Jump to content

Reparere aluminiumstanker i Scand Classic


asso

Recommended Posts

Hei jeg er sveiser! Ser mange alutanker som det har teret hull i ja. De fleste er teret fra utsiden da mange tanker ligger i bunn av båten der hvor det gjerne er litt vann, som oftest er det ikke noe og lappe på. Bunnen i tanken kan i noen tillfeller se ut som en stratos. Og skulle du få den tett der og da er det ikke noen garanti for når neste lekasje oppstår. De tankene der det er tering fra insiden er det vann som har ligget i bunn av tanken, det sies at laget mellom dieselen og vannet danner en slags svovelsyre. Det er jo også kjent at jordings feil (galvaniske strømninger) er en stor terings årsak. Anbefaler de fleste og like gjerne lage ny i rustfritt eller syrefast 316L jeg også. Koster ikke så mye ekstra heller. Er derimot en alutank riktig montert osv så holder den i mange år, selv har jeg en Bensin tank på 300L som er 17år gammel, håper for guds skyld ikke gå lekk!

Link to post

Hadde akkurat samme problem som deg med samme båt (Classic AV - 86 mod) for noen år siden. Det var kun den ene tanken som lakk (selvsagt den under pantyret som var vanskeligst tilgjengelig!) og jeg fikk demontert den og tok den med til et sveiseverksted. De skar ut toppen med stusser og sveiset på nye sider og bunn. Tanken ble som ny for en relativt rimelig penge (tro jeg betalte ca 2500,-). Du må ikke begynne å plastre på dette - det vil aldri fungere over tid.

Link to post

Paxo henviser til en artikkel av Pasco, hvor Pasco argumenteter for at aluminimum ikke er et dårlig produkt for tanker.

 

Pasco sier at det viktigste er å sikre full luftsirkulasjon rundt hele tanken.

 

Jeg forsøker dessuten å gi en dårlig oversettelse av endel av hans punkter da dette kanskje kan hjelpe noen til å unngå fremtidige tæringsproblemer.

 

1. Tanken må aldri ha direkte annleggsflater mot materiale som trekker vann, eksempelvis tre, idet dette vil skape korrosjon.

2. Tanken må ikke festes med gummi idet gummien inneholder karbon som skaper galvanisk korrosjon.

3. Tilkoblingene til tanken bør være med rustfritt stål. I Norge bruker vi etter hvert spesiallaget sanitærslange ved tilkoblingspunktene. Videre må det ikke blandes mellom forskjellige metaller som kommer i kontakt med tanken. Stål eller galvanisert materiale må heller ikke være i kontakt med tanken.

4. Når tanken festes må den ikke ha anleggsflate mot hele skroget. Den må ha anleggsflater i form av spanter eller annet ikke-absorberende stoff slik at det er god lufting under tanken.

5. Man må forsikre seg om at festeanordningene av tanken (skruer, bånd el.a.) ikke frembringer galvanisk korrosjon.

6. Tanken må ikke være så dyp at den er i konstant kontakt med kjølvannet.

 

 

Første gang jeg leste Pascoes artikkel ble jeg klar over at jeg hadde flere problemer. Bl.a. var mannelokket i tanken skrudd fast med skruer som gå tæring. Dernest var mannelokket tettet med gummipakning som også hadde tendens til å gi tæring.

 

Man skal i tillegg være forsiktig med renholdet av tanken innvendig, i det sterkt etsende stoffer som "plumbo" og annet må skylles godt ut av tanken med rikelig ferskvann etter rengjøring.

 

Anbefaler forøvrig å lese Pascoes artikkel i orginal.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...