Jump to content

Brukket skrue og pakning til besvær.


Ludde30

Recommended Posts

Jeg har en sjau nede i motorrommet om dagen hvor hovedoppgaven er å bytte ferskvannspumpe, samt å rengjøre motor og motorrommet skikkelig.

 

BMC'en i Fram'en er jo fra 1978, så noen uønskede ting skjer når jeg holder på:

 

1. Jeg knakk en skrue, som fester bendet fra varmeveksleren til motoren, slik at jeg nå må få den ut på en eller annen måte. Jeg mener å ha lest i en tråd at det fantes noen alternativer til grisepikk, som jeg har heller dårlig erfaring med. I verste fall må jeg gjenge opp på nytt, og det har jeg ikke gjort for. Tips om hvordan jeg skal få ut resten av skruen, evt gjenge opp er hva jeg trenger.

 

2. Da jeg skrudde av ferskvannspumpen, som satt som bare :headbang: , ja den gamle pumpen satt jo så godt i pakningen at den antakeligvis ikke trengte å være skrudd fast engang. Denne pakningen volder meg litt bry, da den er meget vanskelig å fjerne. Jeg vil helst slippe å pusse/slipe den bort, da det fort kan havne pakningsbiter inne i kjølesystemet på den måten. Noen tips til hvordan jeg kan få den til å slippe fra motorblokka?

 

På forhånd takk!

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post

Jeg ville gått for grisepikken,

Du verden, det tror jeg er første gang jeg har hørt noen si noe positivt om dette verktøyet. :smiley:

Har aldri klart å få ut en bolt på 8mm eller mindre på den måten. Normalt knekker den og man har plutselig et mye større problem enn da man startet.... :rolleyes:

Link to post

Fyll hullet mot blokka med en skumgummibit og bruk paknings-skrape.

Ang. bolten så komme det an på hvordan den sitter, dimensjon samt hvordan den har knukket. Ett bilde ville vært fint.

Et bilde skal jeg få tatt imorgen Ingar. Er det forøvrig mulig å få tak i en pakingsskrape på 2. påskedag (bensinstasjon f.eks.) eller kan jeg evt. bruke en malingsskrape?

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post

malingsskrape duger sikkert helt fint. Pass på å ikke skade pakningsflatene, men det går som regel helt greit med det du har for hånden. ( ikke stemjern eller skrutrekker )

 

Tips - støvsug vekk alt bøss, reser av pakning og rustbæsj før du tar ut igjen skumbiten fra blokka. Dermed senker du ytterligere sjansen for å få noe inn i motoren...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Hvis du har keramisk topp på komfyren hjemme, så har du kanskje en skrape med industribarberblad i som brukes til å fjerne innbrente rester på denne? Denne pleier å fungere greit på pakninger også!

 

Angående skruen så ville jeg ha prøvd å sveise på en mutter først og fremst. Hvis ikke så finnes det en type utdrager som er firkantet med skarpe hjørner som jeg synes fungerer bedre enn grisepikken. Borr hull på vanlig måte, slå utdrageren inn og skru forsiktig. Fordelen med denne er at skruen ikke ekspanderer når du begynner å skru, noe den andre lett gjør.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Kjeramisk topp har jeg, og både skrapen til denne og malingsskrapen blir med ned i båten imorgen. Bolten er brukket slik at den nå fyller hele skruehullet, og ingenting stikker på utsiden. Mao er bruddpunktet jevnt med skruehullets ytterpunkt.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post

Har forsøkt grisepikk en gang for mye. Den knakk. Kan love deg at det var litt av en jobb å bore den ut. Den er av herdet stål.

 

Fikk tips om samme verktøy som Index nevner. Her må du bruke nøyaktig den størrelsen på boren som er beskrevet. Når jeg omsider hadde fått bort ut grisepikken, borte jeg opp hullet til riktig størrelse. Det var da enkelt å få ut skruen, supert verktøy.

