Nuten Startet 16.April.2006 Del på Facebook Startet 16.April.2006 Noen erfaringer med effekt på F115 kontra F90? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 19.April.2006 Del på Facebook Svart 19.April.2006 Kjenner bare F15 og F16. Forsvaret skal vel bytte ut sine F16 snart Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 19.April.2006 Del på Facebook Svart 19.April.2006 Kjenner bare F15 og F16. Forsvaret skal vel bytte ut sine F16 snart Det blir nok noen år til ja..... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Mouche Svart 19.April.2006 Del på Facebook Svart 19.April.2006 Det er vel ikke allverdens strenge regler for hvordan du klage på oppgitt effekt på en motor. Mener å ha hørt at produsenten "gis" 10 % slingringsmonn hvilket kan i verste fall bety at en 115hk har 103,5hk og en 90 hk har 99 hk, m.a.o. ikke rare forskjellen. Kan være stor forskjell i effekt fra en motor til en annen av samme merke, årgang og det hele! Dette var ikke svar på ditt spørsmål, men sier noe om hvor tilfeldig ting kan slå ut! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bitteliten Svart 19.April.2006 Del på Facebook Svart 19.April.2006 Mener å ha hørt at produsenten "gis" 10 % slingringsmonn hvilket kan i verste fall bety at en 115hk har 103,5hk og en 90 hk har 99 hk, m.a.o. ikke rare forskjellen.Eller 126,5 mot 89. For å ta den ekstreme varianten. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 19.April.2006 Del på Facebook Svart 19.April.2006 Eller 126,5 mot 89. For å ta den ekstreme varianten. Du mener vel 126,5 mot 81 Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
baatsman Svart 19.April.2006 Del på Facebook Svart 19.April.2006 (redigert) PÅ Yamaha 80/100 og Mercury 90 er det forgasser, mens på 115 på begge merker er det Dir innsprøytning. Raskere opp i plan. På Suzuki/Johnson er både 90 og 115 fuel Innectioen så vidt jeg husker. Ofte er 90 hk nedtrimmet utgave av 115 hk. Redigert 19.April.2006 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bitteliten Svart 19.April.2006 Del på Facebook Svart 19.April.2006 Du mener vel 126,5 mot 81 Jepp - takk Men jeg regner med at trådstarter spør om Yamaha F115 mot F90. Men ettersom F90 ikke finnes så er det kanskje feil? Mer detaljer er fint så skjønner vi kanskje hva du mener Og vedr F16- Det finnes et maritimt fly som heter F18 også. Det er forbudt for piloten å holde i stikka når det letter fra hangarskip. Det er datamaskinen som fikser de første meterne i lufta. Tar nok et kvarter av fjorten dager å venne seg til det. Sitér dette innlegget Link to post
Nuten Svart 20.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2006 Nå har vel diskusjonen tatt litt feil vending. Har noen ERFARING med hvordan F115 fungerer i forhold til lovet prestasjon? Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 20.April.2006 Del på Facebook Svart 20.April.2006 (redigert) Nuten, spørsmålet ditt er litt uklart. Slik det er formulert er det vanskelig å svare på. Hvis du spør litt mer konkret, så får du sikkert mer saklige svar enn de ovenfor. Selv har jeg for noen år siden eid en Yamaha F115, det var en bra motor, og jeg fikk det jeg forventet. Den gang da, på den båten jeg hadde da. Men hva lurer du egentlig på? Aksellerasjon? Fart? I forhold til hvilken motor, og på hvilken båt? Redigert 20.April.2006 av Skvulpen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nuten Svart 20.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2006 Beklager! Har nemlig lagt inn 2 innlegg, og trodde jeg svarte på et annet. Det gjelder Mariner/Mercury F90 kontra F115 fra samme leverandør. Eller egentlig om F115 er så mye sterkere enn F90. (Eller om følelsen er 25 hk mer.) De veier stort sett det samme. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.April.2006 Del på Facebook Svart 20.April.2006 Har en Yamarin 5940 med Yamaha F115, en annen i havna har samme båt med Yamaha F100. Har ikke vært med han så jeg kan ikke si noe om følt kraftforskjell. Ca 3 knop forskjell i toppfart. Han sier han klarer seg bra med den motoren han har. Mener at F115 har større syl. volum enn F90 (1.8l vs 1.6l) og det bør jo gi mer dreiemoment. Som skvulpen spør ; hviklen båt er det snakk om? Noen båter trenger de ekstra hestene, andre klarer seg bra med litt mindre motor. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Nuten Svart 20.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2006 Flott info! Det er snakk om en 18 fots båt som fint klarer seg med begge motorstørrelser. Sitér dette innlegget Link to post
Heba Svart 20.April.2006 Del på Facebook Svart 20.April.2006 Hei! Når det gjelder Mariner/Merc - så har de fom denne sesongen faset ut 75 hk og 90 hk med forgasser, og kommet med to nye modeller: 80 hk og 100 hk. 115 hk EFI er uforandret. Det nye er at 80 og 100 nå har dir insprøytning (EFI) og ikke forgasser. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 20.April.2006 Del på Facebook Svart 20.April.2006 Det er garantert at dette oppleves forskjellig fra båt til båt. propell har også mye å si. Hvis du forteller hva båten heter så kan det jo hende noen har erfaring med nettopp denne Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Andy Svart 20.April.2006 Del på Facebook Svart 20.April.2006 Båtmagasinet foretok for en tid siden en interessant sammenligning av Suzuki sine modeller DF90, DF115 og DF140 på en Crescent Dorado V23. Det måles på bensinforbruk og fart ved forskjellige belastninger. Vet ikke om du kan finne denne interresant selv om det jo er Mariner/Mercury du spør om. Link til artikkelen her Sitér dette innlegget Link to post
Nuten Svart 23.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2006 Suzukitesten viser at det ikke er så stor forskjell (på toppfart) mellom 115 og 140 som det er fra 90 til 115. Det er 25 hester mellom hver motor, men det kan vel ha med å gjøre at luftmotstanden jo øker til høyere fart man har. Det skal mere kraft til å øke 1 knop jo høyere fart man er oppi. Noen andre erfaringer med Mariner/Mercury sine større firetaktere? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.