Jump to content

Prosjekt: Åpen snekke, ca. 50 tallet


gragaasa

Recommended Posts

Hei, er ny på forumet, og forsåvidt ny når det gjelder trebåt.

 

Kjøpte to snekker for et par år siden, den ene ble solgt videre til Molde området mener jeg, og den andre har stått lagret i løden ettersom naustet er gammelt, og egner seg dårlig til opprustning av båt (ikkje innlagt strøm, gulv av rullestein/sand og lite plass)

 

Båten er bygd ca på 50-tallet som tittelen sier, men jeg vet ikkje nøyaktig årstall. Om noen her vet mer om disse båtene så vil jeg gjerne vite mer om dem. Den er bygd om til bas-båt, og sonar har blitt innstallert, nå står dessverre bare brønnen til sonaren igjen. Så om noen skulle ha en slik sonar liggende å slenge, så er jeg interessert i den, uansett stand.

 

Kommentarer, spørsmål og meninger mottas og besvares så godt som jeg kan.

 

Selve snekken:

 

Bilde

 

Roret, som fikk seg en smell da vi tok båten av hengeren, her må jeg få lagt inn et nytt stykke i kjølen:

 

Bilde

 

Motor, og innvendig. Noen som vet om maling innvendig var "orginalt" fra 50 tallet, eller om jeg bør fjerne malingen?

 

Bilde

 

Og sonar brønnen, bilde fra innside først, og utsiden etterpå (eksospotten skal byttes i en tilnærmet orginal, får man tak i dette? Og var de surret i eksosbandasje?):

 

Bilde

 

Bilde

 

Dette er et prosjekt som kommer til å gå over tid, ettersom jeg driver på med et ganske kostbart bilprosjekt for øyeblikket, men legger dette inn her nå for å gi meg selv et lite startspark.

Link to post
Share on other sites

Bensintanken:

 

Bilde

 

Motor:

 

Bilde

 

Slepebøylen til not osv.:

 

Bilde

 

En del bord må skiftest, noe som jeg aldri har gjort før:

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Og jeg oppdaget nå når jeg tok bildene at gjennomføringen til roret var ganske sprukket, men har ikkje sjekket om det må skiftes enda:

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Dette er en ekte loddebåt eller basbåt som mange kaller den. Trolig bygget hos brødrene Løvik innerst i Tresfjorden. Den har alle de typiske Løvik detaljene. Jeg har en slik båt i god stand med byggeår 1954. Denne hadde opprinnlig en 2 syl. Alda bensinmotor. Nå har den en 8 hk. Sabb type G installert 1969. Kjekk båt til fiske. Det var mange av disse på 50-tallet, men nå er de ganske langt i mellom de gode eksemplarene.

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til baatplassen.

Spennende prosjekt du har startet med der. Gleder meg til å følge med videre.

 

Når det gjelder malingen inne i båten vil jeg anbefale deg å fjerne denne, og heller olje treverket. Det er penest og treverket har godt å å bli impregnert med olje.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Takk, ja det er nok en del og ta fatt i her, men det er jo det som er litt kjekt. Og starte med noe slikt, og ende opp med en flott trebåt.

 

Men da får vi se om jeg ikkje starter med og ta ut motoren for så og begynne å ta bort malingen. Enkleste måte er vel å slipe det bort for maskin? Eller finnes det noe man kan løse opp/vaske det bort med?

 

EDIT: Raskt spm: tror dere det er mulig å få tak i en slik sonar som skal sitte i brønnen?

Redigert av gragaasa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er en ekte loddebåt eller basbåt som mange kaller den. Trolig bygget hos brødrene Løvik innerst i Tresfjorden. Den har alle de typiske Løvik detaljene.

Hei, mener du at den ble bygd slik den er nå?

 

Du skjønner, jeg fikk opplyst at den var ombygd til basbåt, MEN ikkje fra en sikker kilde. Så om den ble bygd slik orginalt så er jo det bare et pluss.

Link to post
Share on other sites

Nå begynte jeg og mimre, hadde en tilsvarende snekke med en 56 model sleiper motor i. Vridbar propell og hele pakken. Glimrende båt, men noe fuktig i motsjø :smiley:

 

Jeg kjøpte den som konfirmant og hadde den til jeg var over 30, hadde den malt innvendig hele tiden, den var det når jeg overtok den. Fikk aldri noe råteskader, men i Bergen kom det jo i perioder like mye vann til bordene på innsiden som på utsiden :smiley:

 

Lykke til og hold oss oppdatert.

 

Vet desverre intet om sonar.

Redigert av vannoverallt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enkleste måte er vel å slipe det bort for maskin?

Gå på Biltema, kjøp nylonrondell, fest den på drillen, og fjern malinga.

 

Du sparer enormt antall timer, rondellene koster bare rundt 40 per stk, jeg vil anta du trenger 2-3 stykker.....

 

Søk på ordet her på forumet, og du finner bilde/framgangsmåte i arkivet.....

Link to post
Share on other sites

...Motor, og innvendig. Noen som vet om maling innvendig var "orginalt" fra 50 tallet, eller om jeg bør fjerne malingen?...

...Når det gjelder malingen inne i båten vil jeg anbefale deg å fjerne denne, og heller olje treverket. Det er penest og treverket har godt å å bli impregnert med olje...

