Jump to content

Solex forgasser, og lufteskrue /bensin"skrue" ? og Centaflex

vikers

Recommended Posts

SolexSolex

På min Albin O411 står det en Solex forgasser, og på venstre side er det to hull hvor luft og bensin skal inn. Mitt problem er at jeg kun har funnet en skrue som passer inn i et av disse, og det er en skrue jeg fant i bunnen av båten. Skruen har et slags filter over et hull nærmest toppen, og et ovalt hull lenger ned. Denne skruen passer i det øverste hullet, og jeg tror dette er bensinskrun som skal festes på bensinslagen (stemmer jo med at filteret renser bensinen, og det passer med den type kobling det er på bensin).

Når det gjelder det andre hullet er jeg blitt fortalt at det er lufteskruen som skal inn der? Noen som vet hvor jeg kan få tak i en slik lufteskrue?

Centafleks Centafleks

Fikk også etter mye om og men tak i en eier av båten fra 2 ledd tilbake og spurte om han visste hvor gearflens var blitt av. Han ringte tilbake og sa at han hadde funnet denne, og skulle til Skien senere samme dag. :flag: Da ble jeg glad!

Men...stor var overaskelsen da han ga meg gearflens + en centaflex 160 i tillegg. Da jeg nevnte at dette er dyre greier, så sa han at han skulle ikke ha noe for dette - det skulle jo fulgt med båten.

Grei kar var det!!!

Nå er spørsmålet her: Skal den enden mot propellflensen ikke ha et lokk over gummipakningene? Det er 4 skruer ytterst rundt på koblingen, hvor det for meg ser ut som om det har sittet et lokk, eller noe? Eller er dette om du kobler flere slike sammen? Jeg vil få ca. 80 cm fra gearflens til første gang aksel får støtte gjennom et hylser som er festet i skroget - er det for langt?

Med tanke på at jeg ga 8 000,- for båt med motor, og fikk en kobling ny i forpakning til 4 130,- kan jeg si at kjøpet blir bedre og bedre! :cool:

Noen som kan hjelpe meg litt videre her?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Bilder vil hjelpe...

Her et bilde av den nevnte centafleks..

Skal den noe over der du ser messingen og gummikoblingen?

Bilde

Og her et fra Walter_S som viser forgasser.

Bilde

Bak røret er det feste for en skrue, og bensinen kommer inn i topp??

Redigert av vikers (see edit history)

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Ingen som kan hjelpe meg her?

LEEENGE siden jeg har vært i forbindelse med disse forgasserene men mener skruen rett i mot på bildet ditt er tapping av flottørhuset og skruen bak røret er til blandingsdysen /spissen ble den vel også kalt men dette er jeg noe usikker på da det var Marna motorer jeg rotet med i ungdommen så vet ikke om de bruke solex forgassere

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Ok, Laluna - takk for det...da er noe litt klarere.

Vet du noe om Centaflexen? Og eventuelt hvor slike lufteskruer med spiss kan kjøpes???

Supert B30k!

Har sendt mail til kystlaget/verkstedet, så kanskje kan det komme hjelp derfra...takk for tipset.

Hei,

ang. Centaflexen så er det riktig på bildet, har montert et par slike og det var ikke noe lokk over gummien hvis jeg forstår deg riktig. Boltene i midten rundt aksel skal trekkes til med moment, 30 Nm tror jeg det var, boltene mot girflensen skal ha 50 nm. (låsemuttere)

Jon

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...