Jump to content

Forskjell på Hurth 2,0 og en 2,5 ??

Guest tcic

Recommended Posts

Jeg har 2 Hurth kasser... den ene står det 2,0 på og den andre står det 2,5 på. Jeg skal dregge mye med båten og er avhengig av liten fart.Motoren som sitter i nå er en Perkins 4108 - 49 hk i en 24 Fevik snekke - hvilken anbefales og hvor stor er forskjellen.

På forhand takk for svar.

:smiley:

Arild

Heisann

Hvis det er utvekslingen som er 2:1 og 2,5:1 så ville jeg i utgangspunktet valgt 2:1...

Ovenstående er ikke et fasitsvar, men en veiledning.

En girkasse med lavere utveksling (2,5:1 gir lavere akselturtall i forhold til 2:1) og dette gjør at du må ha større propelldiameter.

Hvis man har plass til det er det ikke noe problem, men uten at jeg vet det så tviler jeg på at du har plass til så stor propell som du skal med 2,5:1.

Men igjen...som tidligere nevnt...ta kontakt med noen som kan beregne propeller FØR du monterer girkassen, da får du riktig veiledning og ender opp med en gir/propellkombinasjon som du er fornøyd med.

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Om jeg ikke tar feil, henviser 2,0 og 2,5 til utvekslingsforholdet mellom motorturtall og turtallet på propell-aksel. 2,0:1 betyr at motoren går 2 omdreininger for hver omdreining propellen går. Tilsvarende at motoren går 2,5 ganger for hver omdreining propellen gjør, ved utveksling 2,5:1. Hvis motorturtallet er 2500 rpm, roterer altså propellen 1000 ganger pr. minutt med utveksling 2,5. Er utvekslingen 2,0 vil propellen rotere 1250 ganger pr. min. (25% raskere).

Du må huske at det er klar sammenheng mellom propellens "størrelse" (diameter, stigning, ant. blader), motorens effekt og gearkassens utveksling. Det er sikkert lurt å rådføre seg med noen som har peiling på slike utregninger, før installasjonen av gearkassen. Muligens kan kanskje Universal Diesel (ligger i Akershus) og som leverer Perkins, fortelle deg noe om hva som har vært vanlig å bruke på din båt.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...