Håper det går bra. :smiley:

Link to post

Har du en god batteri drill, og du kommer til med denne. Så borr rett inn i bolten, med en borr som er en (1) str. mindre en bolten.

Det er også lurt å begynne med mindre borer. Og jobbe deg opp.

Husk lav hastighet!! Og rett vinkel!!!! :crazy:

 

Tror nok att du klarer å fjerne bolten med grov "grisepikk", prøv å ha alt klart, slik att du drar den ut, mens det ennå er temperatur i bolten. :smash:

 

Må du bore ut alt, så er det bare å ikke bruke for stor borr, slik att du må gjenge så stort.

Men det er ikke verdens undergang det heller, det finnes jo lausgjenger, som kan settes inn.

 

Dette ordner seg. :cheers:

Link to post

Nå er den nye ferskvannspumpa på plass. Det fungerte utmerket å fjerne den gamle pakningen med malingsskrape, men du verden for en drittjobb!

 

Jeg har tatt noen bilder av den brukne bolten, som antakelig ikke er mer en 6-7 mm. tykk. Jeg skal legge bildene ut ikveld. Takk for gode tips så langt!

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post

Når den bolten din har knekt av så er dette vel fordi den sitter som f.... i godset. Hvis vi snakker om litt korrosjon og rust i tillegg, så er det vel optimistisk å tro at en ekstraktor (uansett type) vil være i stand til å overføre et større moment til den gjenværende bolten enn den orginalt hadde (før den knakk). Korrodert aluminium og rust fungerer så godt som gjengelåsing at gutta hos Locktite blir grønne av misunnelse!

 

Min tips til å få ut denne er å finne en passelig platebit, ca 3mm tykk og med passelig fasong,og borre et hull i som er litt mindre enn bolten. Hold denne over bolten, og sveis i hullet. Bruker du pinnesveis, så pass på at du får såpass varme at slagget smelter og kommer ut av hulet mens det fylles. Bruker du mag-sveis så er dette litt lettere. Husk å bruke ønskespray (CRC WD40 el.l.) både før du begynner og etterpå. Bare pass på så du ikke svir av kåken, dette stoffet brenner når du begynner å sveise !

Så er det å begynne å banke forsiktig og vri, husk at korrosjonen må "knuses" før bolten begynner å bevege seg. Varmen fra sveisinga er også med på å lage litt bevegelse i godset... Med litt flaks så har du bolten ute, og har berget gjengene i blokka også.

 

Lykke til!

 

Erlend

Link to post

Har stort sett god erfaring med grisepikk jeg, men jeg kliner godt med crc eller lignende og lar det virke, flere ganger +bruke hammer og dor til å slå forsiktig på gjennsittende bolt, deretter varme opp bolten med en gassbrenner eller lignende (ikke rødglødende men bare litt for å få utvide seg en liten anelse)

La så bolten avkjøles, mer crc bor hull til største grisepikk og skru ut.

 

Vel det er sånn jeg gjør, virker hver gang i mi bok.

PS.Når jeg skrur motor så bruker jeg coopaslip på alle bolter når jeg setter sammen igjen, da slipper du dette problemet seinere.

LYKKE TIL

Link to post

Det er nok sannsynlig at bolten sitter godt, men den var nok allerede brukket/gjennomrustet ytterst da jeg skulle skru den ut, da det nesten var null motstand å finne. Det har også vært antydning til lekkasje herfra. Sveiseapparat er uaktuelt, men oppvarming med gassbrenner skal jeg nok få til. Lovte et bilde i kveld, og her er det (inni den rød ringen er bolten):

 

Bilde

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post

har jo også muligheten med slagtrekker, pusse ned bolten med lamellskive til du ser omrisset tydelig, dynke godt med rustløser ( la det virke) lage et spor i bolten og klink til.

 

Ved bruk av brenner så husk ei lita dyse, det er bare bolten du vil varme opp ikke godset rundt.

 

PS. en grisepikk er et godt vertøy når brukt riktig, den er IKKE beregnet til å få ut fastrustet bolt, man må få løsnet den først med lette slag, varme og rustløser.

