gragaasa Startet 18.April.2006 Del på Facebook Startet 18.April.2006 Hei, er ny på forumet, og forsåvidt ny når det gjelder trebåt. Kjøpte to snekker for et par år siden, den ene ble solgt videre til Molde området mener jeg, og den andre har stått lagret i løden ettersom naustet er gammelt, og egner seg dårlig til opprustning av båt (ikkje innlagt strøm, gulv av rullestein/sand og lite plass) Båten er bygd ca på 50-tallet som tittelen sier, men jeg vet ikkje nøyaktig årstall. Om noen her vet mer om disse båtene så vil jeg gjerne vite mer om dem. Den er bygd om til bas-båt, og sonar har blitt innstallert, nå står dessverre bare brønnen til sonaren igjen. Så om noen skulle ha en slik sonar liggende å slenge, så er jeg interessert i den, uansett stand. Kommentarer, spørsmål og meninger mottas og besvares så godt som jeg kan. Selve snekken: Roret, som fikk seg en smell da vi tok båten av hengeren, her må jeg få lagt inn et nytt stykke i kjølen: Motor, og innvendig. Noen som vet om maling innvendig var "orginalt" fra 50 tallet, eller om jeg bør fjerne malingen? Og sonar brønnen, bilde fra innside først, og utsiden etterpå (eksospotten skal byttes i en tilnærmet orginal, får man tak i dette? Og var de surret i eksosbandasje?): Dette er et prosjekt som kommer til å gå over tid, ettersom jeg driver på med et ganske kostbart bilprosjekt for øyeblikket, men legger dette inn her nå for å gi meg selv et lite startspark. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
gragaasa Svart 18.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2006 Bensintanken: Motor: Slepebøylen til not osv.: En del bord må skiftest, noe som jeg aldri har gjort før: Og jeg oppdaget nå når jeg tok bildene at gjennomføringen til roret var ganske sprukket, men har ikkje sjekket om det må skiftes enda: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sande (exSkjælø) Svart 18.April.2006 Del på Facebook Svart 18.April.2006 Hei og velkommen til forumet. Ser ut som om det er litt å ta fatt på her, men med litt tålmodighet og en god del arbeidstimer blir det nok bra til slutt. Lykke til Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 18.April.2006 Del på Facebook Svart 18.April.2006 Dette er en ekte loddebåt eller basbåt som mange kaller den. Trolig bygget hos brødrene Løvik innerst i Tresfjorden. Den har alle de typiske Løvik detaljene. Jeg har en slik båt i god stand med byggeår 1954. Denne hadde opprinnlig en 2 syl. Alda bensinmotor. Nå har den en 8 hk. Sabb type G installert 1969. Kjekk båt til fiske. Det var mange av disse på 50-tallet, men nå er de ganske langt i mellom de gode eksemplarene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jorhei Svart 18.April.2006 Del på Facebook Svart 18.April.2006 Hei og velkommen til baatplassen. Spennende prosjekt du har startet med der. Gleder meg til å følge med videre. Når det gjelder malingen inne i båten vil jeg anbefale deg å fjerne denne, og heller olje treverket. Det er penest og treverket har godt å å bli impregnert med olje. Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post Share on other sites More sharing options...
