jat Startet 11.August.2003 Link til dette innlegget Startet 11.August.2003 Har planer om å kjøpe gummibåt. Har over hode ingen erfaringer med gummibåter, er det noe spesielt jeg bør tenke på og sjekke? Bør være plass til 2 voksne og 1 barn. Hadde vært fint om den tåler 6 hk siden det er hyllevare i flåten. Vil ikke ha rib fordi jeg skal "dra" den opp på badeplatformen. Sitér dette innlegget Link to post
Jamo Svart 11.August.2003 Link til dette innlegget Svart 11.August.2003 Jeg kjøpte en Aquaquick 265 nå i sommer, det er for lite. Kjøp så stor båt du har plass til på badeplatformen. Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 11.August.2003 Link til dette innlegget Svart 11.August.2003 Har en Bombard AX3 m 5 Hk Mariner. Båten har spiledørk. Dette er en fordel hvis man skal stue båten på minst mulig plass. Den kan pumpes opp med vanlig fotpumpe siden det ikke er noen 'high-pressure' dørk som skal blåses opp. Imidlertid bremser spiledørken formidabelt på farten, og den er ikke så grei å hoppe ned i (jeg har badeplatform, så ikke så stort problem med ombordstigning). Det går også greit å blåse den opp eller pakke den sammen fra badeplatformen, trenger ikke dra den oppi båten oppblåst. Båten planer med 1 voksen og 1 barn, ellers blir det sakte fart. Fribordet er nokså lavt også, så man blir klissvåt i forbausende små bølger. Om man gir på litt altså. To voksne og tre barn går oppi med skohorn. Da kun sakte fart. Jeg pleier ikke slepe den rundt omkring, den pakkes kun opp for en tur med søpla eller til butikken. Så når den er nedpakket (95% av tiden) er størrelsen grei, men når jeg skal bruke den ville jeg gjerne hatt en større. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Helge Svart 11.August.2003 Link til dette innlegget Svart 11.August.2003 Har planer om å kjøpe gummibåt. Har over hode ingen erfaringer med gummibåter, er det noe spesielt jeg bør tenke på og sjekke?Jeg var selv i din situasjon før sommeren og spurte om råd her - 45 innlegg kom vel den tråden opp i..... Vurder: - egenvekt i forhold til lasteevne - tillatt motorstørrelse - godkjent for ? personer - antall luftkammer - diameter på pontonger - Oppblåsbar kjøl vs spiledørk - materiale i båten - etc - etc - PRIS Her må du nok gjøre et kompromiss og prioritere det du synes er viktigst. Går du eksempelvis utelukkende etter kvalitet og holdbarhet på materialet er kanskje Achilles tingen, men de er også dyre. Valget mitt falt på en Suzumar 265 til kampanjepris på kr 6990,- med oppblåsbar dørk og kjøl samt 3 kammer i pontongene. https://baatplassen.no/i/baatdb.pl?db=defau...;view_records=1 Det kostet meg nesten bare det halve av hva jeg på samme tidspunkt måtte ha betalt for en Achilles i tilsvarende størrelse. Vi er etter en sesong meget tilfreds med vår gummibåt, men innser at skal sjøegenskapene mht å kjøre i plan prioriteres høyt er RIB det klare valg, men det ville jo du som meg ikke ha. Bør være plass til 2 voksne og 1 barn. Hadde vært fint om den tåler 6 hk siden det er hyllevare i flåten.Vår Suzumar 265 er godkjent for 3 voksne og 1 barn (4 personer under forutsetning av minst et barn) og hele 550 kg (!) samt inntil 8 Hk motor. Vi er i dag GLAD for at vi ikke valgte større gummibåt da det alltid er dager en skal pakke den sammen, løfte den hit og dit etc etc. For oss er 550 kg godkjent lasteevne og 3 voksne og 1 barn god nok kapasitet. Når pontongene i tillegg har stor diameter som gjør at gummibåten føles stor og har god oppdrift selv når du sitter ute på pontongene virker gummibåten tillitsvekkende. Vil ikke ha rib fordi jeg skal "dra" den opp på badeplatformen.Jeg anbefaler oppblåsbar dørk og kjøl eller oppblåsbar kjøl og finerdørk fremfor flat spilebunn. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Gunga Din Svart 11.August.2003 Link til dette innlegget Svart 11.August.2003 Hej Jat ! Detta emnet var oppe strax före ferien du kan se mer her https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=1477 eller under https://baatplassen.no/i/kategorier.php#5170 Det har kommit ut en ny båttidning i Sverige som heter 'Praktiskt Båtägande' det har bare kommit 3-4 nummer än, men tidningen verker veldi bra .......än så länge! Många intressanta 'gör-det-själv' artiklar ! I det siste numret som kom förre uken tester man gummibåter, tror en tio olika testades! Nu vet jag ikke om man kan få kjöpt tidningen i Norge men du kan ju testa! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
giver Svart 11.August.2003 Link til dette innlegget Svart 11.August.2003 Hei Sjekk crewsaver.com. De holder til i Drammen, og forhandler BRIG. Omtrent halv Zodiac pris. Har selv kjøpt en der og er fornøyd, rent bortsett fra at jeg kjøpte en for som for liten. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 11.August.2003 Link til dette innlegget Svart 11.August.2003 Med henvisningene til de tidligere innleggene har du fått mange gode råd. Men hvorfor ikke rib? Mye stødigere, og ikke nødvendigvis tyngre. Skal du benytte snap daviter går det som en lek, se ellers hva vi kjøpte http://www.hannah2.net/juliane.htm. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Helge Svart 12.August.2003 Link til dette innlegget Svart 12.August.2003 Men hvorfor ikke rib? Mye stødigere, og ikke nødvendigvis tyngre. Skal du benytte snap daviter går det som en lek, se ellers hva vi kjøptehttp://www.hannah2.net/juliane.htm.Dersom jeg hadde hatt mulighet for å transportere gummibåten i snap-daviter ville jeg også valgt en RIB. På den annen side er ikke en RIB nødvendigvis mye stødigere på alle mulige måter enn en gummibåt med oppblåsbar kjøl og enten fast dørk eller oppblåsbar dørk. Jeg har prøvekjørt både RIB og oppblåsbar kjøl&dørk i sommer. Stødighet mht å kunne skjevbelaste båten med stor vekt ute på pontongene etc - der var min båt (m/oppblåsbar dørk) best av de tre båtene jeg testet. Den hadde bla.a. størst diameter på pontongene. Tillatt last (oppdrift) var også størst på min gummibåt til tross for at RIB'en var 15 - 20 cm lengre. Men RIB'en var klart best mht til stabilitet i høye hastigheter i plan (15 - 20 knop). Ellers kan jo selvsagt å stige ombord føles mer stabilt i en RIB da bunnen av gummibåten føles "fast" og solid. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
jada Svart 14.August.2003 Link til dette innlegget Svart 14.August.2003 En tremeters gummijolle bør være det minste. Tror du vil angre dersom du kjøper mindre siden dere i alle fall er to voksne og 1 barn. Har selv en Aquaquick med 8 hk. Planer fint med i alle fall to voksne. Angrer ikke et sekund på dette kjøpet. Har stor glede av jolla og motorstørrelsen. Med 4 - 5 hk på en slik jolle vil du bli svært hemmet på grunn av liten fart. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.