Jump to content

Prosjekt: Åpen snekke, ca. 50 tallet


gragaasa

Recommended Posts

Angående styreopplegget på loddebåt så er dette kun en enkel taustyring. En trinse på hver side av rorkulten under dekket og ei taubukt lang nok til at en kan sitte på motorkassen eller stå å styre.

 

Dekket foran er nok orginalt med tilspissende fjøler. Jeg har et lignende,men med fjøler av jevn bredde av nyere dato.

 

Spantet må fornyes. Du får ta deg en tur i skogen og finne deg et passende krokvokst emne og hogge det grovt til før du legger det til langtidstørking da du har rikelig med gjøremål i mellomtiden.

Redigert av TMe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eit lite tips når det gjeldt nye spant.... Det ideelle når du skal lage nye spant er å bruke dei gamle som mal, men i enkelte tilfeller (som det på bilete (?)) går ikkje det an. Då kan det vere lurt å bruke ein ståltråd til få grovforma, og så lager du deg ein mal i 3 mm finer eller papp som du "finjuserer" slik at den passer med alle hakk i bordgongane. Viss du har ein god mal så sparer du deg for mykje arbeid når du skal byrje på sjølve spantet.

 

Er spanta av eik forresten? Då kan det hende det er fleire som er råtne, for eik har vel ein tendens til å rotne innanifrå og behalde ein fin "fasade".

 

 

Elles vil eg berre oppmuntre deg til å stå på vidare. Det vert nok "dreis" på denne båten berre du får lagt ned litt arbeid i den :flag:

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Ok, takk for svar.

 

Ja, jeg ser at det er/har vært trinser på hver side av "rorkult" Det var også rester av gammelt tauverk.

 

Men mener dere jeg burde gå så til verks når jeg pusser opp båten og tar den tilbake til orginal stand at jeg bruker kun et tau til styringen? Eller er det greit og sette inn noe annet? F.eks et lite skipsratt i siden eller noe? Jeg er ute etter mest mulig autentisk utseende på båten, og er redd et "nytt" skipsratt ville bryte med utseende jeg er ute etter.

 

Takk for tips angående spantene. Hvilken tretype er forresten den beste og bruke? Regner med disse spantene er furu. Det er vel greit og bruke?

Redigert av gragaasa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kva tretype som er best til spant veit eg eigentleg ikkje, men i den båten eg pusser opp lage eg desse i furu. Dersom resten av spant i båten også er av furu så er det jo like greit å halde seg til det :smiley:

 

Sånn som det ser ut på det bilete oppafor her så består ein "spantseksjon" av fleire kortare delar med overlapp. Dersom det ikkje er så stor "svai" på kvar enkelt del greier du nok å skjære ut desse delane i vanleg 2x6 furu. Sjå etter emner med minst mulig kvist og helst emner av kjerneveden, den skal vistnok vere sterkast.

 

Når det gjeldt styring ville eg ha unna meg "moderne" styring og så prøvt å få det til å sjå "orginalt" ut som mogeleg. Men korleis du skal få dette til er eit anna spørsmål :wink:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg har ett gammelt ratt du kan få, hvis du er intressert.

Det er skipsratt, men i jern/stål med treknagger på.

Må shines opp litt før det blir pent.

 

Kan ta ett bilde etter jobben i dag

Du kan gjerne ta et bilde så jeg får se hvordan det ser ut.

 

Loddebåt styres med tau og intet annet. Man står og styrer i en slik båt, enten foran eller bak motorkassen.

Jeg regner med du ikke er den eneste som mener dette, så da blir det nok bare trinser og tau.

Er jo det billigste alternativet også :wink: hehe

Redigert av gragaasa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sånn som det ser ut på det bilete oppafor her så består ein "spantseksjon" av fleire kortare delar med overlapp. Dersom det ikkje er så stor "svai" på kvar enkelt del greier du nok å skjære ut desse delane i vanleg 2x6 furu. Sjå etter emner med minst mulig kvist og helst emner av kjerneveden, den skal vistnok vere sterkast.

 

Jeg husker ikke nøyaktig om det var flere spantseksjoner, men det kan se slik ut på bilde. Det spantet som er avbildet har også et kraftig stål boltet i siden. Det er dette spantet som har blitt brukt til og løfte båten med.

 

Vi får se, jeg har jo en stor furuskog ca 50 meter fra huset, hehe.

Link to post
Share on other sites

Du har litt å gjøre her ja! Bra du vil ha orginale deler o.l! Komt noe lenger med motoren foressten? Bilder kanskje :smiley: ?

Joda, det er nok å ta tak i.

Har ikke gjort noe på motoren enda. Den får vente litt til jeg har fått slipt båten og snakket med noen som kan å lage nye bord.

 

Jeg så forresten på det merket jeg nevnte som var brent inn fremme på båten, der stod det: BRØDR.LØVIK BÅTBYGGERI og noe mer, men det var ikke til å tyde resten.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 11 måneder senere...

Hei, :yesnod: jeg har også en båt med samme nesten samme tekst, men dette er ett metallskilt med teksten "BRØDR. LØVIK BÅTBYGGERI NR.5-1959 TRESFJORD" Men denne er 14,2 fot lang og åpen, og ble meg fortalt av en gammel mann som er død, at var en gammel livbåt. Den er flat i bakenden, og har vært malt med oransj refleksmaling øverst. All info. om Brødrene Løvik Båtbyggeri tas imot med takk, og om noen har hørt om livbåter de har laget, så blir jeg ekstatisk :eek:

Har du kommet langt med snekka di, er den ferdig og sjøsatt kanskje? :sailing:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei, det har gått meg hus forbi at det har kommet et innlegg i tråden her.