gragaasa Svart 18.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2006 (redigert) Takk, ja det er nok en del og ta fatt i her, men det er jo det som er litt kjekt. Og starte med noe slikt, og ende opp med en flott trebåt. Men da får vi se om jeg ikkje starter med og ta ut motoren for så og begynne å ta bort malingen. Enkleste måte er vel å slipe det bort for maskin? Eller finnes det noe man kan løse opp/vaske det bort med? EDIT: Raskt spm: tror dere det er mulig å få tak i en slik sonar som skal sitte i brønnen? Redigert 18.April.2006 av gragaasa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
gragaasa Svart 18.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2006 Dette er en ekte loddebåt eller basbåt som mange kaller den. Trolig bygget hos brødrene Løvik innerst i Tresfjorden. Den har alle de typiske Løvik detaljene.Hei, mener du at den ble bygd slik den er nå? Du skjønner, jeg fikk opplyst at den var ombygd til basbåt, MEN ikkje fra en sikker kilde. Så om den ble bygd slik orginalt så er jo det bare et pluss. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
vannoverallt Svart 18.April.2006 Del på Facebook Svart 18.April.2006 (redigert) Nå begynte jeg og mimre, hadde en tilsvarende snekke med en 56 model sleiper motor i. Vridbar propell og hele pakken. Glimrende båt, men noe fuktig i motsjø Jeg kjøpte den som konfirmant og hadde den til jeg var over 30, hadde den malt innvendig hele tiden, den var det når jeg overtok den. Fikk aldri noe råteskader, men i Bergen kom det jo i perioder like mye vann til bordene på innsiden som på utsiden Lykke til og hold oss oppdatert. Vet desverre intet om sonar. Redigert 18.April.2006 av vannoverallt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Verrie Svart 18.April.2006 Del på Facebook Svart 18.April.2006 Enkleste måte er vel å slipe det bort for maskin? Gå på Biltema, kjøp nylonrondell, fest den på drillen, og fjern malinga. Du sparer enormt antall timer, rondellene koster bare rundt 40 per stk, jeg vil anta du trenger 2-3 stykker..... Søk på ordet her på forumet, og du finner bilde/framgangsmåte i arkivet..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ronald Svart 18.April.2006 Del på Facebook Svart 18.April.2006 ...Motor, og innvendig. Noen som vet om maling innvendig var "orginalt" fra 50 tallet, eller om jeg bør fjerne malingen?... ...Når det gjelder malingen inne i båten vil jeg anbefale deg å fjerne denne, og heller olje treverket. Det er penest og treverket har godt å å bli impregnert med olje... ...Jeg kjøpte den som konfirmant og hadde den til jeg var over 30, hadde den malt innvendig hele tiden, den var det når jeg overtok den....Enig med jorhei - uten maling er den penest. Videre tror jeg ganske sikkert at den var uten maling originalt, i alle fall om jeg legger egen erfaring (fra Østlandet) til grunn. Forøvrig et spennende og spenstig prosjekt det skal bli artig å følge videre. Lykke til! Ronald. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 19.April.2006 Del på Facebook Svart 19.April.2006 Neppe noen tvil om at båten er bygget som loddebåt eller basbåt som de sier på nordvestlandet. Sonar er det neppe, men ekkolodd fra tidenes morgen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
gragaasa Svart 28.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2006 Plukket ut motoren i går, noe som jeg syns gikk overraskende fort ettersom det ble gjort på sparket. Motoren var ute etter en time med fundering, skruing og løfting med taljer. Alle bolter på akslingen og motorfestene var lette og komme til og skru opp uten rustløser eller lignende. Her er motoren etter at den akkurat har blitt løftet fra motorfestene: Og slik ble det gjort: med halvtons kjettingtalje i taket hengt rett ovenfor ripa (det røde tauet), og to vanlige taljer fra motsatt side i taket (det grønne tauet). Dro så kjettingtaljen over motoren med de andre taljene og løftet motoren. Og her har jeg slakket kjettingtalje med motor tilbake over ripa: Flyttet så taljene over på andre siden og dro kjettingtalje med motor fra ripa og utover gulvet, men ettersom jeg var alene og motoren ganske tung fikk jeg ikkje dradd den helt klar av ripa, og brukte da et par gjerdestolper til å lede motoren bort. Etterhvert som jeg senket dro taljene automatisk motoren bort fra ripa og motoren hang til slutt fint over gulvet: Tilbake stod en båt uten motor: Skal få laget en provisorisk motorbukk til motoren sånn jeg lett kan jobbe på denne senere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 28.April.2006 Del på Facebook Svart 28.April.2006 (redigert) Her var det ikke mye sertifisert utstyr akkurat. Hadde arbeidstilsynet og HMS-folket sett deg hadde du nok kommet på straff er jeg redd.Farlig med slike opplegg og spesielt da om man er alene om denslags. Redigert 28.April.2006 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
`Laffen Svart 28.April.2006 Del på Facebook Svart 28.April.2006 Skal bli artig å følge dette prosjektet da det er rimelig likt mitt eget... stå på... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marna Svart 28.April.2006 Del på Facebook Svart 28.April.2006 For ikke å snakke om flott motor :-) K2 eller R2? mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post Share on other sites More sharing options...
