Jump to content

Årsgebyr til Redningsselskapet


Sinus_nor

Recommended Posts

På RSSR siden står det følgende:

 

Vi har nå sendt ut fakturaer på årsgebyr for 2006.

 

Fakturaene er laget på grunnlag av de båter som var registrert pr. 31.12.2005 og gjelder årsgebyr 2006.

 

Er du fakturert for båter du ikke lenger har eller det er andre feil på fakturaen, ber vi deg vennligst ta kontakt med oss slik at vi kan få ryddet opp i registeret.

 

Det er viktig at du ikke retter noe på fakturaen selv, men tar kontakt med oss i stedet. Vi kan nås på tlf 815 44 055 , på mail rssr@nssr.no og faks 67 57 77 05 .

Link to post

Hei!

 

For ca et år siden og i tiden fremover mot ferien i fjor, sjekket jeg opp per mail at de to båtene som i overgangen var registrert i det gamle registeret, også var kommet riktig med over til det nye.

 

Samtidig fikk jeg da også bekreftet/avkreftet at ikke eventuelt uriktige tidligere registreringer fortsatt var med.

 

Fikk da hyggelig mail tilbake med alle de opplysninger jeg forespurte, og dro vel fornøyd på båtferien ifjor sommer, - og samtidig meldte jeg meg inn i Kystpatruljen for første gang. :smiley::yesnod:

 

A)

Årets Kystpatruljemedlemskap fikk jeg krav på som forventet for en liten stund siden, og det betaler jeg med glede. :smiley:

B)

Fikk da igår også som forventet, regning på de 2 båtene som er registrert.(Har totalt 5 båter)

Betaler kr.80,- og kr.40,-for båt nr 2, pluss mva og de da tilsammen 150,- kronene betaler jeg også med glede. :smiley:

C)

Forsikringsselskapet har registrert både reg.nr. på båtene, medlemskap i Kystpatruljen og at eier har båtførerbevis,- og jeg får en rabatt/bonus som er større enn hva utleggene til dette er. :smiley:

D)

Føler i tillegg en større"sikkerhet" og trygghet etter at jeg selv har valgt en strategi for å ha dette iorden og følgelig har handlet deretter for å forsikre meg om at det var/er iorden! :smiley:

 

Med andre ord så har jeg ikke noe å klage på, og anbefaler alle båtfolk å samarbeide for felles beste. :sailing:

 

En god og trygg seilas ønskes alle baatplassenmedlemmer! :flag::sailing::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post

Vi fikk regning for herwaen og Skøyta. (kr 100 x 2)

 

På forespørsel fra oss tidligere, har vi ikke fått registrert skøyta. Dvs, ved overgang fra gammelt til nytt reg måtte vi underskrive på at vi fortsatt ville være reg. Gjorde dette og hørte ikke noe mer. Tok kontakt og fikk vite at vi ikke var oppført i noen papir. Dette skulle ordne seg. Hørte ikke mer, ny kontakt og måtte da sende inn dokument over tidligere eiere på denne siden den var så gammel og ikke hadde vært reg tidligere. Hørte ikke mer, tok kontakt og fikk igjen vite at vi ikke var i noen papir. Da gjorde vi ikke mer. Ikke før i dag da vi for første gang får regning. Der står også reg nr vårt.

 

Jaja, da er vi vel reg nå da :confused: Får vel ta en telefon til dem igjen :wink:

Link to post

I og med at ca 200.000 båteiere samtykket til overflytting til RSSR (250.000 båter) er det ikke oppsiktsvekkende at det er vanskelig å komme gjennom på telefon for tiden. Ettersom Tollvesenet ikke krevde båteierne for årlig gebyr ble det aldri gjort noen skikkelig opprydding av registrerte båter som hadde skiftet eier uten at gammel eller ny eier meldte fra. Vi kan dermed anta at svært mange fakturaer inneholder feil. Send heller en e-post til rssr@nssr.no, så blir nok saken ordnet før eller siden.

 

Husk at fakturaer med feil må endres av RSSR. Ikke betal inn noe annet enn det som står på fakturaen, da blir det bare mer rot. Vent heller til saken ryddes opp og ny faktura utstedes. Forfallsdato er tross alt 12. mai, og purringer blir nok ikke sendt ut med det første.

