? Sitér dette innlegget Link to post
Wandalen Svart 12.April.2006 Del på Facebook Svart 12.April.2006 Hei jeg er sveiser! Ser mange alutanker som det har teret hull i ja. De fleste er teret fra utsiden da mange tanker ligger i bunn av båten der hvor det gjerne er litt vann, som oftest er det ikke noe og lappe på. Bunnen i tanken kan i noen tillfeller se ut som en stratos. Og skulle du få den tett der og da er det ikke noen garanti for når neste lekasje oppstår. De tankene der det er tering fra insiden er det vann som har ligget i bunn av tanken, det sies at laget mellom dieselen og vannet danner en slags svovelsyre. Det er jo også kjent at jordings feil (galvaniske strømninger) er en stor terings årsak. Anbefaler de fleste og like gjerne lage ny i rustfritt eller syrefast 316L jeg også. Koster ikke så mye ekstra heller. Er derimot en alutank riktig montert osv så holder den i mange år, selv har jeg en Bensin tank på 300L som er 17år gammel, håper for guds skyld ikke gå lekk! Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 13.April.2006 Del på Facebook Svart 13.April.2006 Hadde akkurat samme problem som deg med samme båt (Classic AV - 86 mod) for noen år siden. Det var kun den ene tanken som lakk (selvsagt den under pantyret som var vanskeligst tilgjengelig!) og jeg fikk demontert den og tok den med til et sveiseverksted. De skar ut toppen med stusser og sveiset på nye sider og bunn. Tanken ble som ny for en relativt rimelig penge (tro jeg betalte ca 2500,-). Du må ikke begynne å plastre på dette - det vil aldri fungere over tid. Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 13.April.2006 Del på Facebook Svart 13.April.2006 http://www.yachtsurvey.com/fueltank.htm Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 14.April.2006 Del på Facebook Svart 14.April.2006 Paxo henviser til en artikkel av Pasco, hvor Pasco argumenteter for at aluminimum ikke er et dårlig produkt for tanker. Pasco sier at det viktigste er å sikre full luftsirkulasjon rundt hele tanken. Jeg forsøker dessuten å gi en dårlig oversettelse av endel av hans punkter da dette kanskje kan hjelpe noen til å unngå fremtidige tæringsproblemer. 1. Tanken må aldri ha direkte annleggsflater mot materiale som trekker vann, eksempelvis tre, idet dette vil skape korrosjon. 2. Tanken må ikke festes med gummi idet gummien inneholder karbon som skaper galvanisk korrosjon. 3. Tilkoblingene til tanken bør være med rustfritt stål. I Norge bruker vi etter hvert spesiallaget sanitærslange ved tilkoblingspunktene. Videre må det ikke blandes mellom forskjellige metaller som kommer i kontakt med tanken. Stål eller galvanisert materiale må heller ikke være i kontakt med tanken. 4. Når tanken festes må den ikke ha anleggsflate mot hele skroget. Den må ha anleggsflater i form av spanter eller annet ikke-absorberende stoff slik at det er god lufting under tanken. 5. Man må forsikre seg om at festeanordningene av tanken (skruer, bånd el.a.) ikke frembringer galvanisk korrosjon. 6. Tanken må ikke være så dyp at den er i konstant kontakt med kjølvannet. Første gang jeg leste Pascoes artikkel ble jeg klar over at jeg hadde flere problemer. Bl.a. var mannelokket i tanken skrudd fast med skruer som gå tæring. Dernest var mannelokket tettet med gummipakning som også hadde tendens til å gi tæring. Man skal i tillegg være forsiktig med renholdet av tanken innvendig, i det sterkt etsende stoffer som "plumbo" og annet må skylles godt ut av tanken med rikelig ferskvann etter rengjøring. Anbefaler forøvrig å lese Pascoes artikkel i orginal. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.