Jump to content

Motoreffekt Mariner/Mercury F115


Nuten

Recommended Posts

Det er vel ikke allverdens strenge regler for hvordan du klage på oppgitt effekt på en motor. Mener å ha hørt at produsenten "gis" 10 % slingringsmonn hvilket kan i verste fall bety at en 115hk har 103,5hk og en 90 hk har 99 hk, m.a.o. ikke rare forskjellen.

 

Kan være stor forskjell i effekt fra en motor til en annen av samme merke, årgang og det hele!

 

Dette var ikke svar på ditt spørsmål, men sier noe om hvor tilfeldig ting kan slå ut!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Eller 126,5 mot 89. For å ta den ekstreme varianten.

Du mener vel 126,5 mot 81 :cheers:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Du mener vel 126,5 mot 81 :cheers:

Jepp - takk :cheers:

 

Men jeg regner med at trådstarter spør om Yamaha F115 mot F90. Men ettersom F90 ikke finnes så er det kanskje feil? Mer detaljer er fint så skjønner vi kanskje hva du mener

 

Og vedr F16- Det finnes et maritimt fly som heter F18 også. Det er forbudt for piloten å holde i stikka når det letter fra hangarskip. Det er datamaskinen som fikser de første meterne i lufta. Tar nok et kvarter av fjorten dager å venne seg til det.

Link to post

Nuten, spørsmålet ditt er litt uklart. Slik det er formulert er det vanskelig å svare på. :wink:

 

Hvis du spør litt mer konkret, så får du sikkert mer saklige svar enn de ovenfor. Selv har jeg for noen år siden eid en Yamaha F115, det var en bra motor, og jeg fikk det jeg forventet. Den gang da, på den båten jeg hadde da.

 

Men hva lurer du egentlig på? Aksellerasjon? Fart? I forhold til hvilken motor, og på hvilken båt? :confused:

Redigert av Skvulpen (see edit history)
Link to post

Beklager! Har nemlig lagt inn 2 innlegg, og trodde jeg svarte på et annet. Det gjelder Mariner/Mercury F90 kontra F115 fra samme leverandør. Eller egentlig om F115 er så mye sterkere enn F90. (Eller om følelsen er 25 hk mer.) De veier stort sett det samme.

Link to post

Har en Yamarin 5940 med Yamaha F115, en annen i havna har samme båt med Yamaha F100. Har ikke vært med han så jeg kan ikke si noe om følt kraftforskjell. Ca 3 knop forskjell i toppfart. Han sier han klarer seg bra med den motoren han har.

Mener at F115 har større syl. volum enn F90 (1.8l vs 1.6l) og det bør jo gi mer dreiemoment.

Som skvulpen spør ; hviklen båt er det snakk om? Noen båter trenger de ekstra hestene, andre klarer seg bra med litt mindre motor.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hei!

 

Når det gjelder Mariner/Merc - så har de fom denne sesongen faset ut 75 hk og 90 hk med forgasser, og kommet med to nye modeller: 80 hk og 100 hk. 115 hk EFI er uforandret. Det nye er at 80 og 100 nå har dir insprøytning (EFI) og ikke forgasser.

Link to post

Det er garantert at dette oppleves forskjellig fra båt til båt.

propell har også mye å si.

 

Hvis du forteller hva båten heter så kan det jo hende noen har erfaring med nettopp denne :yesnod:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Suzukitesten viser at det ikke er så stor forskjell (på toppfart) mellom 115 og 140 som det er fra 90 til 115. Det er 25 hester mellom hver motor, men det kan vel ha med å gjøre at luftmotstanden jo øker til høyere fart man har. Det skal mere kraft til å øke 1 knop jo høyere fart man er oppi.

Noen andre erfaringer med Mariner/Mercury sine større firetaktere?

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...