hermod Startet 15.April.2006 Del på Facebook Startet 15.April.2006 Er i ferd med å montere hydraulisk styring på min snekke. Ser av monteringsanvisningen at styresylinderen synes å måtte monteres nøyaktig på 1/10 mm. Dette kan bli svært vanskelig da det bl.a. er veldig trangt å komme til på en skikkelig måte. Er det noe "slingringsmonn" i monteringen av sylinderen? Hadde vært fint om noen med erfaring kunne sagt noe om dette. Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 15.April.2006 Del på Facebook Svart 15.April.2006 ? hm, hvor er det så snevre toleranser på sylinder montering?. dette er jo ikke annet en en hydraulisk sylinder som skal dytte og dra på rorarmen. Så sant den ikke kommer i klem noe sted, så er det vel ikke noe å måle på skulle jeg tro. Jeg skrudde iallefall fast min der hvor den havnet etter jeg hadde prøvd meg frem med fult utslag begge veier. Og jeg kan ikke se noen som helst grunn til at det skulle kunne bli noen problemer med sylinderen. Kom gjerne med noe mer info om hva som står i monterings annvisningen...? Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
hermod Svart 15.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2006 Hei og takk for tilbakemeldingen. I monterngsanvisningen står det bl.a. at det skal være 35graders utslag på rorpinnen (maks). Da skal sylinderen stå i 90 grader på rorpinnen. Avstanden fra sentrum av festet på styresylinderen til sentrum av rorpinnen er oppgitt i mm. Det er her jeg får problemer med mindre det aksepteres +- noen mm. Hilsen Hermod Sitér dette innlegget Link to post
Tonelotte Svart 15.April.2006 Del på Facebook Svart 15.April.2006 Det eneste som skjer er at du får mer utslag på roret til en side. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 15.April.2006 Del på Facebook Svart 15.April.2006 Det er flere forhold du må ta i betrakning. Jeg vet ikke hvor mye plass du har i akterspeilområdet til å montere styresylinderen. Avgjørende for rorutslaget er hvor lang rorarmen er i forhold til feste på rorstammen og styresylinderens lengde. I planleggingsfasen kan det innledningsvis være gunstig å sette to midlertidige stoppere for rorarmen ved hhv 35 grader SB og 35 grader BB. Enkelte båter har stoppere som hindrer større utslag enn 35 grader til hver side. Det er hensiktsmessig at styresylinderen står vinkelrett i forhold til rorarmen når roret står 0 grader. Har du plass nær akterseilet til å gjøre denne prøven? Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 15.April.2006 Del på Facebook Svart 15.April.2006 hei igjen, det med 35 grader utslag tror jeg kommer av at noe mer utsalg på roret gir kun mer belastning og ikke mer effekt. Jeg satt sylinderen der hvor det var praktisk mulig, også boret jeg opp hull i rorarmen der hvor jeg syntes det så passe bra ut. Altså ingen vitenskap utenom sunt vett... Tror nok en ville blitt overrasket over hvor få % det er av diverse utstyr som er montert helt etter ønskedrømmen til levrandørene Lykke til Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
hermod Svart 15.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2006 Har nok plass til å forsøke ditt råd. Skal styresylinderen stå vinkelrett ved 0 grader? Trodde at den skulle stå vinkelrett ved 35 grader.? Har i dag vaierstyring. Båten ligger i båthavnen. Hadde tenkt å skifte styring uten å ta båten på land. Når jeg fjerner nåværende styresylinder må jeg vel merke rorpinnefestet slik at jeg er sikker på rorets posisjon. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 15.April.2006 Del på Facebook Svart 15.April.2006 Ideelt skal selve stempelstangen i styresylinderen stå havt ute når roret er i 0 grader. Sylinderen er dobbeltvirkende. Når stempelstangen er helt ute skal roret ideelt dreies 35 grader til siden, når stangen beveger seg tilbake til midt posisjon og deretter slik at den står lengst inne, skal rorutslaget vaære 35 grader til motsatt side. SP 40 er beregnet for båter opp til ca 9 meter lengde. Når roret står 0 greder skal styresylinderen være 90 grader i forhold til rorarmen. Selve styresylinderen er hengt opp i en festebrakett med kuleledd som tillater at styresylinderen vil bevege seg noe når rorarmen trekkes til siden av den dobbeltvirkende sylinderen. Har du sleipners orginale rorarm, eller bruker du rorarm på det orginale roret? Sitér dette innlegget Link to post
hermod Svart 15.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2006 Jeg hadde tenkt å bruke den rorarmen som står på. Bør vel kjøpe sleipner sin orginale til SP 40. Usikker på hvor lang nåværende rorarm er. Nåværende er montert motsatt i forhold til hvordan det nye opplegget skal være. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 15.April.2006 Del på Facebook Svart 15.April.2006 Det spiller ingen rolle om rorarmen står "bakvendt". dette kompenserer du enten når du kobler slangene til styresylinderen eller til rattsylinderen. Her er en side hos Sleipner som beskriver rorsystemet ditt, se side 18 i katalogen - NB: filen er mer enn 2.7 MB Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.