Wicma Svart 28.April.2006 Del på Facebook Svart 28.April.2006 Har hatt et par båter med samme motor. En med tørr eksos, og en med våt eksos. Den med tørr eksos hadde potte og dett gikk rett over rekka ved motorkassa. skikkelig tøff tøff Det var ingen surringer runt rørene, eller potta. Kjølvannet gikk i eget rør ut i siden Den med våt eksos hadde bare et rør i fra motoren og rett igjennom hekken ( det var en svanehals på røret helt akter),ingen potte. Tømte eksosen før stopp ved å åpne krana på manifolden, og kjøre det i eget rør over bord. Dette for å slippe suge vann inn i motoren ved oppstart. Men det er viktig å stenge kranen igjen når motoren har startet, for å ungå brann. Den krana det er snakk om er den som sitter i bakkant på eksos manifolden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sinten Svart 28.April.2006 Del på Facebook Svart 28.April.2006 Velkommen til baatplassen. Flott at du har tenkt å gje denne "fortapte" sjel nytt liv, men det første eg tenker på når eg ser desse bidene er arbeid, arbeid og atter arbeid. (dessvere) Men den kjem nok til å bli skikkelig fin etter kvart Hadde arbeidstilsynet og HMS-folket sett deg hadde du nok kommet på straff er jeg redd.Arbeidstilsynet, kven er det Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post Share on other sites More sharing options...
ojh9000 Svart 29.April.2006 Del på Facebook Svart 29.April.2006 Fantastisk motor! Akkurat samme som jeg har i min båt. Type K 8-11 hk. Bedre lyd finnes ikke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
gragaasa Svart 29.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2006 Nå skal ikkje jeg starte noen stor diskusjon om arbeidstilsynet og deres ansvarsområde, men arbeidstilsynet har da vel ingenting de skulle sagt så lenge det er privat arbeid!?? Når det gjelder motoren er jeg usikker på det, eneste jeg vet er at det er en tosylindret Marna. Står det noe sted på motoren hvilken type det er? Og ett spm: Hva ville dere gjort med eksosen på denne motoren? nedre del er jo ganske så bortrustet, snart ikke mer igjen. Finnes vel ikkje nye deler til dette i dag? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Muhammed Svart 29.April.2006 Del på Facebook Svart 29.April.2006 Marna kan levere det meste av deler. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wicma Svart 30.April.2006 Del på Facebook Svart 30.April.2006 Her er Mekka for Marna eiere, Marna.no Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Boywonder Svart 30.April.2006 Del på Facebook Svart 30.April.2006 Virker som et spennende og omfattende prosjekt. Men resultatet blir nok veldig bra. Arbeidstilsynet ja.. Hvem var nå det igjen? Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post Share on other sites More sharing options...
klikk Svart 30.April.2006 Del på Facebook Svart 30.April.2006 Nå skal ikkje jeg starte noen stor diskusjon om arbeidstilsynet og deres ansvarsområde, men arbeidstilsynet har da vel ingenting de skulle sagt så lenge det er privat arbeid!?? ... Det er riktig. Dette er en privatsak. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
gragaasa Svart 27.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2007 Det er vel en stund siden sist jeg gjorde noe på denne båten, men begynte såvidt i dag med litt demontering av styring og eksos. Regner med dette ikke er den orginale styringen som var på båten da den ble bygd. Noen som vet hvordan det orginale så ut? Eksospotta skal kastes så langt det går, og erstattes med en tidsriktig en. Tok av de gamle tauene som ble brukt til å hive båten opp med davit (går jeg ut ifra), noen som vet hvorfor den ene siden er kortere enn den andre? Regner med det har noe med hvordan båten skulle henge i daviten? Ellers så fant jeg mer av den store stygge ulven, her må ett eller flere spant skiftes: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
gragaasa Svart 27.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2007 Så tok jeg til å begynte på den omfattende pussejobben. All maling innvendig skal bort, og all gammel olje og bunnsmurning utvendig skal bort. Jeg brukte en rondell til vinkelsliper fra biltema (ikke lamellskive) Denne fjerner malingen fort uten å skade/spise bort treverket. Brukte nøyaktig 17 minutter på dette: Det er vel ca 1 kvm med kriker og kroker. Jeg fortsetter vel med slipingen i morgen, men frykter at jeg går fort tom for den rondellen jeg bruker, og nærmeste biltema er 1,5 time herifra inkludert ferge. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.