Jump to content

Hvor selges billige plugger?

kvikk

Recommended Posts

Hei . Jeg kjøpte akkurat nye plugger til min marna 2 syl motor. De var veldig dyre 95 kr stykk. Dette var bosh plugger. Er det noen som vet om det er billigere plugger å få tak i? gjerne av et annet merke så lenge gnisten er grei.

Velkommen til forumet..... Vel nå er det vel relativt hva som oppfattes som dyrt... men 95 korner for en plugg kan vel ikke regnes som det.... Jeg synes det var meget rimelig jeg da... som er vant til å betale noen hundre kroner for hver plugg til motorsykkelen....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Dette var bosh plugger. Er det noen som vet om det er billigere plugger å få tak i? gjerne av et annet merke så lenge gnisten er grei.

Det finnes flere forskjellige produsenter, men:

vær nøye at pluggere du kjøper er absolut riktig type.

Med "så lenge de gnister" kommer du ikke langt.

Feil type mht. varmeverdi, form, elektrodeform, isolator, eller lengde kan øddelegge ikke bare motorløp og forbruk,

men kan også øddelegge stempler, ventiler og annet.

Feil form holder allerede at pluggerne kan virke som et sveisebrenner.

Det kan f.eks. gjøre ufine hull på toppen av stemplene og en sån skade blir dyrt,

minst i forhold til pluggere som er dyre.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Har tidligere hatt en snekke med en marna 4-6 hk(?) ensylindret motor i. Etter mye uforklarlige problemer med denne, kom jeg over en eldre kar i Porsgrunn, som tidligere hadde drevet marnaverksted. Han var veldig opptatt av at det kun var en type plugg som skulle brukes på disse motorene (tror det gjalt marnaer generellt) men siden dette er lenge siden, kan jeg ikke hverken huske pluggen eller finne notater :headbang: (i farta) Han mente i alle fall at Boshplugger ikke var riktig. De vet nok dette hos Marna i Mandal. Forstod det slik at disse motorene er ganske sensitive på hvilken plugg man bruker. Uansett: dette er jo uansett såpass lite, at det vil være synd å risikere motortrøbbel ved å bruke plugger som kan være ukurante. (skal uansett sjekke gjennom noen permer i kveld, og skal komme tilbake om jeg finner navnet på pluggen)

Det hadde vært fint å få rede på om det er en riktigere plugg jeg bør bruke. Jeg har til nå vært nødt til å skifte ut pluggene ganske ofte p.g.a. at de soter og blir dårlige.

95 kr per tennplugg blir dyrt når man må bytte 2 -3 ganger i sessongen. Jeg hørte på biltema, men de har ikke plugger som passer.

I manualen står det at pluggene skal være forholdsvis "varme", ellers er ingen spesiell plugg nevnt.

Alt du trenger å vite om Marna finner du her

Velkommen til forumet.

...som er et bra tips.

Det er alltid det beste å spørre hos produsenten, enn å bare gjette.

Og billigere er det ofte også.

Forresten er det ganske morsomt.

Jeg har jo lista for mange type motor fra produsenter verdensrund, fra gressklippere til store maskin,

men det finnes ikke en ord om Marna :confused: .

Og nå leser jeg at Marna finnes allerede siden mer enn 50 år ?

Interessant, interessant :smiley:

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Kan dette være pga av feil plugger? De har normalt ganske lang levetid.

Når pluggere soter så kan det hendes pga. 5 hovedgrunn

a) feil tenningstidspunkt

b) ikke nok kompresjon

c) olje i forbrenningsrom

d) (mer sansynlig) for mye bensin/forgasserproblem

e) (enda mer sansylig) feil varmeverdi OG/ELLER form.

I tillegg er det ofte sånt at pluggerne ikke taler tillegstoffer som finnes inni av bensin som er blyfritt.

Dette ble ganske skjelden i det siste, menn f.eks. NGK hadde store problem med det i mange år.

