Jump to content

Brava Rylard olje/lakk til trebåt.


Sande (exSkjælø)

Recommended Posts

Jepp.

 

Dog ikke brukserfaring, men i påførelse.

 

Jeg er på evig vandring. Sålangt er jeg svært godt fornøyd med Owatrol Edelolje, men vi trebåt-tullinger er jo på alltid vandring etter det optimale.

 

Jeg har i vinter pusset ned hele båten oventil. Driver og lakker. Har også lakket alt av luker, båtshaker, nye ting etc hjemme.

 

Har sålangt lakket 6 strøk (etter 2 strøk med olje fra samme) på dekk/overbygg. Det gjenstår hyttesider samt dollbord. Skal ha tilsammen 8-9 strøk på alt.

 

Lakken er tyktflytende. Lukter himmelsk, og gir en fantastisk glød, i såvel mahogny som teak.

 

Sålangt er det pent. Det som bekymrer meg noe, er at den er svært myk i overflaten. Bekymret da i den grad vi har en haug unger og 2 bikkjer.

 

Jeg bidrar med mer erfaringer litt senere. Har noe dårlig tid, fordi å tilbringe påska ved et tastatur er ikke drømmen :wink::lol:

Link to post
Share on other sites

Høres ut som et bra produkt. Blir greit å høre til neste år hvordan den holder seg.

 

Prøver meg frem jeg og med forskjellig :yesnod:

Hyttesider, luker, mast og bommer er lakket med ravilakk, tester benar på griperekke, hatter til doradeventil samt også cockpit når jeg blir ferdig å skrape lakk/pusse her. Dekket skal få noen omganger kokt linolje etter ny nedpussing (oljer med rå linolje først) så får vi se til neste år hvordan dette fungerer. Blir nok test av andre produkter etterhvert også.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Ok, da har jeg fått testet ut produktet i sommer.

 

Sålangt er jeg kjempefornøyd.

 

"Testpanel" bestående av 4 barn, 2 hunder, et utall voksne, og en haug ukjente (har en atraktiv landgang som gjør at mange har lagt seg longside på oss for å få enklere tilgang til land) har hoppa/løpt/gått over alt av dekker i sommer.

 

I motsetning til plastbåteiere som har spylt dollbord flere ganger til dagen, har ikke jeg gjort det, med det resultat at mye sand og shit har blitt liggende på dekk. (når vi har ligget ved siden av sandstrender).

 

Sålangt har jeg ingen slitte partier, kun få skrap.

 

Produktet holder så langt jeg kan se det det lover.

 

Jeg kommer ikke til å bytte ut produktet de første årene ihvertfall.

 

Jeg akter å ikke dekke til båten til vinteren, for å kunne bruke den aktivt hele året. Til våren vil da vinterens herjinger med dekket vise om produktet er bra på helårsbasis. (til skeptikere, jeg har ikke under 14 grader i båten om vinteren. Dette medfører at jeg ikke får is-sprenging eller slike skader i teaken/mahognyen). Det skal bli spennende å se hvordan lakken ser ut til våren.

 

Der er ikke krakkeleringer/skader i forbindelse med natene.

 

Jeg har fått mye ros for utseendet på båten i år. Det er tydligvis mange som liker Brava lakken grunnet dens egenskaper.

 

Med andre ord, så langt jeg kan se, kan denne lakken/oljen anbefales.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...