Jump to content

Forskjellen på magnetkontakter...

Rastløs

Recommended Posts

Jeg skulle aldri begitt meg inn på alarm prosjektet ( Redknows/ event. GSM alarmen til Clas Ohlsson). Jeg er jo helt grønn på elektornikk ( men det er val kanskje derfor man har båt, - for hele tiden å ha utfrodringer)

Jeg skal montere magnetkontakter, men det står mellom to typer ( Clas Ohlsson):

Eks 1 ( sylinder kontakt)

Magnetisk alarmkontakt, rund modell for innfelling i f.eks. vegger og dørkarmer. Monteres enkelt i 8 mm hull. Består av to deler, magnet og tungelement. Maks påvirkningsavstand 15 mm. 35V DC/100 mA. Ved åpning, brytende funksjon (N.C.). Lengde 33 mm

Eks 2 ( den "vanlige")

Magnetisk alarmkontakt innkapslet i plastkåpe, magnet og et tungelement hver for seg. Maks. 0,1 A DC. Maks. effekt 6 VA. Påvirkningsavstand 12 mm. ved åpning, brytende funksjon. (N.C.) Lengde 50 mm. Japansk fabrikat av høy kvalitet.

Her står det noe om maks effekt 6 Va og maks 0,1 amper på den ene og 35 V/ 100mA på den andre. Har disse nøkkeltallene egentlig noe å si ( for oss lekfolk) eller er det slik at den ene typen ikke vil fungere. Eks 1. ville vært å foretrekke da disse kan monteres inn i putene på akterbenken, slik at alarmen går når noen løfter på disse. Siden spesifikasjonene er såpass ulik Eks. 2 ( som er den jeg vet går) så blir jeg usikker. - Og siden jeg vet det er mange "gode krefter" så regner jeg med at noen har noen gode råd her.

Du kan velge begge, da det ikke går mye ström i den slöyfa der.

Det er bare ne lukket slöyfe til alarmen...brytes den går alarmen.

Tenket meg det var slik, men det er greit å få det bekreftet. - For elektiske dubbeditter har jeg i utgangspunktet ikke noe som helst greie på.

NC betyr Normaly closed. NO normaly open. Vanligvis angis desse funksjonene ved spenningsløst anlegg eller i hviletilstand. Jeg gikk "fem på" da jeg skulle ha alarm på bakluka. Den skulle være

enkel med batteri, lydgiver og magnetkontakt, på/av bryter i serie. Dvs magnetkontakt skulle lukke og gi alarm når bakluken ble åpnet. Monterte inn sylindergiver fra Clas Ohlson. Men nei. Fungerte motsatt. Måtte derfor bygge om og montere inn en annen type. Har ikke funent "den riktige" sylinder kontakten med ELFA heller.

• 2 uker senere...

Jeg skulle aldri begitt meg inn på alarm prosjektet ( Redknows/ event. GSM alarmen til Clas Ohlsson). Jeg er jo helt grønn på elektornikk ( men det er val kanskje derfor man har båt, - for hele tiden å ha utfrodringer)

Eks 1 ( sylinder kontakt)

Magnetisk alarmkontakt, rund modell for innfelling i f.eks. vegger og dørkarmer. Monteres enkelt i 8 mm hull. Består av to deler, magnet og tungelement. Maks påvirkningsavstand 15 mm. 35V DC/100 mA. Ved åpning, brytende funksjon (N.C.). Lengde 33 mm slik at alarmen går når noen løfter på disse. Siden spesifikasjonene er såpass ulik Eks. 2 ( som er den jeg vet går) så blir jeg usikker. - Og siden jeg vet det er mange "gode krefter" så regner jeg med at noen har noen gode råd her.

Det ble en clas Ohlsson alarm, og utfordringene står i kø for en som så vidt vet forskjell på PLUSS og MINUS... - så kjøpte jeg disse sylinder magnetkontaktene med N/C. Disse festes mellom putesettet og benken bak i båten. Hver gang noen prøver å løfte på disse, (for å komme til batteri hovedstrøm mm) skal alarmen etter planen aktiveres.

Ut i fra tungelementet (hovedelen av magnetkontakten)går det to ledninger med samme farge. Det er ingen indikasjoner på PLUSS eller MINUS. Disse kontaktene skal kobles i serie. Er det det samme hvilken ledning som går hvor så lenge kontakt 1 kobles med en ledning til PLUSS og en ledning til neste kontakt. Kontakt 2 kobles med en ledning til kontakt en og en ledning til kontakt tre, og den siste koble med en ledning til giver kontkakten på alarmen (minus?) og den andere til kontakt to ?

-Eller er det en PLUSS ledning og en MINUS ledning på disse kontaktene. Slik at man må være nøye med hvilken ledning som går hvor, eller går disse ledningene ut fra magnetkontakten om hverandre ?

MVH :blush:

Alo Mikkel, som ikke ha greie på elektrisitet

Redigert av Alo Mikkel (see edit history)

Kontaktene i puta er som en bryter, som normalt er lukket (derav N/C= normaly closed).

Du koppler dem i serie, alså første ledning i første pute fra alarmen, sen andre ledningen til den andre puta, og så videre til du havner på siste ledning tilbake til alarmen.

Brytes en av kontaktene, så går alarmen.......

Husk å bruke den alarmkursen, hvor den skal være lukket for ike å gi alarm.

Mange alarmer har en åpen kurs og en lukket kurs. (eller flere kurser).

Redigert av Faxen (see edit history)

Fairline Mirage 29 er solgt.

Det blir m.a.o som om man har en ledning som man f.eks trer gjennom presenningen og kobler den ene enden til PLUSS og den andre enden til

giver inntaket. Når ledningen blir klippet så brytes en krets og alarm utløses... ?

:flag: Takk takk. da blir det ferdig montert alarm i morgen ! Jippi

Redigert av Alo Mikkel (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...