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

men det finnes ikke en ord om Marna :confused: .Og nå leser jeg at Marna finnes allerede siden mer enn 50 år ?

Interessant, interessant :smiley:

Marna er blant mange regnet som de beste bensinmotorene produsert i Norge. Jeg kan ikke gå god for om dette stemmer teknisk sett, men jeg synes de er klart mest estetisk, og med den vakreste lyden. Den nevnte pensjonerte mekanikeren som hjelp meg, kom på besøk neste dag, og hadde med seg kaffe på termos. Han ønsket bare å sitte en stund å drikke kaffen sin mens han hørte på motoren. Båten var mine foreldres landstedsbåt, og er nå skiftet ut til en mindre, mer vedlikeholdsvennlig med utenbordsmotor. Gjett om jeg savner den Marnaen..... :cryin:

I tillegg er det ofte sånt at pluggerne ikke taler tillegstoffer som finnes inni av bensin som er blyfritt.

Dette ble ganske skjelden i det siste, menn f.eks. NGK hadde store problem med det i mange år.

NGK!!!!! :flag: NGK var det han anbefalte! I disse tider da blybensin er vanskelig å f¨å tak i er NGK kanskje ikke løsningen allikevel da.....

Og nå leser jeg at Marna finnes allerede siden mer enn 50 år ?

Hver eneste lita bygd med respekt hadde sin egen motorfabrikk men det er et par som ble større og levde lengere enn andre. Så at bosch ikke har hørt om Marna kan vel komme av at det ikke er bygd mer enn en liten håndfull av dem i verdensmålestokk.

Marna er blant mange regnet som de beste bensinmotorene produsert i Norge. Jeg kan ikke gå god for om dette stemmer teknisk sett, men jeg synes de er klart mest estetisk, og med den vakreste lyden. Den nevnte pensjonerte mekanikeren som hjelp meg, kom på besøk neste dag, og hadde med seg kaffe på termos. Han ønsket bare å sitte en stund å drikke kaffen sin mens han hørte på motoren. Båten var mine foreldres landstedsbåt, og er nå skiftet ut til en mindre, mer vedlikeholdsvennlig med utenbordsmotor. Gjett om jeg savner den Marnaen..... :cryin:

NGK!!!!! :flag: NGK var det han anbefalte! I disse tider da blybensin er vanskelig å f¨å tak i er NGK kanskje ikke løsningen allikevel da.....

Det kan jeg godt forstår, fordi jeg har vokst opp med store, gamle, megafine og laaaangsomt løpende kanalskipmotorer

fra 6 til 35 liter slagvolum.

Finnes nesten ikke lengre :cryin: , untatt av disse som står kort før "pensjon".

Men noen og noe "freak" som elsker det finnes fortsatt :yesnod:

Ang. NGK.

Som sagt, det kan, men må ikke være problemet.

Men i alle fall finnes det mange andre som alternativer.

Bosch, Beru, Motorcraft (spesiellt bra til Ford), og også Nippon Denso hvis man får tak i, er bl. andre merker som egentlig løper meget bra.

Men jeg vet ikke om det har vært tydelig nok.

Meget viktig er (bl. varmeverdi og type) også at det er riktig form av isolatorene.

Disse form gjør at forløpet av forbrenningen RENSER både isolator og elektrode av pluggeren.

Men formen er avhengig av hvordan forbrenningsrom (eller bedre form av stempelen) er utformet.

Så er det beste valg til å snakke med motorprodusenten hvis ikke det er 100% klart.

Jørg

De var veldig dyre 95 kr stykk. Dette var bosh plugger. Er det noen som vet om det er billigere plugger å få tak i?

...der ville jeg jo også spørre om:

hvilken type er det ?

Kr. 95,- synes også jeg er dyrt.

Spesiell for Bosch som er vanligvis egentlig ganske moderat med priser.