 

Årsgebyret kan man mislike så mye man bare vil (og egner med at de færreste liker å betale regninger), men på den annen side vil man nå vite at de båtene som står registrert faktisk står registrert på korrekt eier. Det er vel ingen som ønsker å betale for båter man ikke eier? :wink:

 

--

Jonas

Redigert av jonaslep (see edit history)
Link to post

Har dere meldt fra til registeret når båtene ble solgt? Hvis ingen melder fra så kan jo ikke de som driver registeret vite at båten er solgt?

Ja, det er jo et eget skjema for dette, omregistreringsskjema som både kjøper og selger av båten vanligvis undertegner og så sender inn. I mitt tilfelle ble i alle fall dette gjort.

 

Jeg setter nå bare et stort rødt kryss over hele giroen, kroter på at båten er omregistrert, pluss navnet på den som overtok båten min, og sender giroen i retur til RSSR. Koster meg porto, men så slipper jeg å stå i telefonkø til krampa tar meg...

Redigert av Skvulpen (see edit history)
Link to post

.......Ettersom Tollvesenet ikke krevde båteierne for årlig gebyr ble det aldri gjort noen skikkelig opprydding av registrerte båter som hadde skiftet eier uten at gammel eller ny eier meldte fra.

Den oppryddinga kunne RSSR ha gjort delvis ferdig for godt over ett år siden!!! Hva sendte de ut?? Ett spørsmål om ville melde overgang? Ja, veldig mange gjorde det, mange av oss kun pga forsikring. Ble det noen gang nevnt hvilket registreingsnummer vi meldte overgang for? Nei, i hvertfall ikke på lappen jeg ble tilsendt. Dattera mi meldte overgang for sin båt også da hun mottok forespørselen...... men har aldri vært i nærheten av å eie båt!!! Venter nå spent for å se hva slags skute hun i følge det fantastiske registeret kan gjøre krav på. For det står vel referert til Reg.numme på innbetalingene?
Link to post

På RSSR siden står det følgende:

 

Vi har nå sendt ut fakturaer på årsgebyr for 2006.

 

Fakturaene er laget på grunnlag av de båter som var registrert pr. 31.12.2005 og gjelder årsgebyr 2006.

 

Er du fakturert for båter du ikke lenger har eller det er andre feil på fakturaen, ber vi deg vennligst ta kontakt med oss slik at vi kan få ryddet opp i registeret.

 

Det er viktig at du ikke retter noe på fakturaen selv, men tar kontakt med oss i stedet. Vi kan nås på tlf 815 44 055 , på mail rssr@nssr.no og faks 67 57 77 05 .

Om RSSR har hatt mistanke om at registeret de overtok kunne inneholde mange feil, må jeg virkelig si at deres planlegging i forbindelse med fakturering har vært mangelfull. Frykter man at det kan bli mange henvendelser, sender man ikke ut alle fakturaer på en gang. 5% feil i databasen gir 10.000 potensielle henvendelser. En "testutsendelse" på 1.000 fakturaer ville gitt en god indikasjon på hva man har i vente. Så kunne man planlegge frekvensen på utsendelsene utfra dette, og bemanne opp kundesenteret deretter.

 

Men, man velger altså å sende ut alle fakturaer på en gang og resultatet (umulig å komme i kontakt) uteble tydeligvis ikke. Mins noen argumenter for at privatiseringen ville resultere i større profesjonalitet. Vel, dyrere ble det ihvertfall og kvalitet koster er vi blitt fortalt.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post

For det står vel referert til Reg.numme på innbetalingene?

Selvfølgelig gjør det det, - begge mine båter er spesifisert med registreringsnummer! :yesnod:

 

OBS!

På giroen står det også med store bokstaver en oppfordring om å ta kontakt for å rette opp eventuelle feil!

Det enkleste er å gå til Websiden deres og melde eventuelle feil der i dette Skjema, og så får man bekreftelse på skjermen med en gang!

