Jump to content

ikke gnist på pluggene, 87-mod 70 hk Johnson

gofast

Recommended Posts

Hei,

Jeg har en 87-mod 70 hk Johnson. Jeg fikk skiftet stator og hjerne for 2 år siden, nå har jeg ikke gnist på noen av de 3 pluggene. Jeg har koplet ut "stikkontakten" og dradd manuelt fremdeles uten gnist. Jeg antar at det er statoren som er gått igjen. Noen som har vært borti lignende? Skal ikke statoren holde i noen år?? er det noe annet galt med motoren som kan gjøre at dette skjer

:confused:

Har du gått over alle koblinger , og er 100% sikker på at det er kontakt ?? til stator og til jord ??.

Hvis det er statoren , noe som jeg syner er rart ( passiv komponet ) burde du kunne måle om noen av viklingene er kortsluttet til hverandre eller til jord ,eventuelt brudd .

CDI/Rapair har en fin guide liggene ut på nettet her ( pdf fil ) side 27 >31 .

Arne Kjetil

Hei,

Tusen takk for den linken.. Jeg skal prøve i morgen og se om jeg finner ut hva det er som er galt.

Om det er stator eller ikke vet jeg ikke, men den ble skiftet samtidig med hjernen for 2-3 år siden.. Hadde samme feil da.. Men jeg er ikke noe ekspert på dette. Jeg prøver de forslage som guiden viser til og ser hva som skjer..

mvh

Arne Martin :yesnod:

Om det er stator eller ikke vet jeg ikke, men den ble skiftet samtidig med hjernen for 2-3 år siden.. Hadde samme feil da..

Husk at Forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å få ny elektronisk dippedutt i inntil fem år fra kjøpsdato så du vel bør oppsøke forhandler/stedet du kjøpte deler hos? Hvis du fikk reparasjonen utført hos forhandler burde du vel egentlig levere motoren inn til dem og la dem gjøre jobben - burde være kostnadsfritt for deg hvis det er feil ved en/flere feil av de nye komponentene.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

hei, takk for info..

Jeg må vel innrømme at jeg har dårlig erfaring med det verksted som jeg brukte. Den servicen de gjorde var egentlig dårlig.. ( glemte å skifte anoder på motoren hvor det manglet og smørte heller ikke smørepunktene..)

Jeg skal ta kontakt med de i morgen og høre hva de sier og hvordan de ønsker å ordne opp i dette..

Da har jeg feilsøkt i henhold til linken som Droll ga meg i går.

1. koblet fra svart/gul "kill wire", fremdeles ikke gnist

2. koblet vekk de gule ledningene fra stator til "rectifier", fremdeles ikke gnist

3. stator motstand, målte 527 ohm fra brun til brun/gul ledning, OK

4. 150V DVA ut fra stator, dette har jeg ikke gjort

5. Cranking rpm på 250 eller mer, dette har jeg ikke gjort

6. Timer base's motstand fra hvit til blå, grønn og lilla. Her skulle det vært mellom 38-42 ohm. Mine målinger ga på alle punkter "uendelig" motstand.

Det betyr at feilen er på punkt 6, med forbehold i om at ikke punkt 4 og 5 kan påvirke dette resultatet.

Men det store spørsmålet for meg er hva har jeg funnet ut??

Noen som har meninger om dette??

Da har jeg feilsøkt i henhold til linken som Droll ga meg i går.

4. 150V DVA ut fra stator, dette har jeg ikke gjort

5. Cranking rpm på 250 eller mer, dette har jeg ikke gjort

6. Timer base's motstand fra hvit til blå, grønn og lilla. Her skulle det vært mellom 38-42 ohm. Mine målinger ga på alle punkter "uendelig" motstand.

Det betyr at feilen er på punkt 6, med forbehold i om at ikke punkt 4 og 5 kan påvirke dette resultatet.

Men det store spørsmålet for meg er hva har jeg funnet ut??

4. her ville du antagelig fått 0V ( da det kan virke som om det er en feil i punkt 6 )

5. Kan du gjette da , uten plugger , klarer starteren å dra motoren opp i "normal" hastighet ??.

6. Kan se ut til at du har funnet en feil her , ifølge målingene dine er det brudd i en ledning eller vikling .

Kjenner ikke denne modelen så jeg kan ikke garantere noe , det kan høres ut som om den hvite ledningen er felles for alle 3 sensorer , du målte hvit > blå, hvit > grønn, hvit > lilla ??.

Det eneste du kan prøve da er å pusse rent ALLE koblinger til triggeren , måle en gang til , hvis du IKKE får noen måling kan du låne deg et par synåler ( tynne ) , stikke disse gjennom isolasjone så nærme selve triggeren,for så å måle EN gang til .

Høre ut som om det et et brudd på den hvite ledningen ( felles ) , ved brudd på en av de andre ville det vært gnist på noen av puggene .

Hvis du ikke får noen måle tall på triggeren må du vel kjøpe/låne deg en ny en :sad: .

Lykke til

Arne Kjetil

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...