Når pluggere soter så kan det hendes pga. 5 hovedgrunn

d) (mer sansynlig) for mye bensin/forgasserproblem

Jørg

Hadde en gang en 2 syl. Marna, den gikk på de samme pluggene år ettet år.

Motoren var utstyrt med en moderne alluminiums forgasser ( vet ingen ting om den forgasseren).

Båtten kunne ligge lenge, uten å ha vært i bruk.

Startet somregel på første sveivet, altid på andre sveivet.

Når den var var varm startet den alltid på første.

Magneten på den motoren hadde vært et par turer på havets bunn, bare skylt i fersknann, og tatt i bruk igjen.

hadde vel ikke levd det beste livet, men den funket.

Har hatt flere motorer med original messing forgasser, det er frustrerende :headbang::headbang: .

Har altid måtte sveive mye med disse messing forgasserene, de er vonde å stille inn.

Lykke til med motoren, de lager en himelsk lyd.

Det er vel ingen ting som kan måle seg med litt dunk dunk og måke skrik.

...der ville jeg jo også spørre om:

hvilken type er det ?

Kr. 95,- synes også jeg er dyrt.

I forfjor kosta de 50 kr , ifjor 70 kr og i år 95 kr i samme butikk. Jeg lurer på hvor mye de kommer opp i til neste år.... :smiley:

Tennplugg typen er Bosh M12B. og ut i fra en tabell jeg fannt kan jeg bruke NGK WR5. Jeg får håpe at de enten ikke er så dyre, eller at de passer så bra til motoren at jeg slipper å bytte de så ofte.

Lykke til med motoren, de lager en himelsk lyd.

Det er vel ingen ting som kan måle seg med litt dunk dunk og måke skrik.

:yesnod: ingen ting kan måle seg med det.

Er det noen som har en bra måte å rense tilsota plugger ? jeg har pleid å bruke piperensere og bensin, men etterhvert sitter soten for godt til å få av på den måten. kan de for eksempel sandblåses? eller vil de bli ødelagt av det?

Tidligere hadde alle bilverksteder en såkalt pluggrenser, som bestod av en boks med sandblåseutstyr der man hadde et hull med gummimansjett hvor man stakk pluggen inn. Da var det bare å trykke på knappen, og pluggen ble sandblåst. Så dette burde gå helt greit. Vil tro at en punktsandblåser med et passende munnstykke kan være egnet til dette.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Tennplugg typen er Bosh M12B. og ut i fra en tabell jeg fannt kan jeg bruke NGK WR5.

NGK WR5 finnes ikke, det er betegnelsen fra Bosch (14mm diameter), men passer ikke til M12B (18mm diameter.)

M12B viser seg her som NGK A6 (18,0 x 12,0mm).

Forresten har alle modell med "R" en motstand mot forstyrring i radioen.

Bruker man stikkkontaker med motstand i tillegg så kan det noen ganger blir for mye

for gamle tenningspoler = dårlig gnist.

Jørg

Nå har ikke jeg lest denne tråden og er derfor i fare for å spore av...

Dersom dere skal kjøpe billige plugger til påhengsmotorer i Trondheim, da må dere ikke handle hos Strandveien Auto (Yamaha). I min dummhet så bestilte jeg plugger uten å sjekke prisen samt fikk noen andre å hendte de. Prisen ble Kr.350,- pr stk og jeg har 6 sylindret motor....... :headbang::headbang:

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Nå har ikke jeg lest denne tråden og er derfor i fare for å spore av...

Dersom dere skal kjøpe billige plugger til påhengsmotorer i Trondheim, da må dere ikke handle hos Strandveien Auto (Yamaha). I min dummhet så bestilte jeg plugger uten å sjekke prisen samt fikk noen andre å hendte de. Prisen ble Kr.350,- pr stk og jeg har 6 sylindret motor....... :headbang::headbang:

NGK BR7HS-10 ?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...