Alvito Startet 12.April.2006 Del på Facebook Startet 12.April.2006 Båten har ligget ute i vinter og surt nedbør har lagt igjen et sort sotbelegg som er som sprayet på hele båten, spesielt på dekksflater. Har båtplassenmedlemmer noen gode tips for effektiv og rask rengjøring før polering? Setter pris på tips og svar. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 12.April.2006 Del på Facebook Svart 12.April.2006 kraftig såpevann gjorde susen på min båt i dag av den sure /sotbelegget / avfetting med dagens avfettingsmiddel av den miljøvennlige sorten er også bra og svampask med varmt vann etterpå er meget effektivt ,.samme som vask av bilen Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Mariell Svart 12.April.2006 Del på Facebook Svart 12.April.2006 Bland 1 til 20 Jotun Kraft vask og varmt vann. La det god gjøre seg ett par minutter før du begynner å skrubbe. Møkka forsvinner utrolig lett og greit. Dette er kraftige saker så ikke la det være på båten før du spyler det av. Selvfølgelig er Polish og wax nødvendig etterpå. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
roaldbj Svart 13.April.2006 Del på Facebook Svart 13.April.2006 Jeg pleier å starte med grønnsåpe og varmt, veldig varmt vann. Dette tar mye av regnvannfrembrakt skitt. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 13.April.2006 Del på Facebook Svart 13.April.2006 Jeg benytter JIF (fra kjøkkenskapet) meget effektivt, riper ikke (står det i reklamen), ihverfall det mest effektive jeg har benyttet. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 13.April.2006 Del på Facebook Svart 13.April.2006 Støtter Roaldbj, varmt vann og grønnsåpe. Anbefales også for å ta de sorte stripene som kommer i løpet av sesongen. Men husk vannet må være VARMT! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Yankee Svart 13.April.2006 Del på Facebook Svart 13.April.2006 IKKE BRUK KRAFTVASK SOM FORESLÅTT HER!!!!! Den er etsende, og vil matte ned båten. Dersom du lar den stå på littpå vinduene så vil også de bli matte!!!!!!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 13.April.2006 Del på Facebook Svart 13.April.2006 Black Streak Remover fra Biltema er helt suveren på de svarte stripene. Koster bare 49,90 for en flaske..... Bør nok polere etter denne behandlingen også, men har ikke merket noe spesielt på min båt ennå ihvertfall. Og det er mange andre i havna som bruker den også. Har ikke hørt noen klage på den. Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 13.April.2006 Del på Facebook Svart 13.April.2006 Fukt båten med vann og så strø på OMO så vasker du med en svamp meget efiktift jeg har vasket båten mange ganger sånn med bra resultat Sitér dette innlegget Link to post
Nefertiti Svart 13.April.2006 Del på Facebook Svart 13.April.2006 JIF er egentlig ikke helt heldig, selv om det funker. Hvis du vil ha noe som iallefall er skånsomt mot Gelcoat er Turtle Wax sin Super Wash, fin. Finner den riktignok ikke i sortimentet her, så har muligens fått nytt navn. Biltemas Supervask til 29.90 er nesten like bra. Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 13.April.2006 Del på Facebook Svart 13.April.2006 Brukte grønnsåpe en gang. Hele gelcoaten ble glatt i ukevis etterpå. På båtsidene er det sikkert greit , men ikke på dekksflatene. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Medusa Svart 13.April.2006 Del på Facebook Svart 13.April.2006 Det er deilig med gode råd som først blir anbefalt, for så 3 innlegg senere å bli ikke anbefalt.... Synsere: finn på noe annet!!! Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 13.April.2006 Del på Facebook Svart 13.April.2006 Det er deilig med gode råd som først blir anbefalt, for så 3 innlegg senere å bli ikke anbefalt.... Synsere: finn på noe annet!!! Det er DEN erfaringen hver og en av oss har, vi gir uttrykk for - da synes jeg det er POSITIVT hvis andre kommer med Negative erfaringer de har opplevd med det samme produktet, da får vedkommende ta en vurdering og FORHOLDSREGLER ut fra det. Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 13.April.2006 Del på Facebook Svart 13.April.2006 Biltema`s multispray. Spray på og tørk av dritten - fungerer som en kule. Lett såpevask ettrpå, og båten er ren. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Mouche Svart 13.April.2006 Del på Facebook Svart 13.April.2006 Det er deilig med gode råd som først blir anbefalt, for så 3 innlegg senere å bli ikke anbefalt.... Synsere: finn på noe annet!!! Du har mer sans for "besservissere"? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sjøtummel Svart 13.April.2006 Del på Facebook Svart 13.April.2006 (redigert) Grønnsåpe og varmt vann (ikke lunka) er en veldig god start, men du må skylle grundig så du får bort såpen. Så er det selvsagt spennende å se hvor mye av problemet som gjenstår. Dersom det må sterkere midler til for å få bort stripene er det nok best å vaske litt av gangen og skylle raskt så ikke vaskemidlet sliter for mye på overflaten. Skuremidler som riper eller matter ned overflaten er ikke noe smart. Redigert 13.April.2006 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 13.April.2006 Del på Facebook Svart 13.April.2006 IKKE BRUK KRAFTVASK SOM FORESLÅTT HER!!!!! Den er etsende, og vil matte ned båten. Dersom du lar den stå på littpå vinduene så vil også de bli matte!!!!!!!!!! Nå poengterte jeg i innlegget at man måtte skylle veldig godt. Nettop fordi det var kraftige saker. Har brukt det på dekket på flere båter og har ikke merket at det blir noe mattere enn om man rubber bruker Jif , Hugo etc. At vinduene kan bli matte er ukjent for meg. Det er deilig med gode råd som først blir anbefalt, for så 3 innlegg senere å bli ikke anbefalt.... Synsere: finn på noe annet!!! At vi har forskjellig erfaring er vel bare bra. Er vi ikke alle synsere? Eller er det noen her som sitter på fasiten til livet. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Anonym Svart 13.April.2006 Del på Facebook Svart 13.April.2006 Hugos er svaret! Norskprodusert, og billig. Fåes hos nærmeste båtbutikk for rundt en 50-lapp. Enkelt å jobbe med er det også! Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 13.April.2006 Del på Facebook Svart 13.April.2006 (redigert) Hugos er svaret! Norskprodusert, og billig. Fåes hos nærmeste båtbutikk for rundt en 50-lapp. Enkelt å jobbe med er det også! Riktig , dette er meget bra Vask båten effektivt og skånsomt Hugos rensekrem Etterlater en beskyttende hinne og fjerner rust, irr,dieseleksos,olje,fett,silicon,sot,owatrol,tjære,trykksverte,lim,mm Pris: kr. 88,00 http://www.ostbatutstyr.no/index.php?side=...tegori=1&id=195 Redigert 13.April.2006 av Ficher (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 13.April.2006 Del på Facebook Svart 13.April.2006 Jeg blir stadig litt forvirret av hva den enkelte mener med uttrykket "polering". Når gelcoat skal renses så tenker jeg som følger: 1. Først en god vask, mange produkter å velge mellom og vi alle synser vel litt her eller har noen den objektive sannhet på dette? 2. Vanskelige flekker/områder (i verste fall hele båten, men da har man slurvet mye tidligere!) bruker man rubbing eller f.eks. Hugo. 3. Neste, eventuelt første operasjon, bruk av polish eller f.eks Autosol.Dette er for meg det jeg forbinder med polering=rensing. 4. Til slutt må man beskytte det blanke produkt med en god voks. Da er det voksing jeg gjør, og skal jeg være ekstra flink så gjør jeg det to ganger. Noen vil sikkert tenke at nå er jeg en språklig "pirk", men det er ikke meningen med dette innlegget! Jeg synes litt, jeg tror litt, jeg mener litt, får litt motbør og møter divergerende oppfatninger og da lærer jeg litt - nei, faktisk ganske mye, og det er det som er så bra med Båtplassen! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
gaia Svart 13.April.2006 Del på Facebook Svart 13.April.2006 (redigert) Med fare for å gjenta meg selv i det uendelige (ref. tidligere innlegg om samme) så gjør jeg kun en operasjon, jeg. På med Autosol og tørker av. Ferdig!!!! Ren båt, blank båt og holdbar båt. mvh tuffff Uff, på gaias pc igjen - skitt au!! DS Redigert 13.April.2006 av gaia (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 13.April.2006 Del på Facebook Svart 13.April.2006 Vi bør vel også legge til at effektiviteten av vårvasken er avhengig av flere momenter som: - båtens alder - polering og vasking i løpet av foregående sesong - klargjøring ved høstopptaket. Jeg pleier å polere båten 2 - 3 ganger om sommeren i forbindelse med ankring i uthavner eller andre steder. Synes det er hyggelig at båten fremstår noenlunde blank hele sesongen. Når det regner og dannes mørke striper på gelcoaten vaskes dette lett bort med varm vann tilsatt vaskemiddel - hvor flere av de nevnte i tråden er helt greie. Dette innebærer at båtpussen om våren ikke blir noen spesielt krevende operasjon. Jeg synes det er bedre å holde på med jevnt renhold enn å måtte ta de store skippertakene. Men dette avhenger vel også av hvor og hvordan båten lagres i vintersesongen. Sitér dette innlegget Link to post
Alvito Svart 17.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2006 Hei alle sammen, tilbake fra påskeferie på fjellet så nå står båtpussen for tur. Takk for mange gode råd. Båten går i slippen til helga så da får jeg prøve ut en del av rådene. Rapport følger senere. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 17.April.2006 Del på Facebook Svart 17.April.2006 Alvito : Hvilken slipp bruker du ?? Må ha min opp i løpet av våren, men har ikke bestemt meg for hvor enda. Frister mest å gå til Risør/krana..... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.