 

Det er ikke vanskeligere......! :smiley::wink::sailing:

 

Ship'O'Hoi :flag:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post

På forespørsel fra oss tidligere, har vi ikke fått registrert skøyta. Dvs, ved overgang fra gammelt til nytt reg måtte vi underskrive på at vi fortsatt ville være reg. Gjorde dette og hørte ikke noe mer. Tok kontakt og fikk vite at vi ikke var oppført i noen papir. Dette skulle ordne seg. Hørte ikke mer, ny kontakt og måtte da sende inn dokument over tidligere eiere på denne siden den var så gammel og ikke hadde vært reg tidligere. Hørte ikke mer, tok kontakt og fikk igjen vite at vi ikke var i noen papir. Da gjorde vi ikke mer. Ikke før i dag da vi for første gang får regning. Der står også reg nr vårt.

 

Jaja, da er vi vel reg nå da :confused: Får vel ta en telefon til dem igjen :wink:

Da har jeg snakket med dem, vi er registrert og alt i sin skjønneste orden :smiley: Båtkort og reg nr blir sendt. Da er jeg fornøyd :yesnod:

Link to post

Alle kan de ikke ha sendt ut - jeg har ennå ikke fått noe på flåten vår.

Du skal ikke se bort fra at "Systemet" til RSSR er så 'avansert' at de vet at isen går senere i innlandet enn ved kysten :lol::lol:

Men, det kan jo også skyldes at man ikke tømmer postkassa selv hver dag...?

 

Selv så fant jeg ut at jeg har to båter registrert :eek: Jeg vet godt hvilken båt den ene er, men den andre er jeg noe usikker på. Jeg kjenner ikke igjen registreringsnummeret...

Men, det kan tenkes at det er en 14 fot robåt fra 70-tallet jeg har liggende i en garasje oppe i Vesterålen....

 

Så selv om jeg misliker 'Årsgebyrer' da det minner mistenkelig om "Årsavgifter" så ser jeg faktisk vitsen i å få et oppdatert register. En årlig utgift setter fart på alle med feil registerinformasjon slik at registeret blir oppdatert. Bra!

 

Men at staten skal tjene 20 kr ( /10 kr) pr båt for at andre skal ha et oppdatert sikkerhets- og småbåtrgister, den har jeg litt vanskeligere å svelge.

Link to post

I tråd med tiden og politisk korrekthet blir denne avgiften til neste år erstattet av en boks som settes ved førerposisjon, koblet til tenningslåsen.

Denne boksen har et myntinnkast, tre vinduer som kan visse forskjellige symboler og et håndtak på siden.

For å få startet båten, må man legge på 20 kroner og trekke i håndtaket. Da vil noen hjul begynne å snurre og symboler vises i vinduene i boksen mens en bjelle ringer. Etterhvert vil hjulene stanse og man kan lese av kombinasjonen av symboler.

Disse symbolene som vises er mange, men de signifikante er en generalsekretær, en minister, en tjuekroners mynt og ei redningskøyte.

 

En generalsekretær gir ti minutters kjøreing, to gir tyve osv.

En minister gir tyve minutters kjøring, to gir førti osv.

En tyvekroning gir førti minutters kjøring, to gir åtti osv.

Ei redningskøyte betyr at man skylder dem et slep, osv.

Jackpot er tre tyvekroninger som betyr at man kan kjøre resten av dagen.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

Registeret er jo frivillig, så den regningen betaler jeg ikke. Neste eier får nyregistrere båten hvis han er interessert.

Det er jo et godt poeng..... i allefall så lenge en kan dokumentere eierskapet tilbake til båten var ny.... Kan man ikke det så kan det jo by på problemer å nyregistrere den..... Det kan jo også være en ulempe med tanke på salg...

 

Personlig så føler jeg mere komfortabel med å kjøpe en båt som er registrert.... men det er nå meg det da...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Registeret er jo frivillig, så den regningen betaler jeg ikke. Neste eier får nyregistrere båten hvis han er interessert.

Den har jeg vært registrert i NSSR før, så det ser jeg ikke som noe særlig problem

Akkurat dette The Gannet påpeker her kan bli et problem for RSSR.

Flere vil tenke at dette er jo frivillig, så jeg gir f i hele greia og lar være å betale.

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...