...Jeg kjøpte den som konfirmant og hadde den til jeg var over 30, hadde den malt innvendig hele tiden, den var det når jeg overtok den....

Enig med jorhei - uten maling er den penest. Videre tror jeg ganske sikkert at den var uten maling originalt, i alle fall om jeg legger egen erfaring (fra Østlandet) til grunn.

 

Forøvrig et spennende og spenstig prosjekt det skal bli artig å følge videre. Lykke til!

 

Ronald.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Plukket ut motoren i går, noe som jeg syns gikk overraskende fort ettersom det ble gjort på sparket. Motoren var ute etter en time med fundering, skruing og løfting med taljer. Alle bolter på akslingen og motorfestene var lette og komme til og skru opp uten rustløser eller lignende.

 

Her er motoren etter at den akkurat har blitt løftet fra motorfestene:

 

Bilde

 

Og slik ble det gjort: med halvtons kjettingtalje i taket hengt rett ovenfor ripa (det røde tauet), og to vanlige taljer fra motsatt side i taket (det grønne tauet). Dro så kjettingtaljen over motoren med de andre taljene og løftet motoren.

 

Bilde

 

Og her har jeg slakket kjettingtalje med motor tilbake over ripa:

 

Bilde

 

Flyttet så taljene over på andre siden og dro kjettingtalje med motor fra ripa og utover gulvet, men ettersom jeg var alene og motoren ganske tung fikk jeg ikkje dradd den helt klar av ripa, og brukte da et par gjerdestolper til å lede motoren bort.

 

Bilde

 

Bilde

 

Etterhvert som jeg senket dro taljene automatisk motoren bort fra ripa og motoren hang til slutt fint over gulvet:

 

Bilde

 

Tilbake stod en båt uten motor:

 

Bilde

 

Skal få laget en provisorisk motorbukk til motoren sånn jeg lett kan jobbe på denne senere.

Link to post
Share on other sites

Har hatt et par båter med samme motor.

En med tørr eksos, og en med våt eksos.

 

Den med tørr eksos hadde potte og dett gikk rett over rekka ved motorkassa. skikkelig tøff tøff

Det var ingen surringer runt rørene, eller potta.

Kjølvannet gikk i eget rør ut i siden

 

Den med våt eksos hadde bare et rør i fra motoren og rett igjennom hekken ( det var en svanehals på røret helt akter),ingen potte.

Tømte eksosen før stopp ved å åpne krana på manifolden, og kjøre det i eget rør over bord.

Dette for å slippe suge vann inn i motoren ved oppstart.

Men det er viktig å stenge kranen igjen når motoren har startet, for å ungå brann.

 

Den krana det er snakk om er den som sitter i bakkant på eksos manifolden.

Link to post
Share on other sites

Velkommen til baatplassen. Flott at du har tenkt å gje denne "fortapte" sjel nytt liv, men det første eg tenker på når eg ser desse bidene er arbeid, arbeid og atter arbeid. (dessvere) Men den kjem nok til å bli skikkelig fin etter kvart :smiley:

 

 

Hadde arbeidstilsynet og HMS-folket sett deg hadde du nok kommet på straff er jeg redd.

Arbeidstilsynet, kven er det :confused::wink:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Nå skal ikkje jeg starte noen stor diskusjon om arbeidstilsynet og deres ansvarsområde, men arbeidstilsynet har da vel ingenting de skulle sagt så lenge det er privat arbeid!??

 

Når det gjelder motoren er jeg usikker på det, eneste jeg vet er at det er en tosylindret Marna. Står det noe sted på motoren hvilken type det er?

 

Og ett spm: Hva ville dere gjort med eksosen på denne motoren? nedre del er jo ganske så bortrustet, snart ikke mer igjen. Finnes vel ikkje nye deler til dette i dag?

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Det er vel en stund siden sist jeg gjorde noe på denne båten, men begynte såvidt i dag med litt demontering av styring og eksos.

 

Regner med dette ikke er den orginale styringen som var på båten da den ble bygd. Noen som vet hvordan det orginale så ut?

 

IMG_4744.jpg

 

Eksospotta skal kastes så langt det går, og erstattes med en tidsriktig en.

 

IMG_4743.jpg

 

Tok av de gamle tauene som ble brukt til å hive båten opp med davit (går jeg ut ifra), noen som vet hvorfor den ene siden er kortere enn den andre? Regner med det har noe med hvordan båten skulle henge i daviten?

 

IMG_4742.jpg

 

Ellers så fant jeg mer av den store stygge ulven, her må ett eller flere spant skiftes:

 

IMG_4740.jpg

Link to post
Share on other sites

Så tok jeg til å begynte på den omfattende pussejobben. All maling innvendig skal bort, og all gammel olje og bunnsmurning utvendig skal bort. Jeg brukte en rondell til vinkelsliper fra biltema (ikke lamellskive) Denne fjerner malingen fort uten å skade/spise bort treverket. Brukte nøyaktig 17 minutter på dette:

Det er vel ca 1 kvm med kriker og kroker.

IMG_4736.jpg

 

Jeg fortsetter vel med slipingen i morgen, men frykter at jeg går fort tom for den rondellen jeg bruker, og nærmeste biltema er 1,5 time herifra inkludert ferge.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...