Link to post

det er bare bolten du vil varme opp ikke godset rundt.

Nei, omvendt, det er godset som skal varmes (mest) slik at det utvider seg rundt bolten. :nono: Hansemann sin ide er den beste, den er er standard for fjerning av brukne eksosbolter på MC. Funker verden over, og funker like godt i båt. :smash:

 

Har stort sett god erfaring med grisepikk jeg,

Hold grisepraten Deres for Dem selv, De!! :lol:

 

det finnes jo lausgjenger, som kan settes inn

Ja, det finnes en egen lov om det, til og med, nemlig Løsgjengerloven!! :lol:

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

vel poenget er å få løsnet bolten, da er vi ute etter å få litt bevegelse i den så den slipper taket. Når du da varmer opp bolten vil den prøve å utvide seg men godset rundt ikke gjør det, for så å trekke seg sammen igjen når den har blitt kald, på den måten får vi bevegelsen i bolten og den forhåpentlivis løsner

Link to post

Lovte et bilde i kveld, og her er det (inni den rød ringen er bolten):

Såvidt jeg kan bedømme bildet har du ikke noe valg: det må bli å bore ut bolten :headbang:

 

Jeg ville først ha forsøkt å få inn et godt kjørnemerke midt i bolten og så finne tak i en god, skarp bor på 4-5 mm, bor den forsiktig innover - stødig på labben slik at den ikke knekker . . . .

 

Du må sikkert trekke boret ut flere ganger underveis for å gjøre det rent, men bare gi deg god tid.

 

Deretter går du på med en bor som er litt større, kanskje 6-8 mm og gjentar det samme - like forsiktig hele tiden......

 

Hvis du nå nærmer deg boltens kjernediameter, så må du utruste deg med en bor som har omtrent kjernediameteren. Når du har boret den inn kan du forhåpentlig rense gjengerestene ut av hullet, og eventuelt friske opp gjengene med en vanlig tapp.

 

I verste fall må du gå opp en dimensjon, og bruke en litt større bor - noe som pleier å gå helt greit.

 

Men å tro at du får ut den avbrukne bolten der, med lure metoder og varme - nei, det er nok for optimistisk, selv for en optimist som meg ......

 

Lykke til i alle fall!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Hei. Du etterlyser tips om gjenging også. Vet ikke på hvilket plan du er når det gjelder dette men skal du gjenge opp til en større dimensjon bør du vite at du helst må bruke 3 forskjellige tapper.

 

Den første tappen har nesten ikke gjenger nederst for ikke å skape stor motstand til å begynne med, den neste har litt mere mens den siste har fulle gjenger så å si hele veien.

 

Gjengetapper er herdet og i disse forholdsvis små dimensjoner knekker de for et godt ord. Du må bruke gjengeolje og stor tålmodighet. Veldig viktig å begynne med tappen med minst gjenger, også fordi denne er lettest og få sentrert.

 

Etterhvert som gjengene blir skåret ville jeg slakket litt på trykket og skrudd en liten tørn tilbake, ikke for mye med første tappen for da er det lett å ødelegge de små gjengene som skapes i starten.

 

Husk olje og ikke minst riktig bordiameter. Kjøper du en komplett eske med fortapp, mellomtapp og sluttapp står det så vidt jeg husker hvilken bordiameter som skal brukes. Dette er meget viktig, bruker du for lite bor vil gjengetappen møte for stor motstand og knekke, bruker du for stort bor får du for grunne gjenger med dårlig hold som resultat.

 

Er forøvrig enig med tipset med grisepikk, har aldri blitt særlig vellykket for meg. Lykke til.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post

Idag var dagen jeg skulle bore opp skruen. Det var som å stikke en kniv i varmet smør. Hele skruen var tært bort, så etter å ha fått skrapt ut de gamle restene er den foreløpige konklusjonen at det jeg må gjøre er å gjenge opp på nytt. Tar en tur på Tønsberg Maskinforreting en av de nærmeste dagene for å kjøpe tapper.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...