 

Snekka står dessverre på stedet hvil, men jeg har fått flyttet motoren dit hvor jeg har verktøy og lokale til å holde på med den. Så nå håper jeg det blir fart på sakene, har veldig lyst å få den på sjø til neste sommer, men siden jeg ikke bor der båten er så blir det nok med tanken desverre. Studentøkonomi hjelper heller ikke særlig på hvor fort båten blir ferdig.

Link to post
Share on other sites

Spennende prosjekt du har der. En velbygd båt fra farne tider. Kjekt å høre at du vil ta vare på denne.

Jeg vil tro at den største utfordringen blir å få orden på den sprukne akterstevnen der rorhylsa går gjennom. Det så ut til å være laget av vokst emne. Men det kan kanskje lappes hvis det ikke er mye råte.

Når det gjelder styringen vil jeg råde deg til å lage rattstyring. Å styre med tau var svært vanskelig, men var laget slik fordi notbasen skulle stå i oppreist posisjon for å ha overblikk. Det trenger ikke du. Om den skal stilles ut på museum er det greit, men du behøver ikke å tilbakeføre detaljer som ikke funker til ditt bruk. Stålratt med treknagger på ene siden er tidsriktig og mange loddebåter hadde det.

Disse båtene fikk mye juling i sitt daglige bruk. Heisingen foregikk i dårlig vær og båtene smalt inn i skutesiden på vei opp. Ikke rart det gikk ut over spant og innfestinger. Du må sikker fornye spiker og nagler mange steder.

Lykke til videre. :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Spennede prosjekt dette :wink: gammle minner dukket opp når eg så bilde av denne båten. Morfaren min hadde en som var lik eller nesten lik, denne brukte han til å frakte sauer ut på holmen med og sjekk av fyrlykta, noe som var en del av jobben hans i gammle dager med å pusse glass og fulle parafin :wink: stå på dette kommer til å bli et bra prosjekt gjennom vinteren!!

O Erland

med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ettersom motoren jeg hadde var rustsprengt + diverse annet så valgte jeg å kjøpe en motor med en kar fra Stavanger. Motoren stod i båt og var bruk sommeren som var.

Fikk også med nyoverhalt magnet, men den har jeg tatt i hus, så den er ikkje med på bildene.

 

I dag fikk jeg litt tid til å bygge meg en motor-bukk til motoren slik at jeg kan flytte den litt enklere + den kommer i en litt bedre arbeidshøyde. Planen er å blåse den for rust og male den opp igjen før den går i båten.

 

Noen bilder av motor og motorbukken:

 

Marnadiv001.jpg

 

Marnadiv002.jpg

 

Marnadiv003.jpg

 

Marnadiv004.jpg

 

Marnadiv005.jpg

 

Marnadiv006.jpg

 

Marnadiv007.jpg

Link to post
Share on other sites

Dette er bilde av den gamle motoren min, her ser dere en kappe som ligger over svinghjulet, denne kappen er ikkje på den nye motoren, så jeg regner med jeg kommer til å flytte den over.

Den er vel bare til beskyttelse?

 

Marnadiv010.jpg

 

Marnadiv011.jpg

 

Svinghjulet på den nye uten kappe:

 

Marnadiv014.jpg

Link to post
Share on other sites

Kjekt å se at det begynner å bli liv i prosjektet igjenn, var nesten redd du hadde gitt opp hele båten. Kappa som ligger rundt svinghjulet kan jeg ikke tenke meg er til beskyttelse. Motoren står jo som regel under motorkassen så det trengs vel ikke så mye beskyttelse. Det ser mest ut som det er lagt til får å kunne lage til fester til dyano/dynastarter, spylepumpe o.l. Denne kan vel kanskje være grei å ha på den nye motoren om du skal ha dynastart? Nå ser jeg jo det er reimspor i svinghjulet på den nye så da er det kanskje lagt opp en annerledes variant for feste av dynastarter?

 

Lykke til videre, følger altid med på slike prosjekter, og når det skal restaureres tilbake i orginal stand er det jo virkelig morsomt! :wink:

Link to post
Share on other sites

Heisann. :smiley:

 

Jeg kjøpte denne til kona nylig... Temmelig helt lik den som er beskrevet i denne tråden.

Dette skal vistnok være en 18 fot Askvik Loddebåt.. Motor er en 10 SABB. Fungerer flott. :yesnod:

Nå har jeg tatt den på land for vinteren, satser på å fikse en del på den fremover mot våren.

 

Vidar'n :seeya:

 

001.jpg

003.jpg

Link to post
Share on other sites

Heisann. :smiley:

 

Jeg kjøpte denne til kona nylig... Temmelig helt lik den som er beskrevet i denne tråden.

Dette skal vistnok være en 18 fot Askvik Loddebåt.. Motor er en 10 SABB. Fungerer flott. :yesnod:

Nå har jeg tatt den på land for vinteren, satser på å fikse en del på den fremover mot våren.

 

Vidar'n :seeya:

Dette så jo ut som en flott båt ja. Har litt bedre utgangspunkt enn meg du da.

Jeg får vel sikkert en følelse av hvor mye arbeid det faktisk er på båten når jeg har fått gjort litt. Første punkt er å slipe den helt ren på innside og utside, så må jeg finne noen som kan hjelpe meg med å skifte bord.

 

Tror kanskje du får tak i både basdic og baslodd. Det er sikkert noen som har dette liggende ennå. Prøv å komme i kontakt med kystfiskere som fisker med not etter sild og brisling.

Takk for tipset, det skal jeg se litt på, hadde vært veldig artig å få tak i en som fungerte.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...